2020-03-17, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Mellanstadiet har inget fritids utan sk öppen verksamhet, det vill säga vi har inget tillsynsansvar för åk 4-6 på eftermiddagarna. En 10-åring förväntas klara sig själv.

Då förstår jag inte alls problemet med att stänga skolorna, om de ändå förväntas klara sig själva från 10 år, lågstadiet är bara en liten del av hela skolsystemet och skulle kunna hålla öppet för de vars föräldrar båda måste sköta viktiga jobb.
Citera
Medlem
Epimaness avatar
Men om man inte testar så kommer folk få vara hemma från jobbet i onödan. Hur dyrt kommer inte det vara?

Det rationella vore väl att fortsätta testa?
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Du kan aldrig uppnå flockimmunitet med Corona, 14% av de som tidigare varit sjuka i Corona har återsmittats. Och då handlar det enbart om KINA!
Källa.Reuters.se länk
https://www.reuters.com/article/us-china-health-reinfection-explainer-idUSKCN20M124

Har du svårt med engelska språket eller vad är problemet? Nedanstående citat säger ju inte det som du påstår, varför sprider du lögner i tråden?

Citat;

Lei Xuezhong, the deputy director of the infectious diseases center at the West China Hospital, told People’s Daily that hospitals were testing nose and throat samples when deciding whether patients should be discharged, but new tests were finding the virus in the lower respiratory tract.

Paul Hunter, a professor of medicine at Britain’s University of East Anglia who has been closely following the outbreak, told Reuters that although the patient in Osaka could have relapsed, it is also possible that the virus was still being released into her system from the initial infection, and she wasn’t tested properly before she was discharged.

Jag påstår att du läser artikeln som Fan läser Bibeln. Gör om, gör rätt.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Jag kan inte låta bli att delvis imponeras av Kina, dess diktatur och otroligt omfattande bevakning av folket. Varje individ spåras och följs minutiöst via digitala medel och straffen för att föra smittan vidare är stenhårda. Fick höra igår (tror det var på Ekot) att om du lurar en kontroll som känner av kroppstemperatur genom febernedsättande preparat så riskerar du fängelse i fyra år (kan ha varit åtta). Det finns en klar fördel i dessa tider att kunna utöva den makten på sina invånare vilket vi européer aldrig skulle acceptera. Det är troligtvis därför som vi kommer att ha ett helvete med att stoppa smittan eftersom folk inte gillar att bli tillsagda och få sin vardag inskränkt av staten. Man får givetvis inte glömma att övervakning inte har uppstått i samband med pandemin utan har funnits en bra tid och kommer givetvis att finnas kvar mycket längre. Som sagt, ett otroligt effektivt medel vid tider som dessa men mindre roligt när vardagen flyter på som vanligt. Pick your poison.

Varje individs inlägg på internet spåras också och ger fängelse/straffläger om du publicerar något om Coronaviruset som inte överensstämmer med regeringens uppgifter.
Den makten över invånare orsakade spridningen i hela världen, då informationen inte kom ut förrän efter en och en halv månad. Så den övervakningen som du är så imponerad av ledde till att vi hamnade här från första början.
Pick your poison.
Citera
2020-03-17, 09:29
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Tack. Ska bli intressant. Får se vad som händer.

Jag kommer inte titta på skiten. Kommer bara bli besviken och förbannad.
Citera
Medlem
Har förgäves försökt hitta information om fall där coronadrabbade råkat illa ut på grund av bristande eller överbelastade sjukhus.

Det nämns ju att det råder fullt kaos på sjukhusen i Italien t.ex. Respiratorer saknas och folk dör i drivor ensamma i korridoren.

Har ni hittat några rapporter, bilder eller videor på detta?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannial
Till alla optimister : Inget land kommer att klara stoppa viruset. Det är kört.

