2020-03-17, 15:28
Medlem
Fler och fler verkar ha tagit Anders Tegnell till sitt hjärta nu. Det är bra eftersom han har fått överdrivet mycket kritik.
Citera
2020-03-17, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Så länge kan coronaviruset överleva på olika ytor

https://www.nyteknik.se/innovation/sa-lange-kan-coronaviruset-overleva-pa-olika-ytor-6990926

I labbmiljö klarar sig viruset upp till tre dygn på plast och rostfritt stål, och upp till tre timmar i luftburet tillstånd.

Och viktigast av allt. Hur länge kan den överleva på människors hud=händer?
Citera
2020-03-17, 15:30
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturban
Det dere ikke har forstått, som alle andre land i verden nå har forstått, er at det ikke er en vinnende strategi å være "late mover".

For ganske snart, hvis dere fortsetter på denne kursen, kommer det en tid der sykehusene blir nedkjørt, kapasiteten blir sprengt og folk dør som ellers kunne bli reddet. Det er en tragedie i seg selv, men vil også rive i stykker samfunnets moralske og og kontraktuelle fundament.

Ingen noenlunde fungerende land, selv ikke Sverige, kan sitte stille og se på at et slikt scenario utfolder seg.

Derfor vil også dere måtte gå i lock down, men på et tidspunkt da problemet har blitt 100 ganger større. Derfor må lock down være hardere og vare lenger.

Det er alt en trenger å vite for å fastslå at vente og se-strategien ikke fungerer. Ja, det er fortsatt et problem på lengre sikt, men det problemet står vi overfor uansett hvilken strategi en velger.

Ja din strategi har ju fungerat bra i italien spanien frankrike mfl länder. Men hur länge ska karantänen gälla. Varför ska bara skolbarn sitta i karantän, smittas inte vuxna, varför stänger inte hela Norge ner om nu karantänen är så bra?

Ni behöver bara sitta inlåsta till ni behöver bara sitta inlåsta till ni köpt sex sju miljoner doser av ett fungerande vaccin så det behöver inte bli så många år kanske bara två tre med lite tur
Citera
2020-03-17, 15:30
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
menar du att ni i Norge ska sitta i karantän i många år framöver. För det som kommer att inträffa när karantänen upphör är att Ni kommer att exponeras för viruset förr eller senare och du får ni en ny epidemi. Då kan du åka till Sverige där epidemin inte kommer att få fäste på grund av flockimmuniteten

Vilka artiklar bygger du påståendet på att flockimmunitet är möjlig?
Citera
2020-03-17, 15:31
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babymamacita
Det smittar inte extremt fort som vissa verkar tro, jag är inte för egen del heller oroad för min egna generation då vi inte är i en riskzon. Det har dock en enorm påverkan på övriga samhällets funktioner. Företag stänger ner, skolor och universitet likaså, resebranschen har havererat totalt och tusentals inidvide i Sverige har blivit arbetslösa.

Och detta är dessutom början, vänta till antibiotikaresistenta bakterier med anledning av köttindustrin blir än mer problematisk, då kan vi dö sjukdomar vi knappt bryr oss om idag.
Inte lika långsamt som andra verkar tro heller. Vilket var min poäng med mitt inlägg. Kommenterade mest för att när du kände att du behärskade ett område så var det dags att plocka fram negativa epitet fast du inte ens kunde högstadiematte för två veckor sedan.
För övrigt så även köttindustrin kommer att få det svårt eftersom mycket av de vi konsumerar är import. Alternativt packas utomlands. Vilket inte rör mig personligen i ryggen för jag äter inte rött kött.
Citera
2020-03-17, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Ja din strategi har ju fungerat bra i italien spanien frankrike mfl länder.

Strategien i Italia i början var den samme som i Sverige nu, la folk gå ut, ikke stenge noe, vente å se ...

Ser hvor bra det gikk !
Citera
2020-03-17, 15:32
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Fyra av fem bekräftade coronafall i Kina kan ha smittats av en person som inte visste att hen var smittad. Det visar ny forskning som publicerades i tidskriften Science på måndagen.

Vi kommer inte komma undan.
Citera
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Bra fråga, men det lyser även igenom att de tappat kontakten med vanligt folk: inte alla har råd att äta hämtmat varje dag, allra minst vanliga knegar-barnfamiljer...

Folk har inte ens råd att amortera längre ju, min vän som arbetar på bank vittnar om detta
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Jag håller absolut inte med där. Sorry.

I alla situationer, oavsett område, när man gör risk management och försöker implementera sk damage control proaktivt så är det väl beprövat att ALLTID lägga sina resurser i ett tidigt skede.
Oavsett om det handlar om en kris, ett byggprojekt, finansiella åtgärder, omorganisationer etc.

Gör man inte det så kommer den negativa effekten att bli mycket mer långtgående och riskerna kommer att bli mycket högre eftersom situationen inte är isolerad till just samma faktorer som gällde vid planeringens begynnelse.

Det tillkommer fler risker och faror som man tyvärr inte kan förutse, därför blir det enormt mycket svårare att hålla kontroll på de ursprungliga problemen, men samtidigt förhindra att nya tillkommer.

Man skulle agerat snabbt och kraftfullt från första början. Lagt mycket resurser på att bromsa upp smittspridningen så mycket som möjligt, och sedan låtit smittan "sippra" ut kontrollerat i takt med vår kapacitet och resursläge.

Nu gör man tvärtom, man låter viruset diktera hur vi ska hantera situationen. Det är extremt riskabelt. Det är ungefär som att inte proaktivt stoppa att en brand sprider sig på andra små ställen utan låta den ha sin gång, och sedan springer man och släcker eftersom.

Korkat och riskabelt.

Nu är ju det här ett virus som inte går att stoppa utan enbart tillfälligt begränsa så länge vi inte har flockimmunitet. Det handlar om att nå dit med så låga samhällskostnader som möjligt. Kraftfulla åtgärder låter ju väldigt bra, men är inte hållbart
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Så länge kan coronaviruset överleva på olika ytor

https://www.nyteknik.se/innovation/sa-lange-kan-coronaviruset-overleva-pa-olika-ytor-6990926

I labbmiljö klarar sig viruset upp till tre dygn på plast och rostfritt stål, och upp till tre timmar i luftburet tillstånd.

Köp t-röd och fyll i sprayflaska.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Sluta bitter gnäll svänne banan! Du är inte etnisk svänne eftersom du inte vet vad det ens betyder, sex generationer är inte nog, du är inte ren rasig nog. Löjlig svänne, tror sig vara viking!

Äh, troll.
Citera
2020-03-17, 15:33
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Haha bra beskrivning där.
Jag ville väl ge karln (Tegnell) en chans men vissa uttalanden från honom får en att baxna!

Jag vågar påstå att jag arbetat med liknande människor som närmsta chefer.
Ser gemensamma nämnare.

Därför framhärdar jag idogt att Tegnell är en psykopat som nu ägnar sig åt positionering.

Det kommer bara fortsätta hoppa ut grodor ur Tegnells mun, för han är där enbart för sin egen skull.
Han jobbar inte för vår skull, det kommer inte att gå att förstå logiskt vad han gör för han är psykopat.

Tegnell har "Time of his life" just nu!

Låtom oss glädjas! Kul att han är glad!

Ta hand om dig Bourbonstreet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in