2020-03-16, 22:39
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibis99
Just nu ligger fokus på att rädda företag och arbetstillfällen på sikt.

Man presenterar olika lösningar på anställningar.

Problemet kommer lite längre fram om några månader när anställda får gå med betydligt lägre inkomst..
Max beloppet hamnar ju på 804:- om dagen i bästa fall. skatt på detta såklart... Det motsvara i dryga kronor 100 kr i timmen.

De som då har tjänat betydligt över detta har givetvis inrättat sin kostym efter inkomst och står där med höga hyror, bolån och andra skulder. Dessa skall betalas oavsett hur mycket Corona det än är. Fordringsägarna vill ju ha sitt annars vankas det kronofogde..

Någon form av påverkan på bostäder kommer det att bli.. Banker kommer stå där med en massa kreditförluster till privatpersoner.

Vi som då har kapital att ta ur får ju möjlighet att köpa billigt när kreditorer jagar pengar. O därmed i förlängningen stärka avståndet på sikt mellan vem som har pengar och inte.

Första tecken på de privata hushållen lär vi se direkt efter semestertider och månaden där efter. Samt att företag får problem att överleva ekonomiskt för att de ska punga ut med semesterersättningar och därmed förgör sina likviditet.

Mja, fast en del banker har ju redan gått ut med att de tillfälligt kan frysa betalningar eller amorteringar om man kan uppvisa Coronarelaterad problematik med att betala.

Bankerna vill inte heller hamna där. Det finns förstås en gräns för hur länge de kan hålla tillbaka vågen och ta det på egen kostnad, men fram tills nu har det ju gått bra för långivarna, så de borde ha en del marginaler att ta av. Ett föredetta bolån som har blivit ett massivt privatlån/kronofogdeärende är en skitdålig grej för banken med.

Förutsatt att stormen är över efter några månader är det nog inte många som får gå från hus och hem över detta och dem som blir så illa tvungna är nog sådana som hängde fast lite i marginalen redan innan.
Citera
2020-03-16, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Det är ju du som har sagt att jag har fel hela tiden utan anledning samt diverse andra påhopp om bristande matematisk förmåga? Förutsatt att en tröja för 100 kr är finare än en tröja för 50 kronor (inte helt säkert när det gäller tröjor, däremot rätt säkert när det gäller hus), så har jag ju vunnit en finare tröja?

Det är långt ifrån säkert att jag kunde ha köpt din finare tröja när den fortfarande kostade 100 kronor, för då hade jag behövt låna 50 kronor. Jag kanske inte får låna 50 kronor, men däremot 25 kronor. Så skillnaden för mig blir att jag får ha en fin tröja istället för en ful tröja. Det är många som skulle vilja bo i finare bostäder i Sverige, och gärna skuldsätter sig så mycket de får för att uppnå det.
Du sa uttryckligen "de flesta lånar till sin bostad idag".

När man lånar till en bostad så vill banken ha en kontantinsats, närmare bestämt 15 %. Om 15 % är 15 kr (15/100) eller 30 kr (30/200) är inte relevant. Det som är relevant är om du har 15 % eller inte, oavsett om vad den summan blir i kronor.

I exemplet hade man en bostad som var värd 3 miljoner och ville ha en bostad som var värd 5. 3 är 60 % av 5 (3/5=0,6). När bostäderna minskat med 30 % så var bostäderna värda 3.5 respektive 2.1. 2.1 är fortfrande 60 % av 3.5 (2.1/3.5=0.6). Slutsatsen blir alltså: har du inte råd idag så har du inte råd vid en krasch heller.
Citera
2020-03-16, 22:54
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbaker
Du sa uttryckligen "de flesta lånar till sin bostad idag".

När man lånar till en bostad så vill banken ha en kontantinsats, närmare bestämt 15 %. Om 15 % är 15 kr (15/100) eller 30 kr (30/200) är inte relevant. Det som är relevant är om du har 15 % eller inte, oavsett om vad den summan blir i kronor.

I exemplet hade man en bostad som var värd 3 miljoner och ville ha en bostad som var värd 5. 3 är 60 % av 5 (3/5=0,6). När bostäderna minskat med 30 % så var bostäderna värda 3.5 respektive 2.1. 2.1 är fortfrande 60 % av 3.5 (2.1/3.5=0.6). Slutsatsen blir alltså: har du inte råd idag så har du inte råd vid en krasch heller.

