2020-03-17, 15:40
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja det är skönt men jag känner mig som en instängd pestråtta.
Får inte undersöka mig fast jag har torrhosta, börjat få ont i högra lungan, ont i kroppen, huvudvärk, igentäppta luftrör, igen.
" du har förmodligen, eventuellt vanlig influensa som tagit om igen"
Diagnos genom telefon.
Skit det samma då. Än lever jag. Får väl ha det jag har ett tag då.
Läsa på lite om alla konstiga virus och hur COVID-19 föddes ur ett annat coronavirus SARS- CoV-2. Vad är Cov-1- nånting, dethåller jag på att kolla. Måste ju finnas det också.
Tänker mig också att COVID-19 eventuellt kan bli ett COVID-20 när man vaccinerat folk. Ett vaccin jag kommer att säga nej till. Panikvaccin som tagits fram under ett par månader när det annars skall genomgå olika faser i lab under 3-4 år för att se biverkning samt dödlighet innan det kliniskt testas är inget jag vill vara försökskanin till.
Förstår definitivt inte hur kvinnan i USA ställer upp på fas 1. Testa biverkning samt dödligheten på henne.Undrar om hon är medveten om hur många år det skall testas i lab innan det ens får testas kliniskt. Jag tror inte att hon har informerats om det. Eller också är hon beredd på att dö eller få en biverkning hon måste leva med resten av sitt liv.

Hon kanske var så illa däran att det valet var bättre.
Citera
2020-03-17, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Vilke restriksjoner? Sverige har ikke gjort noe som helst?

Hälsopersonell som man vet är smittad, går fortfarande på jobbet!

Du skall stanna hemma vid minsta symptom och därefter 2 dagar efter symptomfrihet. Det gäller i synnerhet vårdpersonal. Äldre bör självisolera sig och få hjälp med att handla. Dessutom avråds från resor.

Mycket effektivt för att sakta ned smittan.
Citera
2020-03-17, 15:41
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Man pekar inte ut någon nation..?

(sånt skvaller är ju alltid intressant..)

Nej. Man sa bara att finska lager med skyddsutrustning är välfyllda och att flertal nationer har försökt lägga vantarna på det, så man har tagit ett omedelbart beslut om ransonering av läkemedel samt skyddsutrustning.
Citera
2020-03-17, 15:42
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Alla som har ungar eller åtminstone har varit i kontakt med dem och skolor vet vilka smittspridare de är.

Tänk själv. Hundratals personer på samma ställe. Jag anser att Sverige borde förbjuda folksamlingar över fem personer som Österrike. Allt icke nödvändigt i samhället som butiker förutom matvaru och apotek. Pubar, restauranger, bibliotek m.m. borde stängas. Som i Finland. Och skolor givetvis.

I den senare delen håller jag i stort med dig tycker dock att gränsen på fem personer är kanske lite väl låg.

Men du visar själv på problemet om mataffären är öppen måste det finnas personal som arbetar där vem tar hand om deras barn om dom inte heller är i skolan? För att det ska finnas mat i butikerna måste den transporteras dit vem tar hand om deras barn? Maten måste köras ut från något lager vem plockar fram den.? Maten måste produceras antingen hos en bonde eller i en industri av något slag? Samma frågor uppstår inom mängder av områden. Innan man besvarat dom ska inga skolor stängas
Citera
Medlem
Trogskalles avatar
Nu är vi uppe i 8 döda enligt Aftonbladet.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Man pekar inte ut någon nation..?

(sånt skvaller är ju alltid intressant..)

Ryssland?
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Ja, men den är ju också lika ofarlig som en vanlig influensa.

Men OM den hade haft en hög dödlighetsprocent, så hade varit en katastrof för mänskligheten. Den har en lång period innan det syns att du har blivit smittad och är lika smittsam som vanlig influensa. Den sprids över jordens alla hörn på nolltid då, om inte annat så hade det fått världens ekonomi att krascha innan man hade utvecklat ett vaccin. Men som sagt, nu har den inte någon hög dödlighet, det finns inte mer anledning till oro över detta än vanlig influensa. Media och folka borde sluta med att bidra till att göra skadan värre genom att sprida skrämselpropaganda över sjukdom som inte är värre än influensa.
Absolut. Det fetade.

Men folk är inte så insatta i Flockimmunitet. Har man grundläggande epidemiologiska kunskaper så skäller man knappast på Tegnell.
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Vilka artiklar bygger du påståendet på att flockimmunitet är möjlig?
Erfarenhet och beprövad vetenskap Vad har du för källor på att den inte uppstår?
Citera
2020-03-17, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Jag har ingen masterplan, det tror jag ingen har. Det viktigaste i nuläget är dock att hindra fortsatt spridning.
Men det du förespråkar tror jag inte på - helt enkelt för att omständigheterna inte tillåter det. Inse det och kliv ur din rosa bubbla - eller rosa, det stinker Mengele om den ...

Synd att snubben inte drog det där 2015, där hade det varit tillämpligt.

Men du kan inte hindra fortsatt spridning. Hur tror du det skulle gå till?
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Nu slänger du upp en källa om att man planerar att skapa ytterligare intensivvårdsplatser förutom den fördubbling av Stockholms 90 platser.

Källan är SVT där ansvarig för planeringen i Stockholm intervjuades, minns ej vilken dag, sannolikt fler här som såg det, du får helt enkelt lita på att det är sant, eller skita i det, vi som håller oss ajour orkar inte vara dagmamma till kverrulanter dagarna i ända.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Dom länder som inte har rapporterat några fall av cov-19 är dit ingen vill åka typ Jemen och Syrien eller Afrikas svarta hål. Va konstigt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Ja din strategi har ju fungerat bra i italien spanien frankrike mfl länder. Men hur länge ska karantänen gälla. Varför ska bara skolbarn sitta i karantän, smittas inte vuxna, varför stänger inte hela Norge ner om nu karantänen är så bra?

Ni behöver bara sitta inlåsta till ni behöver bara sitta inlåsta till ni köpt sex sju miljoner doser av ett fungerande vaccin så det behöver inte bli så många år kanske bara två tre med lite tur

Du tar jo bare ikke poenget. Det er dere, Sverige, som er på vei mot Italia, Spania, Frankrike, for disse landene skjønte ikke hva som traff dem og tok åtgärder alt for sent.

Det er Italias feil alle vi andre land har forsøkt å lære av, og derfor tar vi åtgärder *før* det er for sent. I en epidemi er man alltid på etterskud av smitten hvis man ser på øyeblikksbildet. Derfor må man være proaktiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in