2020-03-17, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Så Tegnell vet bäst i världen? Nu ändrar sig USA också, vad jag vet är det bara Tegnell och Finland som håller fast vid linjen att inte stoppa viruset utan bara att begränsa det. Flera länder har lyckats begrännsa viruset med mycket hårda regler, har något land lyckats med Tegnells metod? Hur kan det vara evidens när det inte finns något lyckat exempel att hänvisa till. Hade alla följt Tegnells råd i Sverige hade situationen varit mycket värre. T.o.m. statliga verk föregick Tegnell med att låta anställda arbeta hemifrån etc. Hans problem är att situationen skulle varit bättre helt utan en person på hans position.

Åtgärderna följer inte utvecklingen utan han tvingas ändra sig när han bevisas ha fel om och om igen. Han är reaktiv och jagas av viruset istället för att vara proaktiv.
Har absolut inte påstått att Tegnell och FHM är de mest kompetenta i världen.

Däremot är jag helt övertygad om att han är mer kompetent än vad han ger sken av. Dock är han en katastrof medialt hur han uttrycker sig.

Hela världen är tagna på sängen av detta, ingen vet vad man ska göra.

Om alla hade följt Flashbacks råd från dag 1, undra hur samhället hade sett ut då.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Som de gör i Italien.. Vet ej om man kan rekommendera det under dessa tider när Italien ökar i Corona-racet som nr 1..

Kan inte länka för länkarna är oändligt många och ids inte leta.. men det har sagts att engångshandskar inte ger någon större skydd. Hellre då sina egna handskar som man har på sig under hela sin vistelse utanför hemmet. Men. Sen måste man se till att betrakta dessa handskar som "kontaminerade". Dvs. inte röra på deras utsida och absolut inte peka sig i ansiktet med dem. Helst ska man ställa dem på balkongen om man har en.

Angående din egen väska i affären så vore det väl klokare att använda en vagn som du sen lämnar i affären? Och tar fram din egen väska först vid kassan och ser till att den inte rör några ytor där.

Jobbigt att handla på det sättet. Typ en liter mjölk åt gången orkar man högst balansera med.

jag kör handskarna och vantarna i 100grader i ugnen...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baltazr
Nu lyfter du ut ett enstaka uttalande för att försöka linda in Tegnell som en politisk person.

Du tror inte FHM arbetar med vetenskapliga metoder och försöker basera alla sina åtgärder på den evidens som finns?

De sitter säkert och jobbar med statistik, matematiska modeller för smittspridning, resursfördelning, avvägning av åtgärder etc.

Finns säkert goda anledningar till att man väljer att göra som man gör. Karantäner och åtgärder tröttar väl ut befolkningen. Kolla Italien, många som struntar i karantän och förbuden.

Hur länge ska samhället orka lyda myndigheterna? Vilken effekt ger det i förhållande till insats?

Det var dåliga förutsättningar redan från dag 1, hela världen var oförberedd. Speciellt sjukvården.

Redan i Februari var det flera som gick ut och spekulerade i att vi kommer få en global spridning, oavsett kraftiga åtgärder.

Kritiken som jag själv instämmer i är hur vi har en tungrodd oeffektiv sjukvård som redan visar tecken på utmattning, trots de höga skatter vi har i Sverige.

Annat som jag instämmer i är att FHM är helt bedrövligt dåliga på att kommunicera. Knappast förtroendeingivande från en myndighet.

För mig så låter även motiveringarna för att inte stänga skolrna politiskt idelogiskt motiverade i stor utstträckning.

Och dom räknar säkert men att dom kommer fram till helt andra resultat i sina beräkningar än hela omvärlden är märkligt.
Det tillsammans med hur kommunikatioj och icke-kommunikatiion inger inte förtroende.
På PK nyss så kom tex frågan om varför vi agerar annorlunda än Norge och Danmark som stänger sina skolor.
På det är svaret "fråga dom". Alltså herregud!
Stå upp och försvara era beslut, detta kan inte tolkas på annt sätt än att det INTE finns vetenskaplig grund för våra beslut utan det är antingen ett experiment eller så är grunden någon annan.
Anders Tegnell har ju dessutom narkolepsi skandalen i bagaget där han likt nu stenhårt körde sin linje som visade vara fel.
Varför ska vi tro att han har rätt nu? Vad i skeendet hittils har han haft rätt i?
Citera
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MandarinSallad
Ni psykopater eller vad menar du?

