Citat:
Ursprungligen postat av
Grollaren
Jaha så du har börjat bunkra och använda engångshandskar nu?
Med all skit du kastat på folk som försökte varna för att detta var farligt, så är ju din nya inställning superintressant.
Ny inställning? Varför tar du inte med att jag i februari skrev
att jag såg allvarligt på corona? Att se allvarligt men att ta information med viss kritik är inte samma som att bete sig som en vettlös skvallerkäring som hakar på varande grej för att haussa upp stämningen, utan minsta tillstymmelse till kritiskt tänkande. Allt försöker du piska upp. Igår var det något om att MSB:s pengar antagligen skulle gå till blattar. Det är ju sånt som funkar på FB. Lätt att kasta ur sig ogrundad skit. Sedan blir det en trådsanning. Jag har skrivit det förr och upprepar det: du är farlig.
Jag liksom du har följt den här tråden från början. Vi har skrivit mycket. Du vet att jag mestadels har ifrågasatt lösa rykten, egna antaganden, rena fake news och svarat på väldigt vinklade inlägg. Jag vet inte hur många gånger jag fått peka på just fake news. Det betyder inte att situationen inte har varit allvarlig, men man måste för fan utgå från några tillförlitliga källor. Och även dessa källor måste man förstås läsa kritiskt. Detta kan du inte. Denna kritik har gått som en röd tråd genom mina inlägg. Det vet du, men du gillar det inte för jag har trampat på dina fötter flera gånger. Du har påstått att minst en miljard på denna planet kommer att dö i corona. Minst fem gånger har jag bett dig om källor. Tystnad. Först nu skriver du till mig… men inga källor till ditt påstående som du trummade fram för en månad sedan. Så funkar du. Du borde gå och gömma dig.
Bunkra? Jag har alltid haft mat mm för minst ett par månader hemma. Tidigare för sex månader. Något som byggdes upp under en längre tid, inte under en panikhelg på stormarknaden. Givetvis kompletterar jag när ett krisläge hotar. Men bunkra, i betydelsen hamstra, tömma hyllor? Trängas med folk? Nej. Givetvis har jag kompletterat de senaste veckorna. Handskar har jag däremot haft hela tiden, köpte en laddning för tre år sedan. I månadsskiftet januari/ februari köpte jag handsprit. Hade inte mycket av det hemma. Har för övrigt inga jättemängder.
Jag bor i ett land som hitintills inte har drabbats av någon hamstringsvåg. Men regeringen har nu utlyst nationellt nödläge med stängda gränser, med så gott som stängda uteställen, stängda skolor och universitet terminen ut och man hotar med utegångsförbud om folk inte hörsammar att hålla sig hemma. Jag bor på ett campus. Det utryms i morgon kväll. Min gissning är att det ska bli ett katastrofsjukhus (en ren spekulation). Jag kan glädja dig att jag inte har med tid att hänga på FB dessa dagar för jag ska packa och leta upp nytt boende. Jag vet inte var jag sover i morgon. Och jag hoppas att ett eventuellt utegångsförbud börjar gälla först jag har ett boende.