2020-03-17, 00:08
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Sant, och hade det gällt Ebola så hade det varit en faktor. Detta virus ligger dock kvar på ytor i flera timmar och t.om dagar ibland, är luftburet, och smittar på 4.5 meters håll enligt studier.

Ett andetag i ett rum som någon hostade till i för en halvtimme sedan kan räcka.

Det kommer möjligtvis gå lite långsammare här, men det finns all anledning att vara försiktig ändå.

Det är klart som fan att försiktighet är bra i detta läge. Tror dock också vi tjänar på att många kan jobba hemifrån i Sverige. Vi får se inom några veckor vart det landar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Sverige är inte självförsörjande på mat. Vad händer nu när alla länder nu stänger sina gränser?
Hur skall vi klara "just-in-time" matleverans från hela världen?
Hur skall vi försörja Sverige på mat?
Hur länge klarar vi oss?
Hört siffror på 1 vecka max vid nationell kris så jag förstår de som bunkrar även om jag själv inte gjort det. Kan inte verifiera med länk osv men det var något försvaret så för länge sedan har jag för mig
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Sverige är inte självförsörjande på mat. Vad händer nu när alla länder nu stänger sina gränser?
Hur skall vi klara "just-in-time" matleverans från hela världen?
Hur skall vi försörja Sverige på mat?
Hur länge klarar vi oss?

Vi är nästan självförsörjande på mat men det skulle bli ransoner på allt. Men vi har gott om säd, ganska mycket kött, rotfrukter, bär m.m. All import avstannar inte helt heller. Svenska folket skulle få en mindre andel överviktiga bara.
Citera
2020-03-17, 00:09
Medlem
Haloumis avatar
Svenska företaget Getinge levererar 500 respiratorer till Italien.

Italien har även lagt beställning på ytterligare 5000 stycken.

Och vi har själva brist i Sverige också... All heder för att dom hjälper Italien som är väldigt illa drabbat, men kan det inte vara läge att säkerställa den svenska tillgången?
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Sig hur känns det nu
när ni inte får resa utomlands
inte får träffa era gamla anhöriga
inte kan leva era liv som förut
inte gå på konserter
inte gå på teater
inte gå ut o äta

Förresten känns slutscenen i Monthy Pytons The Meaning Of Life högaktuell

Döden kommer på besök och du försöker jiddra dig fri, men ändå blir du tvungen att följa med..

https://www.youtube.com/watch?v=YoBTsMJ4jNk

Bärjar bli som en vardag för en kines..de har bara lite mindre fritt internet och lite mer bevakning av individen men detta knappar sverige in på med stormsteg.. Så vi har redan ett litet kina i landet med dessa restriktioner..Ohh glömde.. måste ut mera polis och militär på gatorna också som har skarpladdade vapen och har rätten att skjuta på olydiga medborgare.. men det kommer det också..

Tårgasen var visst redan inköpt från tyskland..
Citera
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Vi kommer alla gå bort förr eller senare. Det återstår och se i vilka åldersgrupper Corona kommer vara vanligast dödsorsak. För dem över 80 år som blir smittade är det som att spela rysk rulett, en av fem smittade i den åldersgruppen kommer avlida i Corona. Många andra kommer under samma tid avlida i cancer, hjärtsjukdom eller vanlig influensa. Men även för yngre grupper riskerar Corona bli vanligaste dödsorsaken framöver.

Smittskyddsmyndigheterna i Sverige och England har nu gett upp att man ska kunna utrota viruset globalt. Deras strategi handlar istället om hur man ska uppnå en flockimmunitet till lägsta samhällsekonomiska kostnad. Jag tror att i denna cyniska beräkning inte äldres liv väger särskilt tungt eftersom det rent krasst är samhällsekonomiskt lönsamt att de avlider. Man vill nu endast fördröja att de smittas genom lagom isolering fram till sommaren, då man hoppas virusets smittsamhet går ner och antalet smittade toppar för denna säsong. En viss flockimmunitet har då byggts upp inom den yngre befolkningen och sedan hoppas man att vetenskapen ska ha hunnit ta fram ett vaccin för prioriterade grupper och effektivare behandlingar samt mer materiella vårdresurser tills nästa stora infektionsvåg kommer.

