2020-03-16, 23:55
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Näe, vi är inte lika avskärmade mot världen som jänkarna är. Saker händer i vår omedelbara närhet, och rapporterna duggar tätt och har gjort det ett tag.
Näe, och det har andra varit inne på - det här är ur ett psykologiskt-kommunikativt-ledarskapsperspektiv uruselt skött.
Folk är oroliga och förvirrade - försök att ta in det.

Och nej, svärjevännernas argument om kulturmarxism och sånt trams är det faktiskt relativt ont om tycker jag. Däremot så verkar svenskar ganska så okunniga om sin omvärld.

Möjligtvis kan skiljelinjen i viss mån gå mot de som har ”förtroende” för regeringen (de som normalt inte drabbas av regeringars politik, utan gynnad) och de som misstror regeringarna (och som har fog för det).

De flesta inne i tråden verkar vid en hastig blick vara siffernördar.

Givetvis inte, precis som (oftast) någon från Örebro inte är lika avskärmad som någon från Stockholm. Det hör liksom lite till, och USA är där in absurdum.

Visst är det uselt skött. Inte tu tal om saken. FHM missbedömde som satan, särskilt i början när det spelat större roll, och även jag var rosenrasande. Sen velar både de och regeringen hejvilt, vilket jag gissar hör samman med att de inte riktigt visste hur jävla dåligt beredskapen ute i regionerna skötts. De trodde nog att det fanns lite bättre beredskap gissar jag. Sen tror jag också att regeringen velat göra lite mer än FHM, iaf tills nuvarande restriktioner infördes. Känslan var att de inte riktigt var överens bakom kulisserna.

Ikväll kanske, men annars är det väldigt gott om att allt är sossarnas fel, svenskar är dumma p g a sossar osv. Massor.

Som jag sa, de jag mött som fortfarande inte fattar allvaret skulle knappt kunna nämna en minister ens om deras liv hängde på det, de har inte hört ett jota från myndigheterna osv. Och de är många nu. De är inet folk som har "förtroende" för myndigheter, snarare folk som inte bryr sig. Och de som kommer in här och inte är svärjevänner skräms snart bort av allt nonsenssnack mellan de kunniga inläggen. Jag själv håller på att få spader på alla idioter här också emellanåt. Lätt att avfärda alla vettiga i myllret av foliehattar, halv- och helnassar osv. Därför jag blir så frustrerad över allt sånt då det är extremt kontraproduktivt.
Citera
2020-03-16, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Sig hur känns det nu
när ni inte får resa utomlands
inte får träffa era gamla anhöriga
inte kan leva era liv som förut
inte gå på konserter
inte gå på teater
inte gå ut o äta

Förresten känns slutscenen i Monthy Pytons The Meaning Of Life högaktuell

Döden kommer på besök och du försöker jiddra dig fri, men ändå blir du tvungen att följa med..

https://www.youtube.com/watch?v=YoBTsMJ4jNk

Känns lite tråkigt att inte få resa, mina äldre släktingar är döda sedan innan så inga att träffa ändå.

Konsert och teater och sport går jag aldrig på så det kommer jag inte sakna.

Jag hämtar fortfarande mat, käkade pizza igår. Brukar för det mesta äta lunch ute och det kommer jag fortsätta med tills det går för att stötta restaurangerna. Tog en spontan kaffe på köpcentrumet idag när jag handlade mat för att stötta dem.
Citera
2020-03-16, 23:56
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Det verkar vara det bästa vapnet hittills, och kineserna verkar använda det flitigt, kanske därför det börjar gå bättre för dem nu.

Nä, det bästa är masstestning och självkarantän så vitt jag kan se.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clowerzs
Fast när viruset tagit fart här i Sverige och kanske hundratals dör dagligen så kommer det inte gå att ringa 1177 och 112. Det kommer inte gå att åka in till akuten. Det kommer vara fullt överallt. Om jag då får farligt hög feber kommer jag självklart stoppa i mig någon alvedon.

Jo men vad är farligt? 38? nah 40? nah 41? jo.
Citera
Medlem
Snarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ministryofdrugs
Lasertermometer. Finns i bra köksaffärer tex. kitchenlab om du bor i Stockholm.

https://www.google.com/search?q=lasertermometer&rlz=1C1PRFI_svSE865SE865& oq=laserter&aqs=chrome.2.69i57j0l7.4966j0j7&source id=chrome&ie=UTF-8
Det var inte detta jag menade, såg på nyheterna idag att dom filmar folk som går förbi en installerad kamera och det hela sköts automatiskt i videobilden som spelas upp på en monitor.
Citera
2020-03-16, 23:57
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acies
Det är den kalla sanningen, 1-3 år, det tog 11 år för forskarna att få fram ett testkit för HIV..
Eftersom det redan talas om att det finns vaccin så är corona en redan känd smitta, antagligen ett biovapen.

Men nu ska jag säga, corona är spanska sjukan som de injicerade i soldater frn USA på 1900 talets början
Det kan ju vara så att hundratals expertforskare jobbar dygnet runt med oändliga resurser nu istället för ett kompisgäng som har ett par timmar i veckan vid sidan om för att forska på vaccin; som verkar vara normala ordningen.

Men visst, har sett patent från flera år tillbaks som påstås vara covid19
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Potentiellt korkad fråga men.. används inte respiratorer vid typ varje sövning? Hur fanken kan det vara brist på dem i så fall, sövs väl mer än nåt hundratal folk i landet per dag?
Min gissning är att man använder en narkosmask för operation, det är ingen assisterad andning.
Citera
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acies
Det är den kalla sanningen, 1-3 år, det tog 11 år för forskarna att få fram ett testkit för HIV..
Eftersom det redan talas om att det finns vaccin så är corona en redan känd smitta, antagligen ett biovapen.

Men nu ska jag säga, corona är spanska sjukan som de injicerade i soldater frn USA på 1900 talets början

Även denna smitta verkar ha kommit ifrån Soldater Ifrån USA, och transporterats till Kina i Oktober 2019 när de åkte dit för Militär OS, enligt vad Kinesiska forskare kommit fram till på sista tiden.
Citera
2020-03-16, 23:58
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suranappar
Känns lite tråkigt att inte få resa, mina äldre släktingar är döda sedan innan så inga att träffa ändå.

Jag hämtar fortfarande mat, käkade pizza igår. Brukar för det mesta äta lunch ute och det kommer jag fortsätta med tills det går för att stötta restaurangerna. Tog en spontan kaffe på köpcentrumet idag när jag handlade mat för att stötta dem.

Du ser bara på det i realtid, jag syftade snarare i nära framtid..
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suranappar

Inte fel, så länge du också tänker på hygien och att hålla dig hemma om du känner minsta symptom. Men vi kan givetvis inte alla sitta i karantän resten av året.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Jo men vad är farligt? 38? nah 40? nah 41? jo.
Enligt expertmyndigheterna 1177 osv är hög feber i sig inte farligt. Jo det står så.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Och sen då. Ska Sverige vara stängt för alltid? Räcker att det kommer en sjuk person in i landet så kan det börja om igen bland de som inte är immuna.

Vissa i tråden verkar ju föredra total isolation framför risken att kanske bli sjuk. Hellre leva i nån plastbubbla än med andra människor.

Sjukdomar har vi ALLTID haft i mänskliga samhällen. Det är priset vi får betala för mänsklig kontakt. Lätt värt det säger jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in