2020-03-17, 07:55
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jaha nu finns det 300 miljarder till att stötta företag.
Vad sägs om 300 miljarder till fattigpensionärer så de kan betala för Icas svindyra hemkörning av mat, till hemlösa så de kan isolera sig någonstans, till fattiga arbetslösa så de kan bunkra och slippa gå ut, och till sjukvårdspersonal så de åtminstone får en vettig lön nu när de ska sätta sina liv på spel varje dag på jobbet?

Vilka fattiga arbetslösa tänker du på? 1 miljon arbetsbefriade analfabetiska invandrare? Sjukvårdspersonal som jobbar med de virusdrabbade bör få dubbel lön men inte slödder som aldrig gjort ett handtag.

Skull alla 70 åringar lyssna på Tegnell-Dr Mengeles senaste nyck och stanna hemma så behövs 100 000 som kan bära hem mat till dem. Det är 2,3 miljoner människor
Citera
Medlem
eriklinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Alla länder är olika, men Sverige är tydligen helt i en klass för sig. När man gör allting annorlunda än alla andra så måste man börja fundera på om det kanske inte är så att det är man själv som gör fel.
Vi har inga resurser säger du, men varför inte det? Vad har Sverige gjort av med alla resurser på. Sverige är ju så rikt och har så bra ekonomi, men ändå så har vi ingenting när det verkligen gäller. Har man kanske prioriterat fel saker?

Ja, självklart har vi prioriterat fel, väldigt fel. Det ser alla som har ögonen öppna - men det ändrar inte hur vi ska agera i denna situation i detta tillfälle - tyvärr.

Som man får lära sig i det militära, det är bara att gilla läget. Gör det bästa av rådande situation.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag kan faktiskt inte se någon nämnvärd skillnad, UK och Sverige gör ungefär samma sak, möjligtvis att Sverige har vidtagit någon åtgärd före UK.

Visa vad som konkret skiljer länderna åt i det här avseendet.

UK har sannolikt inte hunnit ställa om än, man var ju helt inställd på flockimmunitet tills man insåg vilket massmord det skulle bli. Nu måste man tänka om.
Citera
2020-03-17, 07:56
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MEGADiamantidis
Det var en som inte fattade vitsen med att ringa vårdcentral eller 1177 igår utan gick rakt in i receptionen och sa att han behövde hjälp för han hostar micket. Har dom glömt att gå ut med information i olika språk?

Jag tror nog han ringt 1177 som så många andra, men man inser snabbt att de inte kommer svara. "Vi har många som ringer just nu" är ju det vanliga man får höra där.

Då är det inte så konstigt att folk sätter sig i bilen och åker in istället. Eller vad skulle du själv gjort efter 3 dagars ringande, om du känner att du knappt kan andas längre?

Lagt dig ner och dött, eller slagit näven i bordet "Nu får det vara nog!" och kört dit?

Så kommer det bli för många.
Citera
2020-03-17, 07:56
Medlem
Har säkert postats under natten, men här kommer det igen:

Mycket börjar ju nu tyda på att viruset sprids till stor del av personer utan symtom, se t.ex https://edition.cnn.com/2020/03/14/health/coronavirus-asymptomatic-spread/index.html. Det räcker inte att stanna hemma om man är sjuk, alla måste i princip stanna hemma och ta social distans till varandra. Dvs det som många Eupriska länder nu har tagit som initiativ.
Citera
2020-03-17, 07:57
Medlem
Sån jävla tur vi hade 2015 med alla läkare som flydde till Sverige, nu kommer de till användning.
Citera
2020-03-17, 07:58
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Det var ett jävla tjat om Sydkorea från din sida.
Stackars dig...

Sydkorea är mycket framgångsrika i kampen mot Corona. Myndigheterna skiter i det. Makthavarna har inte fattat det. Journalisterna har inte i tillräcklig grad uppmärksammat det. Därför krävs upprepning.
Citera
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MEGADiamantidis
Det var en som inte fattade vitsen med att ringa vårdcentral eller 1177 igår utan gick rakt in i receptionen och sa att han behövde hjälp för han hostar micket. Har dom glömt att gå ut med information i olika språk?
Man ska låta trycka upp nån jävla broschyr som ingen jävel kommer läsa eller bry sig om. Inklusive översättningskostnad kommer den kosta 77 miljoner att distribuera (har jag för mig).

Vi har ett så stort "skuggsamhälle" i landet så det är sorgligt: alla med falska papper, alla som gömmer sig, alla som skiter i Sverige och svenskarna, alla missbrukare som inte vill vara utan sin drog om de söker vård eller hamnar i karantän, alla kriminella i orten, alla extremt trångbodda etc. etc. På så sätt ger jag Folkhälsomyndigheten rätt: det är mycket svårt att föra tillförlitlig statistik och att bekämpa spridningen...
Citera
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Plundring är bara förnamnet. Jag tror (utan att ha analyserat) att vi pratar regelrätt svält och misär till vintern i vissa scenarior för att inte snacka om riktig brist på sjukvårdsmaterial och medicin...
Förhoppningsvis hanterar man detta bra från regeringens sida.
Ja, det får vi tro...

Har levt fattigt ett tag när jag pluggade, inte så att jag svälte
men vet att äta otroligt billig mat. Men finns inget så finns inget.

Hoppas att det inte blir som under Det stora kriget, som de kallade
1:a världskriget.
Slåss de om toapapper nu, så vad kan inte folk vara kapabla till om
matvaror börjar sina?
Citera
2020-03-17, 07:59
Medlem
eriklinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
UK har sannolikt inte hunnit ställa om än, man var ju helt inställd på flockimmunitet tills man insåg vilket massmord det skulle bli. Nu måste man tänka om.

Lagt kort ligger. Oavsett åtgärder kommer vi ha flockimmunitet i Sverige om 6 månader, vi kan inte stoppa detta nu.

Hjälp till att isolera de äldre, så att dessa inte dör och inte tar upp massa resurser i vården.

Prata med de äldre du känner, hjälp till med inköp om du kan, prata mycket i telefon/videosamtal, skicka sms, peppa.
Citera
2020-03-17, 07:59
Medlem
Tzatzikins avatar
Vad tror ni om presskonferensen 09:45? Blir det tips på bra tvål och stadsministern som demonstrerar hur en korrekt handtvätt ska utföras?
Citera
2020-03-17, 08:00
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Finns många andra stora hamnar Bremerhafen, Hamburg, Le Havre, London. Containerjättarna lossar i minst 10 olika hamnar i Europa inklusive Göteborg. Varutransporterna påverkas nog inte så mycket av en kollapsad turism.
Nej, det tror inte jag heller....

Hade för mig att Rotterdam är navet och störst av
hamnar i Europa, men jag kan ha fel......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in