Sverige och Storbritannien menar således att Kinas lyckade bekämpning bara är tillfällig och att de stora samhälleliga uppoffringarna detta kostat är bortslösade i och med att spridningen nu är global. Resten av världen, speciellt fattiga länder har inte möjlighet att göra samma sak. Viruset kommer därför finnas kvar i övriga världen under många år och Kina kan inte isolera sig för evigt. Även i Kina måste ca 60% av befolkningen bli immuna på ett eller annat sätt för att viruset ska sluta vara en fara för det kinesiska samhället.

Jag förstår tanken bakom Sveriges och Storbritanniens strategi men att tro att man genom "lagom" åtgärder ska kunna kontrollera smittspridningen så noggrant att samhällskostnaden blir minimal är minst sagt hybris. Det är som att tro att man ska kunna kontrollera spridningen av en skogsbrand som redan består av otaliga brandhärdar, genom att använda "lagom" med vatten. Det är tvärtom stor risk att smittspridningen blir alltför snabb för sjukvården att hantera även om man tar i med tårna enligt kinesisk förebild och gör som i t.ex. Finland. Även då kommer viruset fortsätta att spridas då man inte kan införa totalt utegångsförbud eftersom samhället behöver fungera och även då kommer många av de mest sårbara smittas och dö eftersom de inte kan isoleras helt då de behöver hjälp. Men då har man i alla fall gjort allt man kunnat för att bromsa smittspridningen.

Jag är nu rädd att det inom tre veckor kommer se ut som i norra Italien på Stockholms sjukhus medan Finland med sina mer drakoniska metoder kommer ha en betydligt bättre situation, även sett ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Då har våra svenska myndigheter och politiker ännu en gång visat sin inkompetens i tron att de är smartare än andra. Förutom en kollapsad sjukvård, integrationsproblemen och vår historiskt svaga valuta kommer vi förlorat nära och kära helt i onödan ... om vi ens överlever själva. Men då har vi i alla fall Finland som referens för att ställa de skyldiga till svars.

Jag tycker det är vidrigt. Tillhör riskgruppen och har äldre föräldrar. Ser det som tortyr att behöva leva med rädslan att hamna i en korridor på ett sjukhus som redan går på knäna utan viruset och dessutom får in skjutna kriminella som patienter. Vem skyddar jag, som anhörig, och redan själv sjuk om tanken ändå är att vi svaga i beräkningen faller offer.
Funderade idag över att packa ihop och ta med proviant och hyra hus och isolera familjen. Men vad hjälper det om alla blir sjuka? Detta ser ju ut att dröja och att leva isolerat länge blir ju omöjligt.
Citera
2020-03-17, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Vad är planen egentligen?
Dan Eliasson ska rädda S med fake news kampanj.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Vid en eventuell kollaps av sjukvården så kommer man att tvingas till att tumma på alla dessa regler. Vi kan hamna i ett läge då vi måste vårda 100.000+ patienter på nästan samma gång.

Sverige är som titanic. Speciellt scenen när som inte fyller livbåtarna fulla.

Svage kommer inte ta emot så många för vård. Det bli att knacka på pärleporten hemifrån sängen för många vill jag lova
Citera
Medlem
LØSLATER INNSATTE FØR TIDEN
Sheriff Alex Villanueva i millionbyen Los Angeles sier de vil løslate fengselsinnsatte før tiden og også redusere tallet på nye arrestasjoner på grunn av coronautbruddet.

Det er innsatte som har under 30 dager igjen av straffen sin som løslates, skriver CNN.

Kriminalomsorgen vil gjøre det samme i Norge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Vad är planen egentligen?

Det beror på vilken av alla planer du syftar på?

Regeringen? Tegnells ? Folket ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Du ser bara på det i realtid, jag syftade snarare i nära framtid..

Mänskligheten kommer ju återhämta sig?
Citera
2020-03-17, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6j7vrL/kandiskockarnas-larm-det-ar-totalt-nattsvart

Tydligen skall nu staten ta hand om alla företagare som förlorar pengar. Som jag ser det lever vi i en kapitalism där de som tjänar pengar får nu skörda för en katastrof. Det gäller allt från Bonniersfamiljen till andra kapitalister som äger restauranger.

Tydligen vill restaurangerna att man skall tvätta händerna lite extra och gå ut och äta. Dock så vet vi alla att det snart kommer regler som stänger ner folksamlingar på 10 pers och då kan ändå ingen äta ute.

Undrar hur det kommer att gå för kedjor som McDonalds?

McDonalds kommer med största sannolikhet att klara sig. Däremot blir det värre för små restauranger som redan tidigare hade ganska små marginaler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in