2020-03-16, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kredo
Dom rika flyr till öarna runt om i världen finns 8 st. virusfria i nuläget.Björn Borg med familj flydde till Cap Verde.

Björn Borg är ju känd sedan innan att han lägger benen på ryggen, han här väl aldrig hjälp någon idrottsföreningar, ungdomsverksamhet? Han har alltid haft egoism i tankarna, aldrig tyckt om snubben.
Citera
Medlem
Covids avatar
Vi kan alltså inte ha myndighetspersoner, alldeles oavsett hur välutbildade de är, som killgissar och med sina killgissningar har fel. Hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Han är alltså välutbildad precis dom flera andra infektionsläkare i Sverige som stödjer honom.

Men lyckligtvis sitter du här som slår expertisen på fingrarna med dina gedigna kunskaper om virusepidemier.
Låt mig gissa, du är infektionsläkare på Karolinska eller Sahlgrenska?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Siffran är baserad på att 25% av befolkningen smittas, som han sa innan.

Det blir problematiskt att jämföra dödligheten med exempelvis Italien som har Europas högsta medelålder och en stor del generationsboenden, dvs gamlingar bor bland unga människor. Jag tror det är betydligt lägre siffror som gäller för Finland.
Citera
Medlem
Nya siffror är 1121 fall och det innebär 81 nya fall detta dygnet. 7 döda som tidigare sagts.

Vi har fler fall än Danmark men inte så många som Norge där dom kanske testar annorlunda?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
Tvätta all mat du tar in i ditt hem. Det är en av de främsta smittvägarna.

Skitsnack, om det fanns smitta på massor av matvarorförpackningar så skulle snart 100% av befolkningen vara smittad.
Om man öppnar fönstret och vädrar, flyget smittan in den vägen också?
Om det är så lätt att bli smittad så kan man ju lika gärna ge upp kampen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturban
https://www.buzzfeed.com/alexwickham/coronavirus-uk-strategy-deaths

Storbritannia var ikke i forkant i sin faglige tilnærming; de var på etterskudd. Andre land har innsett dette for lenge siden. Det kan bli kostbart for Sverige om dere venter lenge med å justere kurs.
Sverige kommer i vanlig köra sin linje rakt in i väggen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minttablett
Är det bara jag, eller känns det som att det finns ett stort glapp mellan de matematiska prognoserna och det verkliga utfallet i antalet döda? Visst, vi kommer att se en ökning den närmsta tiden men att tusentals svenskar kommer dö de kommande månaderna känns ändå väldigt avlägset på något sätt.
jag kan tänka mig att en faktor som gör att det blir svårt att beräkna dödlighet och smittotakt kan vara alla människor som bär på viruset utan att veta om det. min helt ovetenskapliga gissning är att spridningstakten är mycket högre och har framförallt varit mycket högre i kina än man har kunnat veta om. kanske därför smittan "brann ut" i kina. dvs tillräckligt många har smittats.
Citera
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=Y7nZ4mw4mXw

Den här dokumentären är intressant, gällande corona, och prevention!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Ja de öppnade några provinser en dag sen stängde de igen + att en hop läkare skickades till Hubei igen -verkar ju inte så bra...fast vi i Europa har väl nog med vårt nu kanske...

Vi har nästan daglig kontakt med Kina genom jobbet eftersom vi köper många artiklar därifrån. Senast kontakt idag.

Det jobbas för fullt där borta och containrar lämnar hamnarna.

Så nej, provinserna har inte stängt igen.
Citera
2020-03-16, 23:26
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minttablett
Är det bara jag, eller känns det som att det finns ett stort glapp mellan de matematiska prognoserna och det verkliga utfallet i antalet döda? Visst, vi kommer att se en ökning den närmsta tiden men att tusentals svenskar kommer dö de kommande månaderna känns ändå väldigt avlägset på något sätt.

Så kännde nog Italienarna för en månad sen oxå.

Idag har de över 2000 döda.
Citera
Medlem
The-Johnnys avatar
Det enda som kan lösa situationen snabbt och effektivt är att totalisolera landet och stänga ner allt i landet (förutom det nödvändiga, polis, sjukhus etc.) Kalla in militären och blockera städer, E4, allt. Man väntar ut de som är sjuka att tillfriskna och får då situationen under kontroll.

Tack mig sen/
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
O ja. Kolla i USA ska du se. Där fattar fortfarande knappt en enda Trumpsupporter allvaret. De tror fortfarande att det inte är värre än flunsan och är vansinniga att de inte får åka på semester osv. Tvärtom mot här alltså. Men ändå samma.
Jo, men det grälande beror på annat. Dels har de nyss börjat fattat vad det är frågan om och Trump har först nyligen börjat ”ta tag” i det.
Dessutom är de en hel kontinent med allt vad det innebär.
Så nej, jag tycker inte det är riktigt jämförbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in