2020-03-17, 13:14
Medlem
bokis29s avatar
Kan inte detta med det ekonomiska men Serneke har lämnat Landskrona där de skulle bygga diverse arenor och om man tittar på di.se så har de tappat en stor del https://www.di.se/bors/aktier/srnke-b/ är där någon insatt som kan hjälpa med en förklaring av läget ?
2020-03-17, 14:04
Medlem
Fris avatar
Amorteringsfria lån, som Finansinspektionen nu lanserat som förslag i kombination med Riskbankens genomförda nollmarginalkrav, innebär oändliga lån man aldrig behöver betala tillbaka:
"- Jag skulle vilja ta ett lån i er bank.
- Hur mycket behöver du?
- Hur många pengar har ni?"

Hyyyperinflation.
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Dessutom kommer de garanterat inte ta bort amorteringskravet för nya lån.
Men, Riskbanken har redan annonserat att 500 000 000 000 svenska kronor (lika många virus-coronor produceras i en fullt ut infekterad individ!) som räntefria lån till bankerna. Varför bromsa med amorteringskrav samtidigt som man gasar med räntefrihet? De vill stoppa skulder i fickorna på folk så att de känner sig rika å trygga.
2020-03-17, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Varför vänta så länge. Du kan komma över lägenheter till långt under halva priset redan idag.
Denna t ex: https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-nasbyn-kalix-kommun-lagergatan-5b-16611442
En nyproducerad lägenhet i den storlken skulle kosta minst 1.7 MSEK. Här köper du för en 1/17-del.
Så vad väntar du på.

EDIT:
Lite bisarrt att tala om bostadsbubbla när man kommer över bostäder i stort sett gratis.
I Kalix!? vem fan bryr sig om att det är billigt i Kalix. Vilka vill och kan bosätta sig där? långt ifrån storstädernas industrier.
2020-03-17, 15:29
Medlem
mjohan84s avatar
Min vän arbetar på bank, de har många kunder som frågar om uppskov ifrån amortering nu, råder
Total panik
2020-03-17, 15:31
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokis29
Kan inte detta med det ekonomiska men Serneke har lämnat Landskrona där de skulle bygga diverse arenor och om man tittar på di.se så har de tappat en stor del https://www.di.se/bors/aktier/srnke-b/ är där någon insatt som kan hjälpa med en förklaring av läget ?

Serneke ligger illa till och låg illa
Till innan corona
2020-03-17, 15:39
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Men, Riskbanken har redan annonserat att 500 000 000 000 svenska kronor (lika många virus-coronor produceras i en fullt ut infekterad individ!) som räntefria lån till bankerna. Varför bromsa med amorteringskrav samtidigt som man gasar med räntefrihet? De vill stoppa skulder i fickorna på folk så att de känner sig rika å trygga.

Det är nödlån till företag, inget annat. Amorteringskravet ligger kvar och FI rekommenderar inget annat. De rekommenderar paus i amorteringarna för existerande lån.

Det är nog bra att vi inte får en finanskris samtidigt som realekonomin tvärnitar. Bostadsbubblan kommer att spricka, men hela ekonomin kommer inte att slås sönder för all framtid. Det är bra med en urblåsning där. Folk behöver förstå att jättelika lån till något som inte genererar pengar är något man ska vara försiktig med. Det blir en läxa för generationer. De som skapade den falska tryggheten kommer att ställas till svars och så måste det vara.
2020-03-17, 15:45
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Min vän arbetar på bank, de har många kunder som frågar om uppskov ifrån amortering nu, råder
Total panik

Vad hände med bankernas "orimliga krav" på att man skulle klara 7% ränta? Nu kan man inte klara sina amorteringar trots att räntan inte har stigit?
2020-03-17, 15:47
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Vad hände med bankernas "orimliga krav" på att man skulle klara 7% ränta? Nu kan man inte klara sina amorteringar trots att räntan inte har stigit?

Många är egna företagare inom fel sektor eller har blivit varslade...
2020-03-17, 15:48
Medlem
mjohan84s avatar
Får vi se ett tillfälligt borttagande av insatskrav för att hålla igång marknaden?
2020-03-17, 15:49
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Många är egna företagare inom fel sektor eller har blivit varslade...

Såklart. Och allt kapital har de spelat bort på börsen istället för att minska sin skuldsättning.
2020-03-17, 16:17
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Får vi se ett tillfälligt borttagande av insatskrav för att hålla igång marknaden?

Det tror jag inte. Många kommer att ropa efter det och alla möjliga saker. (-Regeringen måste ge mig pengar, jag har spelat bort mina på börsen!) Men, om det införs och marknaden kraschar ändå så kommer det med en enorm politisk baksmälla. Det tror jag är anledningen till att Moderaterna tystnade med sina krav om det.
2020-03-17, 18:12
Medlem
Citat:
Det är nödlån till företag, inget annat. Amorteringskravet ligger kvar och FI rekommenderar inget annat. De rekommenderar paus i amorteringarna för existerande lån.

"Amorteringskravet ligger fast men ni behöver inte amortera"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in