2020-03-17, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mind_crazy
Instämmer helt.
Men du vet ju att alla självutnämnda experter här alltid har rätt.

Framförallt verkar det bland vissa finnas en grundinställning att myndigheterna har fel. Dessutom saknar folk helt enkelt grundläggande bildning för att förstå och ta till sig information. Om statsepidemiologen säger att en åtgärd kommer bli onödigt kostsam i förhållande till uppnådd effekt är det en bedömning som grundar sig på tiotals år av egen erfarenhet, forskning och vetenskap. Men för den som saknar läkarutbildning och ett yrkesliv inom området blir det svårt att förstå och ta till sig detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Spännande det här.

Väntar spänt på 15-20% IVA-fall och 6-8% döda - dvs det alarmister påstått sen dag 1.

Jag har skrivit i 9 dagar nu: NÄR SER VI APOKALYPSEN?

Vi har sammanlagt 14 döda i Norden som har en befolkning på > 27 MILJONER människor.

15-20% IVA-fall ger 8-10 miljoner.

6-8% ger > 2 miljoner döda i Norden.

Väntar spänt på idioternas domedag. Som sagt, väntat 9 dagar nu. Och det roliga är att ni skjuter upp datumet varje dag.

Du kommer aldrig att se det eftersom du är den kokta grodan.

Vi kommer se an gradvis ökning bland döda. Men du kommer aldrig tycka att det är högt, eftersom du vänjer dig och kommer sätta ribban högre för vad som är sjukt.

Så det blir mer intressant om du berättar när det blir högt. Hur många döda ska vi ha i Sverige för att du ska anse det som högt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Jag förstår argumentet att inte stänga förskolor och skolor där föräldrar med kritiska yrken måste vara hemma istället.
Det är en vettig analys att göra. Samhällsviktiga funktioner måste fungera, annars blir katastrofen ännu större

Jag tror igen Sverige gör fel.

Norge med kortare beslutsvägar har nu möjlighet att börja öppna gymnasier och universitet lite åt gången. Handlingsutrymmet blir mycket bättre när R0 stryps i början.

Det FHM inte tar till sig är att man måste simulera osäkerhetsfaktoren i detta. Det att agera snabbt och sen justera skapar mycket mer data som sen kan användas för mycket bättre modeller på senare läge.

Norge vet nu hur R0 förändras och kan agera med stor säkerhet i förhållande till Sverige som är blinda då dom inte har påtryckt någon extern kraft för att prova reglera R0.

Sverige som vill göra allt i sista minuten får inget handlingsutrymme. Motsatsen till vad FHM säger.
Citera
2020-03-17, 11:59
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Finns ett par helt friska som ligger med respirator. En 18 åring i Sverige och en 16 åring i Holland.

Jag är relativt ung men för 10 år sedan fick jag bronkit efter en jävla partyresa, vet inte hur det påverkar någonting så här 10 år senare.

Jobbar dock på ett företag där det förekommer härdplaster så vi gör utandningstester på lungkapacitet årligen.

Inga garantier givetvis. Jag är orolig för de jag kan smitta ovetande.

Källa på detta? Att friska tonåringar vårdas med respirator i Sverige och Holland?
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Island som är hårt drabbat har en bra officiell sida
https://www.covid.is/ med data på denna sida
https://www.covid.is/data

Det verkar vara omöjligt att göra något liknande i Sverige.

Ja den är jättebra sida. Tror vi skulle få ner oron i samhället om det fanns den informationen i samhället. Men Sverige är annorlunda än de flesta europeiska länderna, då vi har kommuner och regioner som har självbestämmande. Och vi har friskolor, kommunala skolor, och privata skolor.

Man har decentraliserat hela samhället. Vilket vi nu ser effekterna av. Även sjukvården där en stor del privata aktörer nu har eget bestämmande, vilket gör att de ofta behöver tänka på ekonomin, som gör att de kanske inte kan ha så många sköterskor i tjänst. Etc. etc.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Finns det någon Svensk information om hur länge lever viruset på div föremål, ytor och material?

Allt från några timmar till dagar, tror inte jag sett någon offentlig svensk information om det.
Citera
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Finns det någon Svensk information om hur länge lever viruset på div föremål, ytor och material?

Citat:
Det är inte helt klarlagt. Men studien från Tyskland som publicerades i februari i år kom fram till att coronavirus kan vara aktivt fem dagar på ytor. Covid-1, även kallat sars-cov-2, var inte med i rapporten då den är så ny, men det liknande coronaviruset, sars-cov, kan överleva fem dagar på metall i rumstemperatur, fyra dagar på trä och glas och fyra till fem dagar på papper. Men vanliga fettlösande desinfektionsmedel som sprit och tvål kan användas för att döda viruset, eftersom dess skydd är ett fetthölje.

https://www.expressen.se/nyheter/fragor-och-svar-om-det-nya-coronaviruset-/
Citera
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Talade precis med morsan som hade röntgen på fredag, en sköterska hade ringt henne i morse och sagt att den blivit framflyttad minst 2 månader.

Akuten i Malmö förskansar sig:
https://www.pppress.se/nyhet/infarten-till-akuten-vid-sus-i-malmo-blockerades-med-betongfundament-och-gallergrindar-under-dagen/

Sverige hade redan innan detta "olagligt långa sjukvårdsköer".

