Citat:
Ursprungligen postat av
DickeFix
Vi kommer alla gå bort förr eller senare. Det återstår och se i vilka åldersgrupper Corona kommer vara vanligast dödsorsak. För dem över 80 år som blir smittade är det som att spela rysk rulett, en av fem smittade i den åldersgruppen kommer avlida i Corona. Många andra kommer under samma tid avlida i cancer, hjärtsjukdom eller vanlig influensa. Men även för yngre grupper riskerar Corona bli vanligaste dödsorsaken framöver.
Smittskyddsmyndigheterna i Sverige och England har nu gett upp att man ska kunna utrota viruset globalt. Deras strategi handlar istället om hur man ska uppnå en flockimmunitet till lägsta samhällsekonomiska kostnad. Jag tror att i denna cyniska beräkning inte äldres liv väger särskilt tungt eftersom det rent krasst är samhällsekonomiskt lönsamt att de avlider. Man vill nu endast fördröja att de smittas genom lagom isolering fram till sommaren, då man hoppas virusets smittsamhet går ner och antalet smittade toppar för denna säsong. En viss flockimmunitet har då byggts upp inom den yngre befolkningen och sedan hoppas man att vetenskapen ska ha hunnit ta fram ett vaccin för prioriterade grupper och effektivare behandlingar samt mer materiella vårdresurser tills nästa stora infektionsvåg kommer.
Sverige och Storbritannien menar således att Kinas lyckade bekämpning bara är tillfällig och att de stora samhälleliga uppoffringarna detta kostat är bortslösade i och med att spridningen nu är global. Resten av världen, speciellt fattiga länder har inte möjlighet att göra samma sak. Viruset kommer därför finnas kvar i övriga världen under många år och Kina kan inte isolera sig för evigt. Även i Kina måste ca 60% av befolkningen bli immuna på ett eller annat sätt för att viruset ska sluta vara en fara för det kinesiska samhället.
Jag förstår tanken bakom Sveriges och Storbritanniens strategi men att tro att man genom "lagom" åtgärder ska kunna kontrollera smittspridningen så noggrant att samhällskostnaden blir minimal är minst sagt hybris. Det är som att tro att man ska kunna kontrollera spridningen av en skogsbrand som redan består av otaliga brandhärdar, genom att använda "lagom" med vatten. Det är tvärtom stor risk att smittspridningen blir alltför snabb för sjukvården att hantera även om man tar i med tårna enligt kinesisk förebild och gör som i t.ex. Finland. Även då kommer viruset fortsätta att spridas då man inte kan införa totalt utegångsförbud eftersom samhället behöver fungera och även då kommer många av de mest sårbara smittas och dö eftersom de inte kan isoleras helt då de behöver hjälp. Men då har man i alla fall gjort allt man kunnat för att bromsa smittspridningen.
Jag är nu rädd att det inom tre veckor kommer se ut som i norra Italien på Stockholms sjukhus medan Finland med sina mer drakoniska metoder kommer ha en betydligt bättre situation, även sett ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Då har våra svenska myndigheter och politiker ännu en gång visat sin inkompetens i tron att de är smartare än andra. Förutom en kollapsad sjukvård, integrationsproblemen och vår historiskt svaga valuta kommer vi förlorat nära och kära helt i onödan ... om vi ens överlever själva. Men då har vi i alla fall Finland som referens för att ställa de skyldiga till svars.
Jag tycker det är vidrigt. Tillhör riskgruppen och har äldre föräldrar. Ser det som tortyr att behöva leva med rädslan att hamna i en korridor på ett sjukhus som redan går på knäna utan viruset och dessutom får in skjutna kriminella som patienter. Vem skyddar jag, som anhörig, och redan själv sjuk om tanken ändå är att vi svaga i beräkningen faller offer.
Funderade idag över att packa ihop och ta med proviant och hyra hus och isolera familjen. Men vad hjälper det om alla blir sjuka? Detta ser ju ut att dröja och att leva isolerat länge blir ju omöjligt.