2020-03-17, 12:42
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Tegnell Gör allt rätt nu. Han har bromsat i lagom takt så inte panik ska uppstå.

Nu måste vi.komplettera med skyddsutrustning och tester så blir detta bra

Ha ha ha vilken humor du har! Det som sker är utom FHM;s Tgenell-Mengeles kontroll. Nu närmar vi oss stadiet att det inte finns så mycket mer att göra.

På stan märker man de obekymrade som går på som vanligt. De som anpassar sig, handlar mer än vanligt men shoppar mindre och fikar inte alls längre ute.

Att Tegnell-Mengele tycker att 70+ inte ska gå ut, det bryr sig inte en enda jävel om!
Citera
2020-03-17, 12:43
Medlem
DET FINNS EN ÅTGÄRD som är effektiv och som INTE förstör hela ekonomin, samt vardagen för miljoner människor.

Uppmana och gör det möjligt för folk som delar boende med en högriskperson att stanna hemma från jobbet, och skolan om man är barn.

Tänk på framtiden. Vilket Sverige tror ni vi får om ekonomin går åt helvete? Vi hade redan innan detta skedde problem med skjutningar, överfallsrån, våldtäkter, indragen lss för sjuka barn, enorm bostadsbrist, brist på ålderdomsplatser för gamla.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Testkiten är sannolikt helt slut nu. Reserverade åt kungen kanske, om det finns några kvar.
Eller så har Löven & co bestämt att dom ska vara slut nu så vi inte kan följa utvecklingen alls.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Om vi kan hålla det på ca 1-2 dödsoffer per dygn så är jag nöjd.
Det skulle självklart vem som helst vara nöjd med.

Varför tror du att det alls är möjligt att dödligheten ens kan hålla sig så låg? Det är inte min avsikt att skrämma dig, men tyvärr kommer du att få en brutal chock om du inte förstått allvaret.
Finland räknar med 10.000 döda fram till Juni, och 30% smittade. Deras befolkningsmängd är ca 5.5 miljoner.

Vi ska vara nöjda om "bara" 60.000 dött och om vi faktiskt uppnår flockimmunitet vilket är strategin för Sverige. Detta scenario är det bästa, så observera gärna att jag då inte öht nämnt det värsta.
Citera
Medlem
Citat:
Ni som delar bostad med honom ska isoleras så gott det går. Han ska isoleras. Någon i familjen kan handla, personen som handlar och sköter ärenden bör inte ha någon närkontakt med pojken.

Förstår du?

Vi kör på din linje till 100%. Men ringer vi barnonkologen är de lika förvirrade, det finns inga speciella direktiv säger dem...
Citera
Medlem
-DaRude-s avatar
Kan vi inte alla komma överens om att corona inte är det stora problemet. Det mesta är symptomatiskt för corona och de allra flesta känner knappt av det.

Det är ju en "spik i kistan" i de allra flesta fall. Dvs den har en bidragande roll för redan multisjuka och mycket gamla människor som redan hade sina dagar räknade på ett eller annat sätt. Problemet är snarare svensk sjukvård och krisberedskap, där ska vi lägga fokus för denna cirkus vittnar om väldigt stora problem som inte är unikt just för detta scenario.

Innan någon citerar och säger "unga har faktiskt dött!!" ja men de är undantag. Finns alltid. Och jag är rätt så säker på att många, många fler unga har dött av helt andra orsaker och av andra sjukdomar sedan coronapandemin gick av stapeln.

Jag har sett folk här predika om flera miljoner döda i Sverige. Tjena.

Räds istället det svenska sjukvårdssystemet. Den obefintliga beredskapen. Resursbristen. Nonchalansen. Vårdköerna. Regeringen. Löfven, Eliasson, Johansson, MP. Där har ni faran för den försvinner inte med corona.
Citera
Medlem
Ducadreams avatar
Ouch. Spanien har fått ytterligare +1236 smittade fall +149 dödsfall. Och Iran +1178 smittade + 135 dödsfall.
Citera
2020-03-17, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Jo, att Magdalena Andersson säger att det kan vara den största ekonomiska krisen sedan 30-talet, trots att det varit två stora kriser de senaste 30 åren när hennes politiska motståndare suttit vid makten, säger en del.

Herregud alltså ... och då får man också tänka på att politiker brukar undvika sådant här brutalt klarspråk. Att trolla fram tillfälliga lösningar och hålla befolkningen lugn (minusränta och bostadsbubbla någon?) brukar vara prio 1. Politik är ju också offentlig diplomati på hög nivå, eller borde vara iaf.

En bekant förlorade 700 000 kr på tre dagar, pga börskraschen. Det var surt investerade pengar som skulle vårdats under resten av hans liv, efter avslutad idrottskarriär. Bara ett exempel på hur hårt och konkret viruset slår ...

Vi har ju slut på krisammunition också.

Det finns inga krisåtgärder kvar, och vår senaste spekulationsfavorit (omoderna halvusla små lägenheter) kan snart gå upp i rök, om det inte redan hänt. Alla miljarder vi tryckt in i bostadsmarknaden, var ska de ta vägen, när vi obönhörligen går in i depression?

Att köpa en etta på 20 kvm för tre miljoner känns ju inte som dagens största prioritet ...

Och allt pga en liten jävel som inte ens syns med blotta ögat ...

Otrolig situation. Världshistoria skrivs.
Citera
Medlem
Hexen666s avatar
Är det någon som vet hur HIV smittade ligger till? Är dom en riskgrupp? Har en släkting som är HIV positiv
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ewew
Ja jag håller med, jag var på en ica nära idag. Det var fullt med pensionärer och många verkade förkylda också. Häpnadsväckande!
På tisdagar har oftast butikerna 5% rabatt till pensionärer.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quinz
Vad hände med HIV-medicin spåret Kina var inne på? Är det någon i Sverige som försöker hitta ett botemedel ens?

Tydligen ska antivirala mediciner kunna få bort viruset helt från systemet, och det har tidigare pratats om medicin för HIV (Kaletra) men också malaria medicin är hämmande.

https://www.lakemedelsvarlden.se/svenska-covid-19-patienter-far-tillgang-till-remdesivir/
Citera
Medlem
Citat:
DET FINNS EN ÅTGÄRD som är effektiv och som INTE förstör hela ekonomin, samt vardagen för miljoner människor.

Uppmana och gör det möjligt för folk som delar boende med en högriskperson att stanna hemma från jobbet, och skolan om man är barn.

Tänk på framtiden. Vilket Sverige tror ni vi får om ekonomin går åt helvete? Vi hade redan innan detta skedde problem med skjutningar, överfallsrån, våldtäkter, indragen lss för sjuka barn, enorm bostadsbrist, brist på ålderdomsplatser för gamla.

Eller så tar vi ekonomiska smällen och får det här viruset överstökat en gång för alla! Jag vill bara gråta när jag ser politiska ledarna drivna av panik och irrationalitet berömma sin flock för självisolering, som endast skjuter på problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in