2020-03-16, 23:21
Medlem
kredos avatar
Dom rika flyr till öarna runt om i världen finns 8 st. virusfria i nuläget.Björn Borg med familj flydde till Cap Verde.
Citera
2020-03-16, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Ska vi även göra det med en muterad ebola (där det inte finns vaccin) och en dödlighet på 80%?

nej varför skulle vi göra det? ebola smittar inte och har inte lika hög spridningstakt.
Citera
Medlem
Covids avatar
0.006 = 0.6%

Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Ja om man tror att dödligheten i Finland blir 6% och att 30% av befolkningen smittas, men det är ju spekulationer. Dödligheten i Sydkorea är inte ens 1%. Varför skulle det bli så hög dödlighet i Finland?
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
COOLT!
I norra Italien finns bland de högsta koncentrationerna av PM10 i Europa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Om man är under 60 år hur stor sannolikhet är det att man dör utav Corona i Sverige?

Är ju ingen som vet exakt, beror på hur många oupptäckta lindriga fall det finns etc. Men har du inga allvarligare hälsoproblem sedan tidigare så skulle jag säga max 0,1%.
Citera
Medlem
Är det bara jag, eller känns det som att det finns ett stort glapp mellan de matematiska prognoserna och det verkliga utfallet i antalet döda? Visst, vi kommer att se en ökning den närmsta tiden men att tusentals svenskar kommer dö de kommande månaderna känns ändå väldigt avlägset på något sätt.
Citera
2020-03-16, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Vi kan alltså inte ha myndighetsrepresentanter som ideligen killgissar och dessutom gör det dåligt. Har ingenting med korrekthet att göra, utan med förtroende. Vi har inte förtroende för idioter.

Han är alltså välutbildad precis dom flera andra infektionsläkare i Sverige som stödjer honom.

Men lyckligtvis sitter du här som slår expertisen på fingrarna med dina gedigna kunskaper om virusepidemier.
Låt mig gissa, du är infektionsläkare på Karolinska eller Sahlgrenska?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag inser till skillnad från många andra här inne att jag inte är expert och att uttrycka sig i självklara termer ger ett sektliknande beteende.

Däremot anser jag att det faktiskt kan vara vettigt att agera som Sverige gör nu.
Men jag hugger inget i sten som andra virusexperter här inne gör...

Jag har skrivit det förr:
Det är helt fantastiskt, alldeles fenomenalt, att världens samlade läkarkår, smittskyddsexperter och pandemiforskare samlats just i denna tråd. Precis här! På Flashback!
Bildningsnivån vet inga gränser

Godnatt.
Nya spektakel imorgon..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snake09
Hur kommer det sig att de är så svårt att få fram ett vaccin, läste att de skulle kunna ta 1,5 at. Hur kan det egentligen vara så svårt det är väl bara att kartlägga virusets RNA och sedan odla den I labb osv...

För att se vad ett potentiellt botemedel har för effekt på människor så måste de gå igenom en testprocess som tar flera månader. Det finns idéer på hur man skulle kunna snabba upp processen med hjälp av datorsimuleringar men då dessa simuleringar endast kommer vara approximationer av verkligheten än så länge så kommer inte heller detta räcka för att kunna ersätta hela testningsprocessen utan vi är fast med denna fördröjning för närvarande. En risk om man inte gjorde detta är att vi råkar ge majoriteten av jordens befolkning ett vaccin som förvandlar dom till zombies efter ett halvår och det hade ju inte varit så kul. Filmen "I Am Legend" handlar om ett liknande scenario och den är baserad på en parallell tidslinje så det är ingen tvekan om att det skulle kunna ske.
Citera
2020-03-16, 23:24
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja absolut, visst ligger döda sist i kedjan. Problemet är bara att det vi ser i Italien fortfarande är alldeles i början. Det har knappt börjat peka uppåt på kurvan.

60 miljoner invånare. 36 miljoner ska smittas. 0.6% dödlighet. 360000 ska dö under en period av 3-4 månader. När det peakar och är som allra värst så dör ca 6000 personer på en och samma dag. Enkel matematik.
Det där är idiot-teorier från england och (möjligtvis sverige) inget man jobbar efter i Italien därav karantän. Det verkar fungera för den italienska staden Lodi som införde karantän den 23 feb.....
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
nej varför skulle vi göra det? ebola smittar inte och har inte lika hög spridningstakt.

Varför inte? Doktor Tengele skulle ha gjort så iallafall. Han har bara två lägen, massvaccinera eller smitta ned hela befolkningen.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Okej, det gällde alltså en person, som inte smittade någon, som inte dog och som inte ens var finländare. Inte riktigt rätt spår, eller hur?

Har du någon källa på att denne inte smittade någon så kollar jag gärna på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in