psykopater som sitter inne då
Citera
Medlem
Catpeoples avatar
OM förskolorna och grundskolorna också håller stängt framöver, hur kommer det bli med all personal? Jag förstår ju att de kommer bli så att all vikarierade personal och personal som inte har en tillsvidareanställning varslas. Det känns inte som att Sverige har en plan om hur saker och ting ska lösas vid kris...
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
Får halva poliskåren Corona samtidigt och ca 1% av dom blir svårt sjuka så lär det nogndå inte vara några problem att patrullera tomma gator

Tomma gator = perfekt tillfälle för kriminella från våra parallella samhällen att komma in och plundra butiker och hem, sjuka eller ej.
Citera
2020-03-17, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Fan vad jag retar mig på dessa jävla journalister som ständigt upprepar frågan: "Hur länge ska detta fortgå?"
Vem i hela helvete kan svara på det?

De upprepar väl den frågan som de själva får från allmänheten?

Folk är inte kloka. De kräver svar att myndigheterna. Som om dessa hade några kristallkulor..

Man har försökt höfta lite - typ värst nu, sen avtar för sommaren, sen hemskt igen och så där pågår det minst ett år..

Men det räcker tydligen inte för folk som vill veta ifall de kan åka på sina utlandssemester i juli..

Jag tycker mer och mer synd om FHM:s personal.

Kan alla inte bara räkna med 1 år till att börja med? Sen kan man bli glatt överraskad om hjälpen/lösningen kommer innan dess.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskrivnaodds
Jo, både jag och min fru jobbar båda inom äldreomsorgen, samt har två små barn..

Kommer Coronan in på äldreboende X (vilket ju kan förväntas, om smittspridningen sker så aggresivt som i övriga länder och i samhället i stort) så gissar jag att stora delar av detta boende kan komma att ha exceptionellt höga dödstal, på relativt kort tid)

Därför kan man inte ha förskola och skola öppna. Det går bara inte. Smittan kan komma in på förskola eller skola (även om barnen bara får milda symtom) kan barnen i sin tur smitta föräldrarna som drar in den på ett äldreboende eller sjukhus.
Citera
Medlem
Covids avatar
Ett år. Men det vill man inte säga.

Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Fan vad jag retar mig på dessa jävla journalister som ständigt upprepar frågan: "Hur länge ska detta fortgå?"
Vem i hela helvete kan svara på det?
Citera
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Så Tegnell vet bäst i världen? Nu ändrar sig USA också, vad jag vet är det bara Tegnell och Finland som håller fast vid linjen att inte stoppa viruset utan bara att begränsa det. Flera länder har lyckats begrännsa viruset med mycket hårda regler, har något land lyckats med Tegnells metod? Hur kan det vara evidens när det inte finns något lyckat exempel att hänvisa till. Hade alla följt Tegnells råd i Sverige hade situationen varit mycket värre. T.o.m. statliga verk föregick Tegnell med att låta anställda arbeta hemifrån etc. Hans problem är att situationen skulle varit bättre helt utan en person på hans position.

Åtgärderna följer inte utvecklingen utan han tvingas ändra sig när han bevisas ha fel om och om igen. Han är reaktiv och jagas av viruset istället för att vara proaktiv.

Du har alltså missat att Finland infört undantagstillstånd, stängt alla skolor och förbjudit sammankomster med fler än 10 personer? Även Försvarsmakten är satt i beredskap.
Citera
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
Läget förändras snabbt när det kommer till smittospridning osv. Tror du att det skulle vara någon slags prestige att inte stänga skolorna? Dom har ju gått ut och varit tydliga med att de åtgärder som har vidtagits räcker för stunden och att man får utvärdera konternuerligt.
Jaha jojävlar vad deras utvärderingar har hjälpt mig och min son - vi har båda blivit smittade var och en på sitt håll (olika städer) och jag har verkligen varit försiktig.

Nej det är för jävligt som myndigheterna i vårt land behandlar oss. Alla jävla besparingar så vi haft råd att importera hit allsköns bedragare och våldsmän.

Därför har vi inte ens nu möjlighet att testa folk för smitta men det är väl bra det med så vi får en lååååååååååång kurva med få konstaterat smittade - fy S:t€Fan
Citera
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjollan33
Vad är det för journalister vi egentligen har? De ställer ju bara hjärndöda frågor. Pressa de lite för fan.
Få journalister som vill pressa dem....

Otroligt naiva frågor stundtals......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in