2020-03-17, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Man har ju fattat ett beslut. Vad är det du inte förstår?

Att det sedan inte blev det beslut som du, baserat på din kunskap, tycker är vad man skulle beslutat är en annan sak.

Inga beslut som fattats någonstans som går att genomföra kommer att kunna stoppa smittan. Allt syftar bara till att hålla insjuknandet så utdraget som möjligt.

Man har också avrått från resandet - inte enbart för smittans skull - utan för att man inte kan garantera någon hjälp med hemresan om andra länder stänger sina gränser.

Man uppmanar folk att tänka med sina egna hjärnor och riskkalkylera. Detta är inte en tsunami. Vi vet att vågen kommer. Sen är det upp till var och en att välja var man vill stå i förhållande till den.

Man kanske klarar sig. Kanske inte. Men regeringen kan inte stoppa vågen. Den kommer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Japan har 30 döda på 800 smittade.
Sverige har 7 döda på 1000 smittade.
Japan fick sina första smittade redan i januari, nästan två månader innan Sverige. Det tar tid att kvävas av kollapsande lungfunktion.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Vi kommer att vidta sådana åtgärder väldigt snart.

Det finns inget jag önskar mer just nu.

Jag bor i en större region i södra delen av Sverige. Det är här det kommer bli kaos först så jag ser gärna att det händer nu innan en gamling får dö för att jag mot förmodan behöver respirator.
Citera
2020-03-17, 11:52
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananahammocken
Det här äldreboendet i Flen som drabbat, någon som vet mer om berörd verksamhet? De har testat totalt 5 på boendet och 4 är smittade. De borde testa all personal och alla boende? Riskerar att bli som i Washington.

Lilla Flen drabbad? Källa?
Citera
Medlem
sk33s avatar
Citat:
Vi får väl se om Sverige kommer gå ut som förlorare ur det här. Jag tror inte att vår statistik kommer att se sämre ut än andra länders siffror när det här är över men jag har haft fel förr.

Jag inbillar mig av hävd och gammal vana att Sverige är bättre än de flesta andra länder på det mesta. Förutom integration och segregation exempelvis, där är vi väl nästan världssämst. Dock, det är annan diskussion.

Om vi hamnar i ett läge, och det mesta tyder på det, att en majoritet smittas, och ganska snabbt, så kommer det inte att spela så stor roll med skolstängning nån vecka tidigare eller så. Folk (dvs främst äldre) kommer att dö i parti och minut), vi kommer att läsa om äldreboenden i karantän där alla ligger för döden, osv. Det enda som kan ändra det är 1) någon slags botemedel som räddar många som ligger på intensiven, fast kanske inte alla. Har vi tur finns det läkemedlet innan men har använts mot, tja, generande hårväxt, vad vet jag. Har vi otur tar det tid. Samma med vaccin.

Att ha lock-down i flera år kommer dock att ta kål på många fler tycks det. Mycket hänger väl på eventuell immunitet, och hur länge den sitter i.
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Flera länder som kämpar med näbbar och klor mot viruset har lyckats bryta trenden och har antingen en avtagande takt på ökningen, eller till och med minskande antal fall.

Sydkorea:

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/south-korea/

Kolla speciella grafen för "active cases". Antalet minskade med över 200 förra dygnet. Alltså, fler blev friskförklarade än antalet nya fall.

Japan har färre fall än Sverige, trots en över 10 gånger större befolkning och att de ligger så nära Kina.

Taiwan har bara 77 fall!

Singapore har bara en fjärdedel så många fall som Sverige.

Har de 4 länderna (och det finns fler) bara "tur", eller kan det möjligen bero på att de AGERAR och att de började agera TIDIGT?

Jag pratade själv om det här tidigare idag. Vi kommer att vidta dessa åtgärder ganska snart. Vi kommer att bli så illa tvungna. Det är inte försent ännu.

Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Klart att det hjälper.

