2020-03-17, 05:39
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GREKEN1980
Lite bra nyheter.

How about some good news?

-China has closed down its last coronavirus hospital. Not enough new cases to support them.

Här kunde Sverige hålla sig framme och hyra sjukhusen med personal o allt.
Citera
2020-03-17, 05:40
Medlem
GREKEN1980s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Så man bemödade sig med att bygga flera sjukhus och offra landets ekonomi för att bara ge upp och i princip döda sin egen sjuka befolkning för att "få igång ekonomin igen"? Kina har varit drastiska men det där tror jag bara är skräckpropaganda. Överdrifter. Vi vet inte allt. Det kan ha varit folk som misskött karantän eller whatever. En diktatur kan inte behandla sitt folk hur dåligt som helst.

haller med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Annat utdrag från rapporten:

"Given that mitigation is unlikely to be a viable option without overwhelming healthcare systems, suppression is likely necessary in countries able to implement the intensive controls required. Our projections show that to be able to reduce R to close to 1 or below, a combination of case isolation, social distancing of the entire population and either household quarantine or school and university closure are required (Figure 3, Table 4)."

Sverige går helt emot studien.

Fast det gör vi ju inte? Ser du inte hur det ser ut i samhället? Man stänger inte skolorna - Man jobbar däremot med hemundervisning. Jag vet dessutom ingen skola nu som är i princip helt tom, jag vet inga föräldrar som inte endast talar om hur man löser praktiska saker med arbete och försörjkning nu när ungarna är hemma, där dagisbarnen inte får vara på dagis för minda lilla snor trots kärnfriska i övrigt osv.

Varenda myndighet har Corona möten mest hela tiden och alla jobbar hemmifrån.

Inget folk syns ute mer eller mindre.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Kina har i sin desperation att få igång ekonomin igen, kört hem alla smittade från sjukhusen och svetsat igen dörrarna till deras hem, och låter dem dö av Corona eller svälta ihjäl. Tycker inte jag var så positivt, och det tycker nog inte de heller.

Är det så illa i Kina? I början var det ganska lätt att ta del av vad som hände i Wuhan, nu är det helt tyst. Gick rykten om att internet skulle stängas av i Wuhan, vet inte om det är sant men skulle gärna vilja veta hur den verkliga situationen är i Wuhan.

Tror Wuhan/Wubei skiljer sig från hur det är i övriga Kina
Senast redigerad av 57Emma 2020-03-17 kl. 05:46.
Citera
2020-03-17, 05:42
Medlem
Fris avatar
Är det fler än jag som förutser att paniken kommer att döda fler än viruset?

Den kraschade ekonomin leder ju till massarbetslöshet och drakoniskt avskaffade bidrag och drastiska nedskärningar av all sjukvård, massnedläggning av ålderdomshem och åldringar som slängs ut i hemlöshet. Hur stor är dödligheten av undernäring? Hur korrelerar dödlighet med fattigdom?
Senast redigerad av Fri 2020-03-17 kl. 05:45.
Citera
2020-03-17, 05:44
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Fast det gör vi ju inte? Ser du inte hur det ser ut i samhället? Man stänger inte skolorna - Man jobbar däremot med hemundervisning. Jag vet dessutom ingen skola nu som är i princip helt tom, jag vet inga föräldrar som inte endast talar om hur man löser praktiska saker med arbete och försörjkning nu när ungarna är hemma, där dagisbarnen inte får vara på dagis för minda lilla snor trots kärnfriska i övrigt osv.

Varenda myndighet har Corona möten mest hela tiden och alla jobbar hemmifrån.

Inget folk syns ute mer eller mindre.

Okej låter bra att folk inte är ute. Kanske folk fattar att Tegnell har noll koll så folk stannar hemma.
En riktigt bra sidoeffekt i så fall.