Det vet vi inte än. Själv är jag inte det minsta förvånad om några Europeiska länder redan lyckats pressa ner R0 till 1, eller till och med under 1. Därifrån är det en vinnande strid.

Sverige kommer följa, mot Steffe-massdöds vilja.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-03-17 kl. 09:32.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luke69
Det kanske redan har tagits upp men borde inte Sverige börja tänka på hur dem ska få mera vårdplatser snart.
Minns att Kina byggde upp ett sjukhus på några dagar men har svårt att se Sverige göra det samma.
Här ska vi ju först att bygglov och sen ska det bli en offentlig upphandling om vilka som ska få bygga sjukhuset.

Och glöm inte arbetsmiljöverket som ska säga sitt och genuscertifiering är också viktigt!
Citera
2020-03-17, 09:30
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
Det har ju inte stått i Aftonbladet än. Inte heller har de sagt något på Rapport. Då har det inte hänt.

De är så klart inte rätt personer att fråga men jag har flera gånger försökt fråga om regeringen svarat på varför de väljer en annan riktlinje än WHO i aftonbladet och expressen chatt. De väljer att ignorera frågan och svara istället på samma frågor om och om igen. "Jag är förkyld ska jag gå till jobbet" har besvarats ca 1000 gånger medans andra frågor ignoreras
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Ungefär en kvart till. Sen vänder det..

I Finland sitter folk >70 i karantän. Högst 10 personer åt gången får träffas. Skolorna ger undervisning via nätet. Shopping på nätet och hemleverens är det nya sättet att handla.

Allt detta kommer också hit. Nu när Tegnells hemgurun har ångrat sig..

Jag tror dock att Tegnell har helt rätt. Men det ör politiskt ohållbart "att inte göra ngt" när folk i hundratusentals dör av viruset. Då måste man visa handlingskraft - helt oavsett vart det leder.
Vad jag har förstått det så har ingen "ångrat" sig. Utan det handlar om att gasa eller bromsa insjuknandet i rätt takt. I UK har de insett att de behöver bromsa något så därför införs vissa skyddsåtgärder. Precis som man i Sverige införde vissa skyddsåtgärder baserat på de förutsättningar vi har.

Visst kan det bli aktuellt att "bromsa" snart i Sverige. Det har de flaggat för några dagar nu. Men man. Kan faktiskt också se ett scenario där man inte varken gasar eller bromsar under ett tag. Allt beror på hur förutsättningarna att ta hand om de insjuknade och takten på smittosprid ingen går.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Hur fan kan man ha så lite koll? Alla våra grannländer stänger ju gränser och skolor, det borde man åtminstone ha koll på.

Svenskar är alltid så jävla oinsatta i viktiga ämnen.

Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
Det har ju inte stått i Aftonbladet än. Inte heller har de sagt något på Rapport. Då har det inte hänt.

De har väl hört om sådant som stängda gränser men tar det bara som att alla länder gör olika.
En förvånansvärt stor andel av befolkningen får alla sina nyheter, all sin info från msm. Då blir det så.
Citera
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Som sagt - rimliga säkerhetsåtgärder: tvätta händerna, använd handskar, peta dig inte i ansiktet, slicka inte på påsarna...

Vad är alternativet, tycker du? Låta dem svälta ihjäl bara? Även myndighetspersoner kan ju smittas. Det har du inte tänkt på, där du sitter i ditt fort byggt av toapapper och pasta.
Förstår inte vad du menar, "låta dem svälta ihjäl?"
Någon myndighetsperson antar jag också kommer att smittas, och?

Det översta håller jag för troligt att folk nu förstår, men när någon
sitter där med anhöriga flera mil ifrån sig och inte kan få mat
hem, är sjuka i annat eller inte kan allt med att beställa mat
via nätet då får ju vi grannar ha kontakt med varandra och
vi friska får steppa upp och hjälpa till.

Inte tro att någon annan ska göra det!
Senast redigerad av Rodja 2020-03-17 kl. 09:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in