Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Det är inte "en del" journalister som tycker det är fel. Det är EN. Den länk du hänvisar till är från december 2018. Har inte sett honom skriva nån bok och försökt subjektivt hänvisa till olika grävjobb han gjort. Det är skvallerjournalisten Höglund som tycker det är fel. Och sen finns det såna som du, hyenor, som inte gillar fup-nedläggningen pga nyfikenhet. Den är inte hemligstämplad, den är sekretessbelagd. Hade de anhöriga velat, så hade vi fått veta mer, mycket mer, under pressträffen 2018. Men de äger beslutanderätten, inte du. Och troligen, pga nyfikenheten och frossandet här på Flashback, så ansåg de att de inte behöver släppa mer. De som varit med under förundersökningen, de anhöriga, de har troligtvis fått veta vad de vill. Skvallerjournalister och nyfikna hyenor göre sig inte besvär. Höglund själv stängde dörren med sin blogg. Det läste vi alla i boken: "Jag har läst din blogg - dig vill jag inte prata med". Snacka om att skjuta sig själv i foten. Men hon är inte de vassaste kniven i lådan. Att hon inte begrep bättre förstår jag, men ändå....
Att man begraver hela familjen tillsammans, kan bero på att de vet mer än du om vad som faktiskt hände och framförallt varför. Men du begriper inte det - för du har inte den förståelsen. Så länge du inte får veta så är allt bara fel.
Kan du ge ett enda fiktivt exempel när det kan finnas ”förståelse” för någon icke psykiskt sjuk som efter lång planering stryp- och kvävningsmördar två skolflickor??
Du skriver att anhöriga kan veta mer om ”vad som hände och framför allt varför”.
I min värld finns absolut ingenting som skulle kunna ursäkta eller ge förståelse för dessa brutala barnamord genomförda av icke psykiskt sjuk förälder. Absolut ingenting!
Men du kanske har en idé eller teori om vad det skulle kunna vara?
Mitt exempel och citat var av en krönikör på expressen. Men sanningen är att det är betydligt fler journalister och privatpersoner som har kraftfulla åsikter att tystnaden och mörkandet kring händelsen i Bjärred är fullkomligt felaktig.
I våra sekretessregelverk kring förundersökningar som inte går till rättegång omfattas alla förutom inblandade utredare av sekretessen. Dvs i normalfallet ska inte heller anhöriga få insyn i FUP, något som det finns väldigt många exempel på.
Om det stämmer att man uppdaterat anhöriga mer än andra, är detta i mitt tycke fullt rimligt i Bjärred - men det är de fakto ett avsteg från sekretessregelverket.
Sedan kan man naturligtvis också diskutera vem som anses vara anhörig - en släkting, en avlägsen släkting de aldrig träffade, en nära vän, en älskarinna om det fanns någon, en forskarkollega, en chef?
Så vilka avsteg från sekretessen är acceptabla och vilka ska man benhårt förhindra?
Regelverket används ibland som ett uttänjbart gummiband beroende på tidsandan och åsikten hos den som yttrar sig. Som i skolattacken i Trollhättan 2015 där ingen sekretess förhindrade massvis av uppgifter om mördaren och de - precis som i Bjärred - tre mordoffren.