2020-03-17, 06:04
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTrucker
Jävlar vad denna hysteritråd har vuxit 😂

Hur som helst kan ni snart andas ut. Vaccinet är på G. Och vem annars än USA kommer med det? 🙄🤷‍♂️

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/vaccin-mot-corona-har-testats-i-usa/

Perfekt upplägg. Få alla att få panik, sälj sen vaccin utav helvete. Förmodligen svindyrt för alla regeringar och något läkemedelsbolag kommer dra in maaaaassssiva pengar.

Perfekt upplägg a la svininfluensan 2009. Var samma upplägg och hysteri då som nu.

Finns flera länder som har testat vaccin med goda resultat, USA är inte först.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Uttdrag från rapporten som gör mig på riktigt orolig för Sverige

"Perhaps our most significant conclusion is that mitigation is unlikely to be feasible without emergency surge capacity limits of the UK and US healthcare systems being exceeded many times over. In the most effective mitigation strategy examined, which leads to a single, relatively short epidemic (case isolation, household quarantine and social distancing of the elderly), the surge limits for both general ward and ICU beds would be exceeded by at least 8-fold under the more optimistic scenario for critical care requirements that we examined. In addition, even if all patients were able to be treated, we predict there would still be in the order of 250,000 deaths in GB, and 1.1-1.2 million in the US.

In the UK, this conclusion has only been reached in the last few days, with the refinement of estimates of likely ICU demand due to COVID-19 based on experience in Italy and the UK (previous planning estimates assumed half the demand now estimated) and with the NHS providing increasing certainty around the limits of hospital surge capacity.

We therefore conclude that epidemic suppression is the only viable strategy at the current time. The social and economic effects of the measures which are needed to achieve this policy goal will be profound. Many countries have adopted such measures already, but even those countries at an earlier stage of their epidemic (such as the UK) will need to do so imminently."

Helt korrekt. Man måste försöka bekämpa viruset genom att stänga ned och införa karantän. Jag har påpekat detta flera gånger i tråden. Jag har även försökt få folk att inse att doktor Tengele är en mycket störd människa. Avgå doktor Tengele.
Citera
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
För den som vill läsa rapporten som ligger till grund så finns den här, jag rekommenderar den:
https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/sph/ide/gida-fellowships/Imperial-College-COVID19-NPI-modelling-16-03-2020.pdf

Någon borde maila den till Tegnell, men han är väl för tjuskallig att ändra sig ändå, trots att står sist kvar i tjurhagen med bjällran runt halsen.
Citera
2020-03-17, 06:07
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Det kanske låter som att jag är deppad, men det är jag inte. Bara realist. Tvärtom, så löser viruset problem som har bekymrat mig länge, och fler och fler problem försvinner varje dag.

Animal trafficking är det slut med nu
Äckliga företag som utnyttjat Kinas obefintliga miljöpolicy, och förgiftat både jorden och maten, konkursar nu, eller åtminstone får rejäla bakslag.
De äckliga kryssningsfartygen som har spelat en stor roll i östersjöns död går nu i konkurs.
Giriga människor som roffat åt sig pengar från de fattiga, förlorar nu alla sina tillgångar på börsen.
Mer och mer kommer hela tiden...

Så nää.. så himla deppad är jag nog inte.

Det här viruset drabbar så gott som alla av världens medborgare negativt, på ett eller annat sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det är det som är kruxet, ingen vet. Ingen vet hur nästa mutation eller sträng ser ut. Shi Zhengli har försökt förutspå nästa pandemi. Däremot borde man ha vidtagit åtgärder för att skydda äldre och svaga för flera veckor sedan. Åtgärder som man fysiskt kunde ha infört.

Jag satt och tänkte på om man kunde upprätta skyddszoner av något slag, åt alla sårbara grupper. Typ bygga upp anläggningar liknande stora idrottshallar och bara fösa in alla där om det VERKLIGEN skulle bli katastrofkris a la total. Hade jag varit 80+ med diabetes och hjärtflimmer hade jag inte haft något emot det! Skulle vara trevligt till en början i alla fall. Skulle bli som ett stort militärläger.
Citera
2020-03-17, 06:08
Medlem
De har jmf Sydkorea och Italien. Frågan varför dör man i Italien och inte i Sydkorea. De smittade i SK är överrepresenterade i gruppen ickerökande kvinnor. De dör inte. Det beror nog inte på att de är kvinnor men att de är yngre och inte röker.

28,6% av den italienska befolkningen är 60 år eller äldre (andra i världen efter Japan med 33%). Detta jämförs med Sydkorea, där 18,5% av befolkningen är minst 60.

Effekterna av denna skillnad visas snabbt i analysen av dödsfall i coronavirus i varje län. I Italien förekommer 90% av mer än 1 000 dödsfall hos de 70 eller äldre.

Däremot har utbrottet i Sydkorea inträffat bland mycket yngre människor. Där har bara 20% av fallen diagnostiserats i de 60 år och uppåt. Den största drabbade gruppen är 20år som står för nästan 30% av alla fall.