Jodå. Om du hade boendet belånat till 50% har du alltså 600 000 kvar i övervärde i ditt första boende även efter att det fallit med 30%. 15% kontantinsats till ett hus för 3,5 miljoner är 525 000.

För att köpa det dyrare huset när det kostade 5 miljoner hade du behövt låna 3,5 miljoner. För att köpa det dyrare huset när det fallit 3 miljoner hade du behövt låna 2,4 miljoner. Förutsatt att du har samma lön så är det väl en stor sannolikhet att du får låna 2,4 miljoner men inte 3,5 miljoner?

Vem är det som inte kan räkna egentligen....
Citera
2020-03-16, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Jodå. Om du hade boendet belånat till 50% har du alltså 600 000 kvar i övervärde i ditt första boende även efter att det fallit med 30%. 15% kontantinsats till ett hus för 3,5 miljoner är 525 000.

För att köpa det dyrare huset när det kostade 5 miljoner hade du behövt låna 3,5 miljoner. För att köpa det dyrare huset när det fallit 3 miljoner hade du behövt låna 2,4 miljoner. Förutsatt att du har samma lön så är det väl en stor sannolikhet att du får låna 2,4 miljoner men inte 3,5 miljoner?

Vem är det som inte kan räkna egentligen....
Hade du då 50% lån så har du 1.5 miljon i din bostad. Det är 33.3 % av 5 miljoner = du hade fått låna.

När ditt hus har minskat i värde så pass mycket så har du 17 % av värdet på den nya som också minskat i värde. Du har alltså gjort en i så fall helt retarded affär. Det är fortfarande du som inte kan, kanske ska du lägga ner?
Citera
2020-03-16, 23:33
Medlem
Paniken är över om nån vecka eller två och allt återgår till business as usual.
Givetvis har några bolag fått sig en törn, men precis som med coronasmittade är det företag med tidigare underliggande problem som drabbas ex SAS.
Citera
2020-03-16, 23:37
Medlem
Centauris avatar
Självklart kommer bostadsmarknaden att krascha.

Som det ser ut just nu så har hela världen gått in i ekonomisk recession. Om länderna fortsätter med sina idiotiska karantäner och lock-down så går vi snart in i ekonomisk depression med massarbetslöshet som följd.

Bostadspriserna kommera att störtdyka 80-90%.

Allt för ett virus som dödar multisjuka 85-åringar. Bra jobbat!
Citera
2020-03-17, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror det. Jag jag bor i hus, köpt för en miljon, värderat till 5 miljoner för 1 månad sedan. Tramsvärdering!

Editerad!

Milon är trams värdering det med, bostadsbubbla har det vart minst 25 år. Förhopningsvis krashar allting så att jag kan köpa up allting mycket billigt, köpte ett berg med Lundin O, all behöver olja minst 50 år till annars får alla svälta om nu går likt mössen bakom klimat flöjt djävulen GRETA/SOROS/AL.
Senast redigerad av PutinsPutain 2020-03-17 kl. 00:35.
Citera
2020-03-17, 00:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Milon är trams värdering det med, bostadsbubbla har det vart minst 25 år

Mjae, vet du vad det kostar att bygga ett hus? Marken kostar också pengar plus anslutning till vatten och avlopp.
Citera
2020-03-17, 00:36
Medlem
Citat:
Mjae, vet du vad det kostar att bygga ett hus? Marken kostar också pengar plus anslutning till vatten och avlopp.

Jo tack jag vet mycket väl vd det kostar, problemet är att bostads bubblan är delvis på grund av
hutlösa oligopol i byggmaterial och kommuners markkostnader, anslutningskostnader, lantmätarnas dyng skit kostnader och mäklares/bankers giriheter. Allt är artificiella kostnader har ingenting med realitet, köp skog på rot vettja och bygg kåk billigt som fan och ser ut som fan men haru en traktor grävare så!
Citera
2020-03-17, 00:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Jo tack jag vet mycket väl vd det kostar, problemet är att bostads bubblan är delvis på grund av
oligopol i byggmaterial och kommuners markkostnader och mäklares/bankers giriheter.

Ja det med.
Citera
2020-03-17, 00:39
Medlem
Citat:
Ja det med.
La till skog på rot!
Citera
2020-03-17, 01:44
Medlem
flytandelyckas avatar
Ni som använder begreppet "krasch", skulle ni kunna definiera vad ni menar?

Ibland är "krasch" synonymt med hastiga och väldigt djupa nedgångar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in