2020-03-17, 08:17
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Så har det ju varit från myndighets- och politikerhåll hittills. Varför ändra vinnande koncept? Vinnande, ja. För mina PK-vänner har följt FHMs och politikers uppmaningar till punkt och pricka. Åkt till alperna då FHM sagt att det är ingen fara.

Nu ser de ut som de försöker dölja ågren med att bli öppet aggressiva i sitt FHM i stället för tidigare passivt aggressiva. En exploderade då jag sa att det inte finns handsprit. Tvål ska det vara, sa hen, och blev ännu argare då jag frågade hur hen skulle mota virus med tvål på bussen, tåget etc som hen ansåg man ska åka.

Men alla gnäller nu över att deras påskresa blir inställd. Fram till i lördags skulle de åka ändå. Hur komma hem var ett senare problem som försäkringsbolaget får lösa.

"Min resa" är heligt knark för de som har god råd i dag. Reservknarket gå ut och äta vågar ingen längre. Tredje hands knarket shopping funkar fortfarande butikerna är öppna.
Citera
2020-03-17, 08:17
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast kurvan i Italien planar inte ut och våran dödsfallskurva har precis startat. Som jag har sagt tidigare borde vi ha cirka 12 dödsfall under tisdagen.

Vi får se. Ett dystopiskt scenario är inte omöjligt, men om myndigheternas åtgärder får effekt ser det ljusare ut. Jag menar att Excelberäkningarna är ganska meningslösa, eftersom vi helt enkelt vet. Osäkerheten är allt för stor. Jag tror heller inte att skillnaderna i demografi mellan Italien och Sverige alltid är implementerade i dessa Excelark.
Citera
2020-03-17, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
UK har insett att flockimmunitet aldrig kommer att uppnås eftersom viruset muterar.

Varifrån kommer den informationen?
Jag ifrågasätter den inte, önskar bara veta källan då man trots allt vet rätt lite om detta enligt tillgängliga svenska källor.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ända skillnaden är masstestningen

"Med en bra hygienisk och social distansering kan vi få samma förebyggande effekt som om vi hade ställt upp en fysisk avspärrning. Vi kan behålla vårt öppna samhälle, och folk slipper det avbrott i vardagen som en avspärrning skulle fört med sig, säger ministern."

Precis vad vi gör i Sverige utan tekniska hjälpmedel och masstestning.

Sverige har samma medianålder som SK och få rökare. I Italien är de äldre och långt fler rökare. De som driver smittan i SK är Unga kvinnor och de röker inte. I Italien är de äldre och de röker

Vadå enda skillnaden är masstestning? Vi gör inget av det som Sydkorea gör, vi gör precis tvärtom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Italiensk provstudie, 50-75% aymptomatiska, isolering av positiva fall leder leder till mindre utveckling av sjukdomen.

https://www.repubblica.it/salute/medicina-e-ricerca/2020/03/16/news/coronavirus_studio_il_50-75_dei_casi_a_vo_sono_asintomatici_e_molto_contagi osi-251474302/?ref=RHPPTP-BH-I251454518-C12-P3-S2.4-T1&fbclid=IwAR1pz73T4oIS_z55cEigiWPdiNgfdbbvv4TYXI 5nHSLX6mI74vO3Ewgr-Ek&refresh_ce

Översättning från reddit: https://www.reddit.com/r/China_Flu/comments/fjzata/italian_testing_study_5075_cases_asymptomatic?sort =confidence

Har också läst denna och tycker det är positiv information, ser dessutom legitim ut.

Ser man på hur Kina tog sina beslut i Wuhan med isolering för sent, men gjorde liknande beslut i tid i sina andra provinser så är detta helt rätt väg att gå. Andra delar av Kina är betydligt mindre drabbade.

Tar man sen den erfarenheten över till Europa, där italiens utbrott kan jämföras med Wuhan, så tar andra länder nu erfarenheten från Kina's andra provinser till sina länder. Alla länder förutom Sverige, vi följer det Italienska exemplet, trots att FHM är stora i truten och har mage att själv kritisera dom.

Det är en ny presskonferens idag klockan 09,45.

Citat:
Klockan 09:45 håller statsminister Stefan Löfven, utbildningsminister Anna Ekström, ministern för högre utbildning och forskning Matilda Ernkrans och generaldirektören för Folkhälsomyndigheten Johan Carlson presskonferens.

