2020-03-17, 00:13
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Tycker tråden har gett mycket bättre siffror än FHM. Dom har inga att ge.
Det är så mycket siffror som presenteras och det tjafsas om beräkningsmetoder i tråden så jag bryr mig inte om dem.
Citera
2020-03-17, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
WHO har tidigare uppgett en dödlighet på 3,4 procent. Men denna siffra är det ingen insatt som tror på, eftersom WHO endast hade utgått från personer intagna på sjukhus. Sydkorea, däremot, är ett land där man genomför cirka 20 000 tester om dagen. Och där har dödligheten uppskattats till cirka 0,7 procent, vilket stämmer överens med andra uppskattningar.

Det kan tyckas som en låg siffra, men i realiteten kan det innebära att tusentals svenskar, framför allt äldre, kommer att duka under.

– Så kan det absolut bli och vi vet att det kommer att bli betydligt svårare att rädda människor om alla kommer samtidigt. Därför är det jätteviktigt att fördröja smittspridningen så mycket som möjligt, speciellt till de äldsta, säger Jan Albert.

Det här bevisar att WHO är de som man inte ska lita på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Redan nu är det stört omöjligt att komma fram på 1177. Jag ringde idag. Fick en inspelad röst att det var full för idag. Återkom i morgon. Gå ut på 1177.se där du enbart kan läsa om corona men inte nå någon att diskutera dina symptom med.
11313 kön ligger runt 300. Tar tio minuter att kön går ner till 298. Då kan jag undra hur lång kö det är på 1177.
Vårdcentralen säger. Stanna hemma. Du har förmodligen influensa.
Du får inte åka till akuten i onödan och onödan idag betyder för dina symptom liknande coronasmittans Du skall med andra ord vara halvdöd innan du kommer innanför dörren på sjukhuset men dit har vi ju inte kommit ännu att de med coronasmittan dör om de inte tillhör riskgrupper. Om man nu inte mörkar det hela.
Ja, den i vanliga fall fattiga primärvården är nu fullständigt otillgänglig. Många kommer att dö av andra åkommor.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Försökte läsa på 1177 men det står inget.

Kry låter hälsa att

Vid 40 är man inte så pigg. Men helt ok att mata Corona i grind alltså.
Feber är en del av kroppens försvar

Feber är inte en sjukdom utan ett symtom på att någonting är fel i kroppen. Feber är inte farligt eller skadligt i sig, utan är en del av kroppens naturliga försvar mot till exempel främmande virus och bakterier.

Febern varar oftast inte mer än några dagar.

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/sjukdomar--besvar/infektioner/feber/feber/
Citera
2020-03-17, 00:16
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar

* Viktigt! Viktigt! Nya siffror över hur viruset påverkar barn.

https://pediatrics.aappublications.org/content/pediatrics/early/2020/03/16/peds.2020-0702.full.pdf
Små barn verkar dock drabbats hårdare av # Covid19 än äldre barn.

Andelen svåra och kritiska fall var följande:

- 10,6% hos barn under 1 år.

- 7,3% hos barn 1-5år

- 4,2% hos barn 6-10 år.

- 4,1% hos barn 11-15år

- 3% hos barn 16-18 år
------------------------------------
* - 10,6% hos barn under 1 år....den här siffran gör mig orolig.

Citat: "Children at all ages were sensitive to COVID-19, and there was no significant gender difference. Clinical manifestations of children’s COVID-19 cases were less severe than those of adults’ patients. However, young children, particularly infants, were vulnerable to 2019-nCoV infection.#
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2020-03-17 kl. 00:23.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Inte fan vet jag? Därför att världen skulle fördöma oss som inte hjälper Italien kanske. Vet inte. Åtminstone 1000 respiratorer hoppas jag Getinge väljer att sälja till svenska vården. Oavsett hur mycket mer Italien betalar.
Ja men frågan är vilken nytta de gör. Såg ett inslag från ett sjukhus i Cremona och på avdelningen där hade ingen som respiratorvårdades blivit bra.
Citera
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Alltså kassapersonal måste ligga sämst till med undantag för dagis där man rör vid barnen. Dom står hela dagen ansikte mot ansikte mot flera 100 personer...dessutom snett nedanför. Det räcker att en andas ut virus i luften.

Ja, borde startas nåt upprop för dem. (Förskolor borde stängas...)
Citera
2020-03-17, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaminocho
Vilken tur du är en god nationalsosse som lyder Mengeles, förlåt, Tegnells storslagna planer på att smitta hela befolkningen.

