2020-03-17, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
En lite mer ekonomisk fråga:

Trump ger nu 850 miljarder i ett krispaket. Kommer detta ha någon nackdel längre fram? Varför inte press ut miljarder pengar hela tiden om det inte finns någon nackdel eller negativt med de här enorma summorna?

Vad jag lärt mig under livets gång är att allting har en för och nackdel. Positivt och negativt. Ying och Yang t ex.
Alla sådana här ekonomiska åtgärder är konsumtion lånad av framtiden. Det är samma sak här i sverige med åtgärdspaketen: Pengarna som skjuts till och används idag går ut över framtida konsumtion, alltså sämre välfärd och levnadsstandard för människor
Citera
2020-03-17, 15:56
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
En sida där man kan kolla på prognoser om utvecklingen i flera länder. Har ingen större uppfattning om exakt hur bra eller dåligt detta är mer än att personen bakom verkar vara en legitim forskare.

https://benflips.shinyapps.io/nCovForecast/

Spanien inom en 10 dagars period 160-500k aktiva fall. Får verkligen hoppas att den sidan inte stämmer!
Citera
2020-03-17, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Läs lite fler artiklar i så fall...........

De använder inte termen korrekt. Sett till hur vi har en något fördröjd spridning sedan lovet gissar jag att det tyvärr är en hel del 10-12.
Citera
2020-03-17, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Spanien inom en 10 dagars period 160-500k aktiva fall. Får verkligen hoppas att den sidan inte stämmer!

De släpper ju in coronafall på akuten istället för.att hämta dem. Klart Spanien blir nästa italien
Citera
Medlem
ROCKLÖV professor i epidemiologi

JOACIM ROCKLÖV
@JoacimRocklov
·
8h
Det här är strategin Anders Tegnell förespråkade i Agenda i söndags: The UK Only Realised "In The Last Few Days" That Its Coronavirus Strategy Would "Likely Result In Hundreds of Thousands of Deaths"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
En lite mer ekonomisk fråga:

Trump ger nu 850 miljarder i ett krispaket. Kommer detta ha någon nackdel längre fram? Varför inte press ut miljarder pengar hela tiden om det inte finns någon nackdel eller negativt med de här enorma summorna?

Vad jag lärt mig under livets gång är att allting har en för och nackdel. Positivt och negativt. Ying och Yang t ex.

(FB) Nu kommer börsraset! Rädda sig den som kan! Finns en tråd om Trump, USA och coronan och den ekonomiska utvecklilngen. Jag gissar att krispaketet inte har någon positiv utveckling, men åsikter kan ju gå isär.
Citera
2020-03-17, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
ROCKLÖV professor i epidemiologi

JOACIM ROCKLÖV
@JoacimRocklov
·
8h
Det här är strategin Anders Tegnell förespråkade i Agenda i söndags: The UK Only Realised "In The Last Few Days" That Its Coronavirus Strategy Would "Likely Result In Hundreds of Thousands of Deaths"

UK har inte insett någonting baserat på en högst spekulativ matematisk studie.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Återigen varför bara stänga skolor varför inte sätta hela landet i karantän ? har skolor varit en stor smittkälla i Norge?

Skoler er alltid en stor smittekilde, det vet man fra influensa-epidemier, man stenger skolen for at barna ikke skal smitte sine foreldre og andre eldre mennesker.

Det er vanskelig å sette hele landet i karantene, men det ville åpenbart vært det beste.
Dette har blitt gjort i andre land, og kommer kanskje, det beror på hvordan de nåværende tiltakene fungerer, men det vet man ikke før om 10-14 dager, man ligger på etterskudd.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
kan du då vara vänlig och berätta hur dom löst dessa frågor eller är det som jag misstänker; du har ingen som helst aning

Jag har inte tänkt börja söka info åt dig om varuleveranser och annat i Spanien, Frankrike m.fl. länder, nej. Det får du gärna göra själv. Det är emellertid inte så svårt att förstå att sådant givetvis är fullt möjligt att ordna och också har ordnats i de länder som redan har infört dessa åtgärder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Men immuniteten är inte studerad för Corona ännu. Mers har 6 månader o ingen vet hur länge SARS-2 ger immunitet. Dvs om man plattar till kurvan så hinner folk tappa immuniteten om tiden blir för lång. Därför pratas det om att vår exit strategi kan vara beroende av vaccin om immuniteten är för kort.

Slutresultatet blir flockimmunitet oavsett om det inträffar på naturlig väg eller med hjälp av vaccin.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O.Dalman
Nej, det gäller bara personal på kritiska positioner såsom IVA. För majoriteten gäller samma förhållningsorder som alla andra, dvs självkarantän utan testning.

Det gäller då inte i regionen jag bor i. Här testas folk som arbetar på kirurgavdelningar.
Citera
Medlem
Braskande nyheter

Mortaliteten i Sverige kan öka med 0.1-0.2%-enheter under 2020 pga COVID-19.

Snacka om skräcksiffror, inte konstigt att börsen reagerar som den gör...och regeringen beter sig som det tredje världskriget och jordens undergång har kommit till Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in