Rökning är en annan faktor som tydligt förknippas med dålig överlevnad. Rökningsnivån är ungefär densamma mellan de två länderna: 24% för italienare och 27% för sydkoreaner. Men könsskillnaderna bland rökare är mycket olika: I Italien röker 28% av män mot 20% av kvinnorna, medan det i Korea är cirka 50% av män och mindre än 5% (!) Kvinnor.

Skillnaden mellan Sverige och SK är att SK använder mer tester och teknologi för lösa samma problem. I Sverige försöker man hålla bort smittan från äldre genom att människor själva ansvarar att isolera sig när de känner symptom och inte träffar äldre. Varför? Troligen för att Sverige inte har resurser att testa så många. I SK är det företag som analyserar testerna inte staten.

Svenska siffror:

(2018) 7 procent av befolkningen 16–84 år som uppgav daglig tobaksrökning, och andelen var lika stor bland kvinnor som män. - Det är bra jmf med både SK och Italien.

Var femte invånare i Sverige är 65 år eller äldre. Halv OK. Inte hittat hur många från 60år+. Dock är medianåldern i Italien 47år och i Sverige 41år. Så om någon orkar leta i SCB statitikbas var så goda.

Om man tittar på siffrorna ovan så förstår man att man MÅSTE isolera de äldre. Tror man på flock immunitet så är det 60 procent av befolkningen som ska bli sjuka. Det bör vara först och främst de yngre lägre än 50 år och helst ska de inte röka.
Citera
2020-03-17, 06:08
Medlem
Citat:
För den som vill läsa rapporten som ligger till grund så finns den här, jag rekommenderar den:
https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/sph/ide/gida-fellowships/Imperial-College-COVID19-NPI-modelling-16-03-2020.pdf
För den som inte orkar läsa. Innebär det att metoden med flockimmunitet kritiseras?
Citera
2020-03-17, 06:09
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Någon borde maila den till Tegnell, men han är väl för tjuskallig att ändra sig ändå, trots att står sist kvar i tjurhagen med bjällran runt halsen.

Tegnell fattar sina beslut i samråd med andra länders respektive motsvarigheter till FHM och dessutom är han inte ensam på FHM - han har några medarbetare som bidrar till underlaget till varje beslut naturligtvis. Sluta mobba Tegnell!
Citera
2020-03-17, 06:11
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Helt korrekt. Man måste försöka bekämpa viruset genom att stänga ned och införa karantän. Jag har påpekat detta flera gånger i tråden. Jag har även försökt få folk att inse att doktor Tengele är en mycket störd människa. Avgå doktor Tengele.

Detta har jag oxå gjort länge, efter att ha dragit den slutsatsen redan i början av februari, men man har ju blivit motarbetad av mycket idioter i tråden som tydligen jobbar på FHM eller är oberoende idioter av annan lågbegåvad härkomst.
Citera
2020-03-17, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar01
För den som inte orkar läsa. Innebär det att metoden med flockimmunitet kritiseras?

Bill Neely
@BillNeelyNBC
BREAKING: The entire UK strategy for fighting #coronavirus was based on false analysis. Scientists advising the Gov’t now say the UK only realised "in the last few days" that its Coronavirus strategy would "likely result In hundreds of thousands of deaths"
Citera
2020-03-17, 06:13
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Sjukvård, äldrevård, polis, försvar har alltid varit alla svenska politikers (alla partier) första prioritet att skära ned på. I år när BNP kraschar med en bra bit över 10% och staten lånar över 100% av BNP för att rädda alla banker (som plötsligt kommer att gå i konkurs igen och spärra alla konton och fonder) så kommer du att få se på NEDSKÄRNINGAR av den s.k. välfärden! Statsbudgeten kommer att domineras av de skyhöga räntekostnaderna för utlandsskulden. Du kommer också att få uppleva hyperinflation, alltså att din löns köpkraft halveras varje månad.

Är inte det värre för folkhälsan än en vanlig influensa?

(Och det jag pratar om är just det psykbryt som du varnar för, fast du vänder av psykologisk förnekelse och orosknarkande på kausaliteten.)

Det du ordagrant skrev var "massnedläggning av ålderdomshem och åldringar som slängs ut i hemlöshet". Ge mig ett exempel på var det har hänt, så kanske jag kan ta dig på allvar.
Citera
2020-03-17, 06:14
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar01

Svar ja.

" the resulting mitigated epidemic would still likely result in hundreds of thousands of deaths and health systems (most notably intensive care units) being overwhelmed many times over. For countries able to achieve it, this leaves suppression as the preferred policy option.
Citera
2020-03-17, 06:17
Medlem
Samuel332s avatar
Jag är jävligt förvirrad har bosktavlingen följt tråden noga och nyheterna varje dag. Är detta virus allvarligt visst kan det få konsekvenser som att ekonomin blir svagare, folk säger upp sig, skolor stängs osv men är viruset verkligen så hemskt att samhället kommer att krascha och att folk kommer att dö på gatorna som flugor. Själv har jag familj och nära med autoimmuna sjukdomar och astma som jag inte kan vistas nära om jag blir smittad med ännu en gång hur allvarlig är denna virus egentligen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in