Heil Hitler

Dem flesta kommer bli smittade ändå, bättre sätta riskgrupper inlåsta, så att jag kan dra in skatt för att betala deras vård?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Kanske lika bra det. Finns ju ändå inte så mycket man kan göra. Jag vill verkligen tipsa alla om att så fort man känner sig sjuk, att man går och lägger sig på en gång. Vila och sov så mycket ni kan. All kraft ni har i kroppen ska ni konservera.

Instämmer men vill dock poängtera att ligga plant är inte bra för lungorna så höj upp huvudet rejält med kuddar och dyl.

Bästa sättet att dö i lunginflammation är att ligga, plant, stilla i samma läge.

Men vila absolut ska man göra
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jaha så du har börjat bunkra och använda engångshandskar nu?
Med all skit du kastat på folk som försökte varna för att detta var farligt, så är ju din nya inställning superintressant.

Ny inställning? Varför tar du inte med att jag i februari skrev att jag såg allvarligt på corona? Att se allvarligt men att ta information med viss kritik är inte samma som att bete sig som en vettlös skvallerkäring som hakar på varande grej för att haussa upp stämningen, utan minsta tillstymmelse till kritiskt tänkande. Allt försöker du piska upp. Igår var det något om att MSB:s pengar antagligen skulle gå till blattar. Det är ju sånt som funkar på FB. Lätt att kasta ur sig ogrundad skit. Sedan blir det en trådsanning. Jag har skrivit det förr och upprepar det: du är farlig.

Jag liksom du har följt den här tråden från början. Vi har skrivit mycket. Du vet att jag mestadels har ifrågasatt lösa rykten, egna antaganden, rena fake news och svarat på väldigt vinklade inlägg. Jag vet inte hur många gånger jag fått peka på just fake news. Det betyder inte att situationen inte har varit allvarlig, men man måste för fan utgå från några tillförlitliga källor. Och även dessa källor måste man förstås läsa kritiskt. Detta kan du inte. Denna kritik har gått som en röd tråd genom mina inlägg. Det vet du, men du gillar det inte för jag har trampat på dina fötter flera gånger. Du har påstått att minst en miljard på denna planet kommer att dö i corona. Minst fem gånger har jag bett dig om källor. Tystnad. Först nu skriver du till mig… men inga källor till ditt påstående som du trummade fram för en månad sedan. Så funkar du. Du borde gå och gömma dig.

Bunkra? Jag har alltid haft mat mm för minst ett par månader hemma. Tidigare för sex månader. Något som byggdes upp under en längre tid, inte under en panikhelg på stormarknaden. Givetvis kompletterar jag när ett krisläge hotar. Men bunkra, i betydelsen hamstra, tömma hyllor? Trängas med folk? Nej. Givetvis har jag kompletterat de senaste veckorna. Handskar har jag däremot haft hela tiden, köpte en laddning för tre år sedan. I månadsskiftet januari/ februari köpte jag handsprit. Hade inte mycket av det hemma. Har för övrigt inga jättemängder.

Jag bor i ett land som hitintills inte har drabbats av någon hamstringsvåg. Men regeringen har nu utlyst nationellt nödläge med stängda gränser, med så gott som stängda uteställen, stängda skolor och universitet terminen ut och man hotar med utegångsförbud om folk inte hörsammar att hålla sig hemma. Jag bor på ett campus. Det utryms i morgon kväll. Min gissning är att det ska bli ett katastrofsjukhus (en ren spekulation). Jag kan glädja dig att jag inte har med tid att hänga på FB dessa dagar för jag ska packa och leta upp nytt boende. Jag vet inte var jag sover i morgon. Och jag hoppas att ett eventuellt utegångsförbud börjar gälla först jag har ett boende.
Senast redigerad av farbror Sven 2020-03-17 kl. 00:48.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Ja, den i vanliga fall fattiga primärvården är nu fullständigt otillgänglig. Många kommer att dö av andra åkommor.

Ja det är nog lätt att glömma mitt i detta, det kommer även dö väldigt många i andra åkommor som inte kommer komma fram. Barn bör sättas prio dock kan jag tycka!
Citera
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Majoriteten av besökare var turister.
Jag kan inte minnas att jag läst att smittan skulle kommit dörifrpn i någon spansk media. När man media fortfarande rapporterade om spårningen. Det började som hos er. Spanjorerna garvade likadant som Svenskarna gjorde till förra vecka.

Ni tillåter fortfarande folksammling på 500 pers?

Hoppas att ni slipper att få det här helvetet, men om de skulle hända har ni nog inte bollar att ta de krafttag som behövs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in