Detta kommer göra att det går till historien som den sämsta sjukvården i modern tid under nuvarande regering. Det enda de gör är att skylla ifrån sig på insatser och reformer som gjordes innan de tillträdde samt kommunala beslut, men det är ingen intresserad av längre. Man vill se handling för om inte regeringen kan fixa detta så kan ingen det. Därmed har de failat big time.

Löfven - Fågelholken
Ygeman - Gubben i lådan
Eliasson- Mr Katastrof
Mollgan - Mytomanen
Magdalena Anderssson - Välfärdsslaktaren
Per bolund - Teslamannen
Isabella Lövin - The big hycklare AKA The Million Miles Flyer
Tegnell - Dr Okun

Kompetens och beredskap är en lyxvara svenskarna inte förtjänar. God hates Sweden!

Vi ska vara jävligt tacksamma att covid-19 faktiskt inte är så dödlig som den kunde varit. Dessvärre kommer inte detta hjälpa om samhället stannar upp och sjukvården dessutom går på knäna och man blir tvungna att välja vilka som ska räddas och vilka som ska dö.

Lägg därtill en global ekonomisk kris, en total systemkollaps. The end!

Svenskarna bunkrar upp med toapapper - amerikanerna bunkrar upp med vapen. Detta eftersom de vet att om krisen fortgår under längre tid kommer folk snart börja plundra. Då sitter svenskarna där i sina typiska små hus med vita knutar och spejar ut försiktigt mellan gardinerna medan den arga, rovdjurslika mobben försöker ta sig in för att våldta kvinnorna, mörda männen och göra anspråk på bostaden och allt som finns där inne.

I det så kan jag förstå regeringen - delvis. Varför man inte vill stänga ned allt. Just på grund av effekterna det får för landets ekonomi och dess befolkning. De vet såklart att svenskarna är lämnade mot sitt öde om det sker för ingen kommer hjälpa till när helvetet brakar loss.

Problemet är att de skulle tänkt på det tidigare.
Senast redigerad av -DaRude- 2020-03-17 kl. 12:04.
Citera
2020-03-17, 12:00
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Tror grundskolorna stänger till veckan här. Det är massiv frånvaro bland eleverna, folk följer uppmaningen om att stanna hemma vid minsta krämpa och föräldrar vägrar lita på att barn inte kolarvippen av Corona, utan att det är 80-åriga Agdor som dör
Om jag hade barn nu så skulle jag inte låta dem gå i skolan.
Om jag fortfarande hade jobbat som lärare så skulle jag antagligen ha jobbat för att hjälpa de barnen som har det svårast hemma.
Men grundskolorna måste stängas, hur ont det än gör, för att stoppa smittan. Barnen går omkring och smittar folk överallt och smittar sina familjer. I många områden bor barnen i samma lägenheter som de gamla även i Sverige.
Själv är jag 65 år och tillhör riskgrupper. Därför har jag isolerat mig med min hund. Vi går ut på hundpromenader bara. Vi bor mycket nära skogen och stora parkområden. Ute pratar jag med andra pensionärer. Vi håller bra avstånd till varandra och konverserar om läget. Jag kan träffa mina vuxna barn utomhus och på avstånd. Mina barnbarn bor i storstan, långt borta. Ett barn bor här i stan och jobbar på kommunkontoret. Den fortsätter att jobba och har inga barn.
Antagligen kommer jag inte att handla själv när pensionen kommer.
Trist att leva så, men det gäller att inte bli sjuk nu och inte sprida smitta. Vi äldre kan vara hemma. Speciellt vi som bor ensamma och inte delar bostad med barn och barnbarn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Flera länder som kämpar med näbbar och klor mot viruset har lyckats bryta trenden och har antingen en avtagande takt på ökningen, eller till och med minskande antal fall.

Sydkorea:

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/south-korea/

Kolla speciella grafen för "active cases". Antalet minskade med över 200 förra dygnet. Alltså, fler blev friskförklarade än antalet nya fall.

Japan har färre fall än Sverige, trots en över 10 gånger större befolkning och att de ligger så nära Kina.

Taiwan har bara 77 fall!

Singapore har bara en fjärdedel så många fall som Sverige.

Har de 4 länderna (och det finns fler) bara "tur", eller kan det möjligen bero på att de AGERAR och att de började agera TIDIGT?

Hur är det med Nordkorea?
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsanhoppsans1
Ja Island är ju något mer lättkontrollerat.

Sedan verkar många glömma att vi har människor i det här landet som inte ska få vara här, säkert 100 000 människor. Tror du att de bryr sig om de smittar vidare Corona? De vill bara fucka Sverige för att de inte fått stanna.
700.000 är närmare sanningen. Hur många som vill fucka Sverige har jag däremot inga siffror på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Vi behöver inte vidta ett skit mer än att isolera de sjuka och äldre bättre. Landets ska rulla på som vanligt. Äldre ska hållas inne tills vaccin kommer. Folk som delar boende med högriskpersoner ska inte jobba eller gå i skola.

Vi behöver INTE släcka ner landet. Ekonomin är redan hårt ansatt. Karantän = katastrof på lång sikt.

Yngre kommer också att dö när det inte finns nog med respiratorer att tillgå.
Detta hade kunnat undvikas om man såg till inte inte låta smittan sprida sig som en löpeld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in