2020-03-17, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Braskande nyheter

Mortaliteten i Sverige kan öka med 0.1-0.2%-enheter under 2020 pga COVID-19.

Snacka om skräcksiffror, inte konstigt att börsen reagerar som den gör...och regeringen beter sig som det tredje världskriget och jordens undergång har kommit till Sverige.

Det är inte dödsfallen i sig som gör att hela världen stannar- det är för att sjukvården kommer kollapsa så till den milda grad att vi helt enkelt inte kommer att ha någon sjukvård om vi inte gör något. Paniken är därmed befogad.
Citera
2020-03-17, 16:10
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Vi följer inte upp genom att friskförklara folk. Det slösas inga resurser på det och därför rapporterar vi inte in de siffrorna.

Budskapet är ju att nästan ingen har återhämtat sig. Tittar man på andra länder så sticker Sverige ut på den fronten. Det måste det bero på nånting. Vad tror du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Här är en italiensk dagstidning - med tio sidor dödsannonser (video):

10 sidor dödsannonser i italiensk tidning

Brutala följden av coronaviruset

https://www.aftonbladet.se/tv/a/308733?refpartner=link_copy_app_share

Så fruktansvärt! Stackars människor. Ti stiamo pensando, Italia!
Citera
Medlem
Trogskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjollan33
Varför tror du att samtliga skolor stänger just imorgon? Vad jag vet kommer inte förordningen som Anna Ekström talade om inte stiftas förrän tidigast under torsdagen.

Själva belsutet tror jag tas imorgon. Sedan tar det någon dag innan det kommer verkställas.
Citera
2020-03-17, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Alltså Tegnell som säger att det inte är farligt för barn , när de säger på WHO's presskonferens igår kväll att det har dött småbarn av skiten...

Vet inte vad jag ska säga men jag litar mer på WHO i alla fall...

Okej den är inte farlig för barn.
Men barnen kommer ju sprida smittan snabbare i samhället, mer riskgrupper som blir smittade på en gång herregud.
Går "barnens rätt att gå i skolan" före de äldres rätt att leva eller?

Svenska skola är skit, man kan säkert dra ner det till 2 dagar i veckan å inte förlora någon kunskapsinlärning, bort med alla flosker grejer.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Jag har stor respekt för Anders B, men jag tror att det kommer lång tid för Sverige att återhämta sig från detta. Trots att företagen får hjälp med krispaket och så. Hur blir det med egenföretagarna? Får de ta del av krispaketen? Fortsätter det här bara någon månad till så kommer det ju bli katastrofalt.

Jag tar tillbaka det jag skrev. Jag hade fått det som andrahandsuppgift.

Efter att ha lyssnat på Borg direkt så är min bedömning att han inte vet vad som kommer att hända, men signalerar att det fram till årets slut kan bli frågan om en minst lika stor nedgång ytterligare som den vi sett hittills. Med andra ord skulle börsen ha minskat 50 % från mars till december. Det saknar motstycke i den moderna ekonomiska historian. Borg har alltså ingen prognos eller gissning om vad som händer därefter.

Sammantaget är det att se som en ekonomisk kollaps som säkert kommer att få väldigt tragiska konsekvenser i sitt kölvatten.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
forskarna har ju sagt att det skulle röra sig om en biologisk sensation som vi aldrig skådat förut om inte covid-19 ger immunitet över en längre tid. Hur lång tid kommer ingen kunna svara på nu.

https://www.svtplay.se/video/25977108/fraga-doktorn/fraga-doktorn-sasong-25-kan-isbad-ge-battre-halsa

15 min in diskuteras detta

Det ger immunitet så vida viruset inte muterar, vilket känns troligt om man låter det spridas fort.

Hur som helst så testade Kina det på apor alldeles nyligen och de blev immuna.

Men det är ändå helt irrelevant. Med samma modell som England så får vi vadå? 30-40.000 döda?
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POTATISHACKAN
Jag hörde på P3 eller P4 som hastigast runt ettiden en man som jag tror var intervjuad av Radio Kalmar. Han satt i karantän och grät över att han var själv och ingen hörde av sig till honom. Tror till och med att han grät för att banken inte ringt upp honom.
Kan det möjligtvis vara någon här som har en länk till detta historiska ögonblick. Har försökt googla men finner inget.

En curlad man. Det är skönt att ta en paus från människor.
Citera
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Budskapet är ju att nästan ingen har återhämtat sig. Tittar man på andra länder så sticker Sverige ut på den fronten. Det måste det bero på nånting. Vad tror du?

Det beror på, som jag sagt, att man inte testar folk som varit sjuka för att bekräfta att de är friska. Skrivit om det tidigare i tråden. Man har valt att inte lägga resurser på det och kan därför inte rapportera några sådana siffror.
Citera
2020-03-17, 16:12
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O.Dalman
Slutresultatet blir flockimmunitet oavsett om det inträffar på naturlig väg eller med hjälp av vaccin.

Vaccin dödar inga, det skyddar alla. Inte bara odödliga under 30.

Flockimmunitet är Tegnell-Mengeles folkmordsexperiment. Han kanske trodde att alla svenskar skulle böja sig framåt göra vågen för överhetens tilltag. Men det har visat sig här att det inte sker utan skarpa protester.
Men de små människorna som säger ja ja ja Dr Tengele, de visar sig också. Så är det att medlöparna tycker det är underbart och rätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturban
Fordi vi har agerat på et tidlig tidspunkt, da antallet smittede har vært 2-5000 og ikke 100 000, trenger vi ikke de mest ekstreme tiltakene. Vi har fått ned (hopefully) smittespredningen slik at det blir håndterlig for helsevesenet vårt. Det er målet på kort sikt.

Siden dere har gjort lite, er smittespredningen større i Sverige enn i Norge. Den effektive R er større; flere får viruset hver dag og det øker eksponentielt. Hvis dere fortsetter uten å gjøre noe som helst, står dere der plutselig med 200 000 smittede, fulle sykehus og en fullstendig krise. For å få kontroll på situasjonen på kort sikt, må dere derfor gå i hard lock down som i Wuhan eller Italia.

Jeg håper og tror at dere endrer kurs før det tidspunktet.

Fast Sverige har infört massa åtgärder men anser inte att stänga skolorna är en betydande sån just nu. Idag beslutade man att stänga universitet och gymnasier delvis iallafall(såg nån kommun som låter årskurs 3 fortsätta undervisningen)

Så R kan vara lika stort i norge och sverige just nu ingen som vet.
Senast redigerad av painkiler 2020-03-17 kl. 16:19.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Alltså Tegnell som säger att det inte är farligt för barn , när de säger på WHO's presskonferens igår kväll att det har dött småbarn av skiten...

Vet inte vad jag ska säga men jag litar mer på WHO i alla fall...

Har du någon länk till döda barn, WHO
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in