2020-03-17, 10:25
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Fan vad jag retar mig på dessa jävla journalister som ständigt upprepar frågan: "Hur länge ska detta fortgå?"
Vem i hela helvete kan svara på det?

Tänkte detsamma.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Det är som att se en såpopera inspelad på rättspsyk att titta på SVT..........

Galenskapen är skrämmande, och nu för alla att se............

https://www.svtplay.se/video/26035592/nyheter-direkt/presstraff-med-stefan-lofven-1?start=auto
Citera
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Det vanliga velandet. Uppmana, inte beordra. Ingen vågar ta beslut.
Givetvis borde man även stänga sådant som detaljhandel. Allt onödigt förutom sånt som matvarubutiker, apotek o.likn.
Detsamma med resande. Man rekommenderar att folk inte reser, man kan inte säga rent ut att man stänger gränserna. Velande, dalt, feghet.
Fatta beslut era mesar!

Det är galenskap att sätta hela landet i karantän.

Däremot kan man göra det för gamlingar och sjuka.

Mat och förnödenheter kör man ut till dem på lastbil eller via hemtjänsten.

Hur svårt ska det behöva vara att skippa galenskaperna för en gångs skull i detta landets långa och brokiga historia?
Citera
2020-03-17, 10:26
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Det förstår jag, men den här metoden är den enda som säger säkert hur många procent av de bekräftade smittade som har dött.

När inga fler ny smittade upptäcks kommer det fortfarande att dö folk. Då stiger kurvan.
Citera
2020-03-17, 10:26
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbebobbe0
Spelar ingen roll om man blir smittad, då det rör sig om en svårare version av vanlig influensa. Varför kan inte folk fatta detta? Jo, för att de är känslostyrda och grips av panik, eftersom de agerar efter sin omgivning.

Pappskallar.
Det kan ha en avgörande skillnad. Om man är svårt sjuk hemma har man bättre odds om man har mat jämfört med om man inte har mat. Visst maten i huset tar förr eller senare slut ändå men man kan kanske klara sig längre, tills situationen börjar stabiliseras igen.

Vi får väl se vilka som är pappskallar om en månad
Citera
2020-03-17, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knight22
precis hemkommen ifrån ICA.

Det var rea på ägg. En dam stod och tog först upp en låda, öppnade den, inspekterade äggen, och satte tillbaka lådan igen. Hon gjorde så med 4-5 lådor tills hon till sist bestämt sig för vilken hon skulle köpa.

I kassen köar en mamma med två barn, barnen är helt uppenbart sjuka, rinnande näsor, nyser och gråter. Efter jag betalt och samlat ihop mina varor ställer sig en man sist i kön, han nyser stort utan att på något sätt försöka skydda de runt omkring.

Att det här sprider sig som en löpeld beror inte så mycked på Tegnell och myndigheterna, utan på att vanliga Svenssons beter sig helt utan vett och hänsyn till människor runt omkring.

Det är just sådana här situationer som alla vi som började "bunkra" för ett par veckor sedan ville undvika.
Citera
Medlem
Finns det någon idé om hur länge man kommer förbjuda sammankomster för över 500 personer och rekommendera att andra evenemang ställs in. Självklart beror ju detta på hur länge situationen pågår men har man exempelvis i andra länder sagt att det kommer pågå minst i x antal veckor/månader?
Citera
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulknave
Jag är immun mot lunginflammation. om ni ger mig 1 miljard får ni undersöka mig. jag är som han i australien som räddat hundratusentals liv med sitt ovanliga blod. till och med röntgen påvisar det när jag operera magen får något annat blev de jätteoroliga över min lunginflammation men jag har haft den i 8 år & har den än. också haft massor med cancer knölar på bröstkorgen i många år.

Haha, herregud. Du är döende.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
Och du tror läkarna i Italien har bättre koll på vilken kapacitet våran sjukvård har? Sorry jag litar mer på våra myndigheter än random Italiensk läkare
Läkarna i det fallet talar av egen erfarenhet av hur coronan slår, och de om några vet väl det.
De syftar på coronans effekt på samhället och hur det slår på sjukvården, sånt hänger ihop.

Att kapaciteten i vår sjukdom är låg, vet var och varannan, och även om vi hade bättre kapacitet skulle coronan slå väldigt hårt.
Gör dig inte dummare än vad du är!
Citera
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Flockimmunitet är ämnet nu:
– Att flockimmunitet kan vara en strategisk åtgärd, det har vi aldrig trott. Man vet för lite om immuniteten, hur långvarig den är. Det är en diskussion i media om vad som är hönan och ägget, säger Johan Carlson, generaldirektör på Folkhälsomyndigheten.
Dels så var inte Tegnell med och utifrån hans syrliga kommentar om presskonferensens eventuella innehåll så verkar det lite som om FHM satt honom i skamvrån? Kanske baserat på omvärldsanalyser?
Citera
2020-03-17, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
jag kör handskarna och vantarna i 100grader i ugnen...

Vad har du tänkt dig för sås till dem?

Uppriktigt sagt: värme biter ej på Corona. Åtminstone har jag inte sett någon seriös studie som visar motsatsen..

Men du kanske kan döda en och annan bakterie? Inte helt fel det heller..

Det jag har läst mig till är att Corona inte skulle överleva särskilt länge på ytor. Typ 9h eller max 2 dygn. Några säger bara 2 h..

Men on du spritar handskarna och en ställer dem på ett ställe där de kan vädras?
Citera
2020-03-17, 10:28
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Skillnaden mot exv Spanien är som natt och dag, men så är ju Spanien också en gammal diktatur (hu) . Där infördes utegångsförbud blixtsnabbt, högtalare som skriker på spanska åt den som inte lyder, drönare som håller koll. Effektivt och smart är iaf min mening.

Ja verkligen effektivt. I Spanien dör folk på löpande band. 4 i listan efter Kina, Italien och Iran

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in