2020-03-17, 18:32
Medlem
Vad är det här för rykten som nu AB och Södertälje sjukhus får dementera och som de får skit för att mörklägga? Att tre barn dött och nått mer?

Någon kan skicka PM eller citeras mig så jag ser.
Citera
Medlem
FarbrorAgges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Alla skolor borde ha stängts.

"Lärare: ”Det är ett misstag att man inte stänger grundskolor”"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/larare-det-ar-ett-misstag-att-man-inte-stanger-grundskolor

Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Vänta till Torsdag, då stängs alla skolor...

All skolverksamhet i Sverige kommer att stängas senast måndag 23/3. Om inte detta sker på regeringens initiativ, så blir det ändå bli tvunget att göra så pga sjukskriven personal och/eller EU:s påtryckningar.
Citera
Medlem
obscenitets avatar
samhällsviktiga yrken

Vilka tror ni att det blir som räknas som automatiskt beordrade att arbeta och dessutom att deras barn ska gång skolan?
Förutom personal inom sjukvården och vård av äldre
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
WHO, Världshälsoorganisationen, avråder från att ta läkemedel med ibuprofen, om man misstänker att man smittats av coronaviruset. WHO menar att man ska ta paracetamol i stället.
https://www.expressen.se/nyheter/who-avrader-fran-att-ta-lakemedel-med-ibuprofen/

Är det denna medicin dom menar man ska ta om man blir sjuk ?
https://www.meds.se/paracetamol-orifarm-filmdragerad-tablett-500-mg-20-st

Du skall äta Alvedon eller panodil, inte Ipren.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Oj.. det var en rätt vidrig sak att skriva till någon som just förlorat en bekant. Lite svårt att visa källor på det utan att outa sig...
Ska folk som skriver om sina sjukdomar på Flashback bifoga sin läkarjournal i tråden med, annars är det BS?
Jag tycker du kan skärpa dig lite med dina källkrav faktiskt. Det finns folk som skriver sanna saker här med.

Läs inlägget en gång till och gör som man bör göra, granska det som påstås med kritiska ögon.

Citat:
Ursprungligen postat av walklikeacat
Hade en bekant till mig som dog av Coronavirus i Göteborg under gårdagen måndag, hon finns inte med i statistiken eftersom hon kom inflygande från New York och inte var svensk medborgare.
Hon var 32 år och förmodligen tillstötte svåra komplikationer utifrån lunginflammation. Det är tragiskt.

Hur kom vederbörande till Göteborg, USA har infört vissa reserestriktioner?

Via Danmark? Danmark har stängt gränsen?

När kom vederbörande till Sverige, det anges inte?

Har vi kunnat läsa om dödsfallet i media?

En bekant till kvinnan, känner till dödsfallet, men inte orsaken?

Du drar konstant stora växlar på precis allting som du snappar upp, och utan att vara källkritisk.

Påståendet om den här kvinnan kan vara sant, dock mest troligt inte, utifrån de uppgifter som just nu är tillgängliga.
Citera
2020-03-17, 18:33
Medlem
Vanstertrollets avatar
Hur många dagar tror ni att det tar innan den här tråden går förbi Lisa Holm-tråden och blir störst?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Vad är det här för rykten som nu AB och Södertälje sjukhus får dementera och som de får skit för att mörklägga? Att tre barn dött och nått mer?

Någon kan skicka PM eller citeras mig så jag ser.

På sociala medier har det i flera dagar cirkulerat rykten om att tre svårt sjuka barn, smittade med coronavirus, ska vårdas på intensiven på Södertälje sjukhus.

Det är också något vi får många inläögg om här i liven.

Men – det stämmer inte.

Det kan vi nu avfärda en gång för alla.

Det vårdas INTE några svårt sjuka barn med corona på Södertälje sjukhus, hälsar man därifrån.
[/i]
Citera
Medlem
mind_crazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Äntligen någon som tycker som jag och anser att det är viktigt att bära munskydd. Vi borde kräva att svenska staten delar ut munskydd till alla svenskar i brevlådan istället för att slösa bort pengar på dessa oranga brev eller nu pappersinfo från FHM eller dylikt.

Ett vanligt munskydd är helt värdelöst. Det sipprar in luft på sidorna. Du har ögonen, näsan och öronen helt oskyddade.
Ett munskydd blir fuktigt väldigt snabbt och måste bytas ut.
Citera
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Uppriktigt sagt förstår jag inte ett jota av det du skriver. Hur du ser en koppling mellan stigande vatten, ozonskikt, araber och Coronavirus är för mig en gåta. Jag har inte ens hört Folkhälsomyndigheten varken nämna eller varna för den kopplingen.

Låt oss nu dra en barmhärtighetens slöja över ditt inlägg och lägga det hela till handlingarna.

Kortare och enklare. Det paniken som skapar problemen, mer än viruset.
Citera
2020-03-17, 18:34
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Men fy fan... ja, lunginflammation och andningsproblem kommer att bli en seriedödare. Därför är det bäst att isolera alla tills man byggt om Ferraris till respiratorer. Nejmen, myndigheterna ska först utreda länge så de kan göra en seriös förfrågan. Önskar att Ikea leder landet nu, eller någon företagsledare. Vi har inte tid att vänta på medicinsk utrustning.

Någon som kan länka till artiklar om hur man låter teknikföretag bygga respiratorer? Hur skulle man kunna lösa detta i Sverige? Har vi 90 platser och 2000 behöver andningsstöd lär vi få se desperata scener. Det är ju inte dementa som blir sjuka, de vet vad som håller på att hända.

Ironisk nog så är respiratorn utvecklad i Lund för 70 år sedan.

Det tycks som om den är relativt avancerad att både tillverka o sköta.

Frågan är om inte järnlungor är enklare att producera då de istort bara är en plåtlåda med reglerat undertryck. Vilket man enkelt borde kunna svetsa ihop några hundra av på någon vecka. Om de är till någon nytta i för covid-19.

Den stora volymen borde ändå kunna klaras med syrgas, slang och huvor.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
WHO, Världshälsoorganisationen, avråder från att ta läkemedel med ibuprofen, om man misstänker att man smittats av coronaviruset. WHO menar att man ska ta paracetamol i stället.
https://www.expressen.se/nyheter/who-avrader-fran-att-ta-lakemedel-med-ibuprofen/

Är det denna medicin dom menar man ska ta om man blir sjuk ?
https://www.meds.se/paracetamol-orifarm-filmdragerad-tablett-500-mg-20-st

Japp, vanlig aspirin.

Förresten, gillar din avatar starkt. Han behöver extra mycket smisk just nu ;-)
Citera
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
At det tallet er over två veckor gammalt, när man endast hade 400'ish döda i Italia.

Dom gamla dör först, nu är det snart 2200 döda, så om du hittar nya tal så är det mer interessant.

https://www.epicentro.iss.it/coronavirus/bollettino/Infografica_16marzo%20ITA.pdf

Här är statistik från igår.

3,5 % är under 60 år gamla. Ganska lite va. Ingen under 30 år som dött i Italien dittills (inklusive statistik för 15:e mars förmodar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in