Hörde dock av vänner i Sverige att endel fortfarande är ute och klubbar och går på krogen.
Så blev orolig då, jag befinner mig utomlands så har ingen egen uppfattning från gatan så att säga.
Men låter bra om det du säger att alla jobbar hemifrån stämmer.
Citera
2020-03-17, 05:44
Medlem
Bill Neely
@BillNeelyNBC
BREAKING: The entire UK strategy for fighting #coronavirus was based on false analysis. Scientists advising the Gov’t now say the UK only realised "in the last few days" that its Coronavirus strategy would "likely result In hundreds of thousands of deaths"
Citera
2020-03-17, 05:46
Medlem
I-van-Toers avatar
Staten, om den nu ska finnas, har en skyldighet att se efter äldre och svaga. Detta har man frångått nu i tillräckligt många dagar för att det kommer att få svåra konsekvenser för den gruppen. Låt oss kalla dem 70+, varken mer eller mindre. Flockimmuniteten som introducerades som strategi är fel när det kommer till just Corona-virus eftersom det är irrelevant att människor blir immuna mot just den här strängen. Folk som var sjuka i SARS för 17-18 år sedan hjälps ju inte av det idag mot Covid-19. I framtiden kommer man kunna säga samma sak om nästa sträng. Den här loopen kommer att fortsätta med den enda skillnaden att varje nytt fladdermusvirus som får fotfäste i människan kommer att vara starkare och starkare. Fladdermusen har antikroppar mot allt, människan har det inte. Jämfört med virusen på 90-talet och sedan SARS i runt 2002-2003 så är det här viruset lite starkare. Nästa kommer också att vara det, och nästa.

Viruset kommer alltid att vinna. Det man kan göra är att hindra att det tar sig till oss människor. Men då behövs en helt annan påtryckning på Kina och dess marknader från omvärlden.

Flockimmunitet fungerar inte i det här fallet/fallen.
Citera
2020-03-17, 05:46
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Är det så illa i Kina? I början var det ganska lätt att ta del av vad som hände i Wuhan, nu är det helt tyst. Gick rykten om att internet skulle stängas av i Wuhan, vet inte om det är sant men skulle gärna vilja veta hur den verkliga situationen är i Wuhan.

Tror Wuhan/Wubei skiljer sig från hur det är i övriga Kina

Jo jag hörde uppgifter om att internet skulle stängas ner i delar av Kina. De fick ett rejält uppror på halsen med folk som skrek om yttrandefrihet.
Jag tror inte vi kommer att få veta mer nu. Censuren har satt på sig hårdhandskarna, och har så gjort i hela världen. Men när USA börjar få riktiga problem, då får vi nog verkligen veta allt tror jag. Deras yttrandefrihet är viktig för dem.
Citera
2020-03-17, 05:47
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carolas_manager
Bill Neely
@BillNeelyNBC
BREAKING: The entire UK strategy for fighting #coronavirus was based on false analysis. Scientists advising the Gov’t now say the UK only realised "in the last few days" that its Coronavirus strategy would "likely result In hundreds of thousands of deaths"
Så otroligt ofattbart.
Citera
2020-03-17, 05:48
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carolas_manager
Bill Neely
@BillNeelyNBC

För den som vill läsa rapporten som ligger till grund så finns den här, jag rekommenderar den:
https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/sph/ide/gida-fellowships/Imperial-College-COVID19-NPI-modelling-16-03-2020.pdf
Citera
2020-03-17, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Är det fler än jag som förutser att paniken kommer att döda fler än viruset?

Den kraschade ekonomin leder ju till massarbetslöshet och drakoniskt avskaffade bidrag och drastiska nedskärningar av all sjukvård. Hur stor är dödligheten av undernäring? Hur korrelerar dödlighet med fattigdom?
Jag tror inte att folk har panik. Däremot är svenskar som betalar högst skatt i världen med all rätt jävligt förbannade på den nedmonterade och undermåliga krisberedskapen och den nedmonterade sjukvården. Vad får vi för våra skattepengar egentligen?? Vart tar dom vägen??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in