Med tanke på deltagarne så tror jag nu att vi också stänger skolorna, men gränserna behålls öppna (finns ingen med från Polisen/Försvaret med på PK)
Citera
Medlem
Nadishodans avatar
Människor i Prag får inte åka kollektivt utan munskydd. Problemet är att inte alla har det...
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clowerzs
Fast när viruset tagit fart här i Sverige och kanske hundratals dör dagligen så kommer det inte gå att ringa 1177 och 112. Det kommer inte gå att åka in till akuten. Det kommer vara fullt överallt. Om jag då får farligt hög feber kommer jag självklart stoppa i mig någon alvedon.

Varför tar man medicin för att sänka feber? Det är inte en behandling av febern utan det är för att du ska må bättre och febernedsättande gör inte så att sjukdomen försvinner.

Så man kan ju välja att ta febernedsättande som kanske om man har otur förvärrar situationen eller så tar man inte det och du mår sämre(pga av febern) men risken blir inte högre bara för att du inte tar febernedsättande.

Källa:
https://www.kronansapotek.se/tipsochrad/forkylning-feber/feber (Du måste inte behandla febern, men om du mår mycket dåligt kan du ta febernedsättande läkemedel för lindring.)

https://www.1177.se/Sormland/sjukdomar--besvar/infektioner/feber/feber/ (Om du har feber får du vanligtvis ta läkemedel som lindrar symtomen. I första hand används receptfria febernedsättande läkemedel som också dämpar smärta.)

Så att du slänger i dig en alvedon för att du har farlig hög feber kommer inte hjälpa dig mer än att lindra symptomen(ej behandla symptomen)
Citera
2020-03-17, 08:19
Medlem
godhetsapostelns avatar
Var maxi nu på morgonen. Inget ris, färs, handtvål (någon exklusiv skitdyr). Jag har en del sovel redan så jag avvaktar. Bröd mjölk, oboy, ett par pizzor, mjölk, juice och lite annat. en extra stock snus
Toapapper väntar jag med (i värsta fall finns alltid aftonbladet att tillgå).
Jag har mat och snus för en månad. det behöver inte gå till överdrift.

Rådet från tegnell är att 70-åringar skall inte gå och handla. 3/4 av alla som strök omkring på maxi var över 70.

Hoppas på det bästa....planera för det värsta
Citera
2020-03-17, 08:20
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag lyssnat på flera experter. Både svenska och utländska. De säger att de kan göra det men det driver inte smittan.

Anta att det smittan gör det sprids jättemycket asymptomatiskt då räcker inte ens SK testnivå. Då är det bara att vänta på flockimmuniteten som troligen finns. För inom X tid kommer i princip alla blivit smittade.

Samtliga experter som du talar om har papegojjat vad Bruce Aylward säger.
Kina visste inte detta, och Bruce Aylward rapporterade bara ifrån vad han lärde sig av kineserna.

Det har kommit en ny studie ifrån Italien som visar att 50-75% av alla smittade är asymptomatiska, något man inte kan veta utan att testa alla. Den visar oxå att det är dessa som driver smittan mer än någon annan grupp, att endast testa symptomatiska är därför lönlöst. En annan studie har visat att man är som mest smittsam veckan innan man får symptom, och första veckan. Länkar finns tidigare i tråden.

Dessutom har det nu framkommit att viruset är luftburet i högre grad än man visste tidigare.

https://www.cnbc.com/2020/03/16/who-considers-airborne-precautions-for-medical-staff-after-study-shows-coronavirus-can-survive-in-ai r.html
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Ni som bill stänga ner hela samhället måste ha klart för er att vi då med statligt stöd måste gå in och rädda företagen om vi inte vill ha total anarki i landet.
Varför, marknaden justerar sig själv utifrån efterfråga. Finns en massa skitföretag som skulle va bra att få bort, jag klara mig bra med posten och City Gross en lång tid framöver!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
Vad tror ni om presskonferensen 09:45? Blir det tips på bra tvål och stadsministern som demonstrerar hur en korrekt handtvätt ska utföras?

Det förväntar jag mig, jag ska titta för jag känner att jag behöver få höra detta om handtvätt några gånger till.
Han kanske till och med kommer visa en korrekt armbågshostning?
Citera
Medlem
fendadens avatar
Med all sannolikhet stängs skolorna med omedelbar verkan

Citat:
I dag tisdag klockan 09.45 ska statsminister Stefan Löfven hålla pressträff tillsammans med utbildningsminister Anna Ekström, ministern för högre utbildning och forskning Matilda Ernkrans, samt generaldirektören för Folkhälsomyndigheten Johan Carlson. SVT Nyheter kommer att sända pressträffen direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in