2020-03-17, 10:47
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbebobbe0
Även om jag smittas skulle jag inte vara ett dugg orolig. EFTERSOM DET BARA ÄR EN SVÅRARE FORM AV INFLUENSA!!!

Era puckade jävla offer.
Det är nog LITE värre än så. Men om du anse dig vara odödlig, så visst
Citera
Medlem
Eftersom jag gillar att färglägga och presentera data kunde jag inte låta bli att göra denna kartan. Jag vet att det finns en del liknande. Men jag tycker en hel världskarta där relevanta distrikt dessutom är med (inte bara jättestora land) där allt dessutom presenteras med färg i relation till antal insjuknade per miljon invånare kan ge en ganska intressant illustration av den relativa spridningen.

Kanske i synnerhet hur väl Kina klarade av att begränsa spridningen utanför Hubei-provinsen. Vilket inte kan sägas vara lika vällyckat i Europa och Lombardiet.

Ska uppdatera kartan minst en gång i dygnet tänkte jag. Det är bara skoj att färglägga. Ritat många av regionerna för hand som ni säkert ser

Alla regioner och land ska vara uppdaterade i den grad information finns.

https://i.ibb.co/44sDjB8/covid19-20200317.png
Citera
Medlem
Jack-Ryans avatar
Med anledning av att regimen inte vill stänga skolorna måste man fråga sig hur i hela fridens vi kunnat ha sommarlov för ungarna i alla år utan att samhället gått under. Det är väl för fan samma sak bortsett från årstiden.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Kan inte Löfven mfl bara ta och sparka Tengnell. Om bara för att rädda sitt eget skinn. När det blir bokslut över denna situation kommer inte domen bli nådig mot regeringen om de inte kickar ut Tengell OMEDELBUMS!

Ja, stundtals önskar jag att han gjorde det, så att alla knäppgökar kunde få smaka på konsekvensen av det de förespråkar, ett riktigt Armageddon som sveper med sig ett antal lågbegåvade från landets yta.

Kommer dock till sans och förstår att det är helt fel att byta ut någon som fram till dags dato inte lyckats mörda fler än sju kryckliga pensionärer.
Citera
2020-03-17, 10:48
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Viktigast måste vara utbildningen. Annars riskerar barnen börja tro på konspirationsteorier och hämta sina nyheter via alternativa nyhetsbloggar som medvetet vinklar och underminerar faktabaserade beslut.

Vi kommer få fler dödsfall i Sverige. Det kan vi inte påverka nämnvärt och vi kunde inte gjort något för att undvika den här situationen. En massa panikåtgärder för att visa handling påverkar nu världsekonomin, men finns det någon som helst vetenskaplig grund bakom agerandet?

Vi kunde ha gjort en hel del före och i inledningsskedet och vi kunde ha börjat för årtionden sedan med förberedelse och beredskapslager. Du kanske skulle skaffa dig lite kritiskt tänkade själv innan du sväljer hela paketet oreflekterat.
Citera
Medlem
Har vi en intern strid inom FHM?

- Anders Tegnell hyllar brittisk tanke kring flockimmunitet: ”Dit vi behöver komma”
- Tegnell sågar de brittiska forskarna som gjort simuleringen rörande att flockimmunitet inte fungerar utan många onödiga dödsfall "har haft fel förr".
- Orsaken till att britterna ändrade strategi var ju att man fruktar 250.000 döda med tekniken med flockimmunitet.

Nu säger dock FHMs generaldirektör Johan Carlson (från Aftonbladet):
"- Att flockimmunitet kan vara en strategisk åtgärd, det har vi aldrig trott. Man vet för lite om immuniteten, hur långvarig den är. Det är en diskussion i media om vad som är hönan och ägget"

Överskrider Tegnell sina befogenheter från sin chef?
Citera
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bashan
Har förgäves försökt hitta information om fall där coronadrabbade råkat illa ut på grund av bristande eller överbelastade sjukhus.

Det nämns ju att det råder fullt kaos på sjukhusen i Italien t.ex. Respiratorer saknas och folk dör i drivor ensamma i korridoren.

Har ni hittat några rapporter, bilder eller videor på detta?

här har du en https://youtu.be/U6yeSQr1VGk
Citera
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Borde inte Getinge tillverka respiratorer till oss här hemma i första hand?

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5e6ffd6dfe79c000110e3cf8?utm_source=share-btn

Vi skickar respiratorer till Tyskland, men när vi själva beställer ansiktsmasker därifrån så vägrar de leverera trots betalning. Sätt ett gäng apor att styra Sverige så kan jag garantera att det hela sköts bättre, vi har trots allt 50/50 i varje avvägningsfråga. Betydligt bättre utdelning än idag.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baltazr
Kina försökte mörka utbrottet så länge de kunde, likt SARS-utbrottet. När det inte fungerade längre så gick de all-in med åtgärder.

Låter som att de blev tagna på sängen, men vi kanske har olika uppfattning om det.

Ja i bemärkelsen att de inte visste att viruset fanns tidigare. Men när de insåg dess egenskaper gick de in för att stoppa det, vilket också WHO säger är rätt metod.
Citera
2020-03-17, 10:49
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Det är nog LITE värre än så. Men om du anse dig vara odödlig, så visst

Nej, det är det inte.

Dödligheten hos HÄLSOSAMMA (t.ex. icke-rökare) och FRISKA (ingen underliggande sjukdom) person <60 år är i princip 0.

Jättefarligt.
Citera
2020-03-17, 10:49
Medlem
Nån som vet om antivirala läkemedel används i Sverige mot corona?
Citera
2020-03-17, 10:50
Medlem
Kina har i själva verket drygt 3000 dödsfall på 3 000 000 smittade, inte 80 000 smittade. Så dödligheten är förmodligen bra mycket lägre än vad folk inbillar sig. De har förmodligen bara räknat in de med värt symtom bland de här "80 000". En enormt stor del unga och krya människor har sannolikt fallit under radarn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in