Sverige kommer att drabbas hårdare på grund av att vi inte har gjort tillräckligt mycket.

Vi har 7 dödsfall. Det är inte försent. Vi vidtar fler och fler kraftfulla åtgärder.
Citera
Medlem
Flabbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eckiumbum
Distansundervisning kräver en hel del disciplin av studenten, det finns många som inte kommer klara det.
Just det! Undrar hur matte 2b undervisningen på samhällsprogrammen kommer att arta sig?
Jag misstänker starkt att man inte kommer ha nationella prov denna vår.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Morsan sa precis att man har bestämt att deportera alla i fängelset som inte har svenskt medborgarskap. Ser det inte i nyheterna, stämmer det? Det kanske var ett annat land?

Det är 30% av alla intagna.

Kanske stämmer? I Iran släppte man ju ut alla fångar med lägre straff än 5 år när viruset tog fart
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Kolla denna lista med reserestriktioner:

https://www.iatatravelcentre.com/international-travel-document-news/1580226297.htm

I princip varenda land i världen har stängt gränsen för inresande eller infört 14 dagars karantän, för flera eller alla nationaliteter.

Det finns knappt ett land på jordklotet som svenskar kommer in i längre. Men ser ni att det finns ett land som inte infört en enda restriktion för inresor?

Just det, Sverige, såklart

Jag lyssnade på radio France för en stund sen där de gjorde ett reportage från Sverige. Reportern lät som om han hade landat på en annan planet. - Här är folk överallt, skolgårdarna är fulla med barn alla affärer är öppna och livet pågår som om ingenting har hänt. Radioankaret frågade reportern hur det kom sig att Sverige skilde sig ut så drastiskt från alla andra länder så svarade han att det var för i Sverige så är det expert myndigheterna som bestämmer och inte politikerna.

Fast jag nästan får allergiska utslag när jag ser och hör Tegnell så får man ju fan hoppas att han har rätt. Hela nationens öde vilar på hans axlar. Man undrar hur han sover om nätterna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Spännande det här.

Väntar spänt på 15-20% IVA-fall och 6-8% döda - dvs det alarmister påstått sen dag 1.

Jag har skrivit i 9 dagar nu: NÄR SER VI APOKALYPSEN?

Vi har sammanlagt 14 döda i Norden som har en befolkning på > 27 MILJONER människor.

15-20% IVA-fall ger 8-10 miljoner.

6-8% ger > 2 miljoner döda i Norden.

Väntar spänt på idioternas domedag. Som sagt, väntat 9 dagar nu. Och det roliga är att ni skjuter upp datumet varje dag.

Än så länge finns vård att få och de lindrigt sjuka kan självmedicinera med alvedon. Fast alvedon är slut på apoteken, och vårdplatserna har nu gått in i överbeläggning.
Citera
2020-03-17, 11:53
Medlem
Citat:
Titta på andra länder. Deras antal smittade stiger ändå. Deras åtgärder räcker inte. Det är för att plocka politiska poäng.

Du kan inte titta på andra länder, du måste LYSSNA på vad deras presidenter/premiärministrar/statsministrar säger.

De länder som just nu är hårdast drabbade kan berätta. Deras sjukvård hänger inte med.
De vet och säger att smittan kommer inte kunna stoppas fullt ut, men de behöver avlasta sjukvården med för många nya fall om dagen. Därför stänger de av allt i två veckor. Bromsa. Skydda. Nästa på rad är Tyskland som börjar dra i nödbromsen nu.

Det är detta som Sverige och svensken inte har fattat. Varför vänta på att vi kommer till katastrofläge på sjukhusen?
Citera
2020-03-17, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Du tror vi kan fortsätta hålla samhället öppet när sjukvården kollapsar?

Delvis. Haltante. Men man har ju lyckats hålla samhället öppet även under krigstider.

Man måste arbeta (om det finns arbete) och man måste äta. Man måste handla - det nödvändigaste.

Detta är ett tredje världskrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in