2020-03-17, 19:30
Medlem
Jag bor i Danmark, Køpenhamn sedan 2,5 år tillbaka. I skrivande stund får vi veta av statsminister Mette Fredriksen att ALLT stängs ner nu, alla restauranter barer butiker køpcentrum frisører tatuerare simhallar sportklubbar.

De enda som har øppet e matbutiker och apotek från och med i morgon kl 10:00

Folksamlingar på fler æn 10 personer e inte tillåtna...

God help us all!

Hur e det i Sverige?
Citera
2020-03-17, 19:31
Medlem
Waross avatar
Hela världen går på knäna för att de äldre inte ska drabbas av viruset och ändå ser man massa 80+are i butiker som inte bryr sig? Hur kan de vara så tafatta?
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Halland visar vägen och är enda regionen som sköter detta någorlunda professionellt

https://www.hn.se/nyheter/halland/coronaviruset-intensiv-provtagning-i-halland-har-gett-resultat-s%C3%B6ker-man-s%C3%A5-hittar-man-1.2 5495900

De lär också drabbas av brist på PCR-reagens snart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Så varför håller man nu då på med att stänga hela det svenska skolsystemet? Läs åter vad Hufvudstadsbladet redovisade:

"Flest fall har bekräftats inom åldersgruppen 25-34 år. Totalt 79 procent av alla fallen har bekräftats hos personer inom den åldersgruppen. Endast 4 procent av alla de 319 fallen har bekräftats hos personer över 75 år."
Det är bra att många gamla har isolerat sig. Skulle viruset spridas bland de gamla så skulle dödstalen skena. Det är väl det bästa myndigheter har gjort hittills, att avråda starkt ftån sociala kontakter och framför allt att äldre skall isoleras. Det har stor effekt på dödssiffrorna och avlastar vården.
Jag tror att en av anledningarna till massdöden i Italien är att unga och gamla har mer sociala kontakter. Det är nog likadant i Spanien och Frankrike. I Sverige lever unga och gamla i skilda världar, vilket kanske är bra just i det här fallet. Men det är för tidigt att jubla. Sverige är fortfarande i ett mycket tidigt skede och sjukvården är nästan redan utslagen.
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Varför är det så jävla viktigt att rädda flygbranchen nu då? Nyss var det ju bra om vi flög mindre. Ställ kärrorna och gör något annat så länge. Och varför är det så viktigt att prata om det på nyheterna.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Tack!

Bättre att jämföra med Italien då de kommit lite längre i sjukdomens utveckling.

Ungefär 240 st har dött i Italien totalt av vanlig influensa under den här säsongen sedan i Oktober, av 2 miljoner+ bekräftat smittade.

Av COVID dör nu ca 350 personer per dygn i Italien, av endast 31500 bekräftade fall (det är naturligtvis ett mörkertal men knappast lika många smittade som av vanliga influensan ännu).

Det råder alltså ingen tvekan om att COVID är en sjukdom vars dödlighet är på en helt annan nivå, går inte ens att jämföra.

https://www.2oceansvibe.com/2020/03/11/how-many-people-die-annually-from-flu-in-italy/

https://www.thelocal.it/20200123/flu-outbreak-in-italy-half-a-million-people-struck-down-in-a-week
Citera
2020-03-17, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lohnjennon
Jag bor i Danmark, Køpenhamn sedan 2,5 år tillbaka. I skrivande stund får vi veta av statsminister Mette Fredriksen att ALLT stängs ner nu, alla restauranter barer butiker køpcentrum frisører tatuerare simhallar sportklubbar.

God help us all!

Hur e det i Sverige?

Vi samlas i liftköer, på fik, på IKEA och tvättar händerna i grupp
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mind_crazy
Ett vanligt munskydd är helt värdelöst. Det sipprar in luft på sidorna. Du har ögonen, näsan och öronen helt oskyddade.
Ett munskydd blir fuktigt väldigt snabbt och måste bytas ut.

Du får gärna tro på det själv, men jag bär munskydd dagligen eftersom jag får dessa från min arbetsgivare och skall bära sådant skydd. Konstigt att min statliga arbetsgivare har en annan syn på detta som du tydligen inte har.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om du har den nivån kommer Sverige inte på fötter mot sommarens slut. Varför skulle det alls avta om du menar att kulmen ligger i juni? Nej, du drar bara till med siffror utan tanke på hur det hänger ihop med ett faktiskt scenario.

Jo absolut. Detta är en extremt trovärdig modell, som baseras på dag för dag antal smittade, antal bekräftat smittade, antal dödsfall med mera med mera. Modellen är matad med all tillgänglig information om hur smittan sprids, hur spridningen avtar med tiden, dödlighet, tid från smitta till smittsamhet, tid från smitta till död osv osv.

Den stämmer med vad som händer och har hänt sedan ett antal veckor. Och stämmer också med vad som händer i exempelvis i Italien.
Citera
2020-03-17, 19:33
Medlem
ganglere2s avatar
Professorer varnar för Corona-bobs plan

Länk för de som inte vill gynna msm:

https://www.friatider.se/regeringen-maste-byta-strategi-professorer-varnar-tegnells-cyniska-plan

Länk för de som inte litar på fri nätmedia:

https://www.gp.se/debatt/den-svenska-strategin-att-l%C3%A5ta-coronaviruset-spridas-%C3%A4r-cynisk-1.25515058
Citera
2020-03-17, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods

Det leder till att andra kritiska operationer och patienter med andra sjukdomar inte kommer kunna få den vård de behöver.

Som vanligt med andra ord?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/lakare-patienter-dor-i-onodan
Citera
2020-03-17, 19:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lohnjennon

God help us all!

Hur e det i Sverige?

Jag tycker synd om dig, flytta från det skitlandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in