2020-03-17, 18:39
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Vad är det här för rykten som nu AB och Södertälje sjukhus får dementera och som de får skit för att mörklägga? Att tre barn dött och nått mer?

Någon kan skicka PM eller citeras mig så jag ser.

På sociala medier har det i flera dagar cirkulerat rykten om att tre svårt sjuka barn, smittade med coronavirus, ska vårdas på intensiven på Södertälje sjukhus. Detta stämmer dock inte.
Citera
2020-03-17, 18:40
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Att skolorna kommer stängas helt är inte pga att vara myndigheter eller regering vill eller föreslår detta. Klasser är knappt halvfulla, personal och barn är sjukskrivna. Och det är påtryckningar från EU.

MEN eftersom FHM har sagt att de har en tidslinje som de utgår ifrån så har de ryggen fri sen att säga att vi satte in åtgärder i rätt tid bla bla. I denna tidslinje tror jag inte ens ett förslag på att stänga alla skolor fanns med överhuvudtaget.
Precis, hur det än går så kommer de positiva ljusglimtarna att presenterad utifrån en efterhandskonstruktion.
Citera
Medlem
Det beror ju heeelt på vem som blir smittad.. Om det smittar massor av åldringar i Italien och blandade åldrar i tex Tyskland så blir ju så klart dödstalet större i Italien.
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Tror på gradvis nedstängning:
Först högstadiet (redan på måndag)

Därefter låg och mellan (innan påsklovet)och sist förskola.

Ja så kan det bli faktiskt...
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Du skall äta Alvedon eller panodil, inte Ipren.

Varför ska man äta Alvedon eller Panodil, det botar väl inte Covid-19?

Ju mer febernedsättande och inflammationsdämpande man trycker i dig desto sämre fungerar immunförsvaret som tar hand om viruset.

Lura inte folk att försämra sina chanser att tillfriskna, feber och inflammation är ingen sjukdom, det är symptom.

Min högst amatörmässiga erfarenhet är att de som ofta och slentrianmässigt trycker i sig medicin är de som ofta drabbas av influensa och förkylning, inte sällan långvarigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Japp, vanlig aspirin.

Det är alltså aspirin man inte skall ta enligt dem, bara för att förtydliga
Citera
Medlem
walklikeacats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Läs inlägget en gång till och gör som man bör göra, granska det som påstås med kritiska ögon.

Hur kom vederbörande till Göteborg, USA har infört vissa reserestriktioner?

Via Danmark? Danmark har stängt gränsen?

När kom vederbörande till Sverige, det anges inte?

Har vi kunnat läsa om dödsfallet i media?

En bekant till kvinnan, känner till dödsfallet, men inte orsaken?

Du drar konstant stora växlar på precis allting som du snappar upp, och utan att vara källkritisk.

Påståendet om den här kvinnan kan vara sant, dock mest troligt inte, utifrån de uppgifter som just nu är tillgängliga.

Detta är sant. Osäker på när hon kom till Sverige, det kan vara 8-9 mars eller senare. De inlägg som jag tagit del av är alla skrivna i hennes hemland. Jag behöver i detta fall inte vara källkritisk.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lexitp
Men jag är inte svensk, har endast svenskt medborgarskap och bor i Sverige. Så vad gäller för mig?
SAMMA SAK naturligtvis. Har du ingen respekt för landet Sverige, vad fan gör du här då?
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Att skolorna kommer stängas helt är inte pga att vara myndigheter eller regering vill eller föreslår detta. Klasser är knappt halvfulla, personal och barn är sjukskrivna. Och det är påtryckningar från EU.

MEN eftersom FHM har sagt att de har en tidslinje som de utgår ifrån så har de ryggen fri sen att säga att vi satte in åtgärder i rätt tid bla bla. I denna tidslinje tror jag inte ens ett förslag på att stänga alla skolor fanns med överhuvudtaget.
Så länge det är skolplikt i Sverige så kan man nu inte stänga skolor hur som helst. Problemet med öppna skolor är egentligen bara ett problem för alarmister eftersom antalet smittade barn i skolorna är extremt få. Jag personligen vet folk som håller barnen hemma men jag tycker det är ansvarslöst av föräldrarna. Vi ska lita på besluten myndigheterna tar och följa dessa oavsett om man som hobbytyckare har en annan åsikt. Det blir antagligen bäst så. Tex ska man låta bli att hamstra mat.
Citera
2020-03-17, 18:41
Medlem
Viruset måste ju ha egenskaper som gör att de smittade inte visar symptom förrän väldigt långt efter att de fått sjukdomen.
Citera
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
https://www.epicentro.iss.it/coronavirus/bollettino/Infografica_16marzo%20ITA.pdf

Här är statistik från igår.

3,5 % är under 60 år gamla. Ganska lite va. Ingen under 30 år som dött i Italien dittills (inklusive statistik för 15:e mars förmodar jag.

Det är därför detta är en masshysteri. Hade man vidtagit drastiska åtgärder för 1-1 ½ mån sen så kanske det hade varit befogat och proportionerligt.

Galenskaper att nu stänga gränser och införa utegångsförbud och t.o.m. ställa in EM.

Isolera riskgrupperna och kör på som vanligt. Å andra sidan för egen del så gillar jag kaos och finansiell oro. Det är då det finns tillfälle att göra dom bästa affärerna om man är likvid även om det på pappret just nu svider lite i den noterade börsportföljen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Tror på gradvis nedstängning:
Först högstadiet (redan på måndag)

Därefter låg och mellan (innan påsklovet)och sist förskola.

Det tror inte jag. Vad är poängen med att stänga skolorna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in