2020-03-16, 21:19
Medlem
Slashkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Absolut, min poäng är bara den att vi inte vet i dagsläget hur illa det kanske är, det betyder inte att det absolut mörkas om hur många som dör eller är sjuka utan snarare som vi båda verkar säga att vi genuint inte vet
Nej. Det är inte vad jag säger här. Jag säger att vi VET hur många som vårdas kritiskt iom att dessa vårdas på sjukhus. Att Sverige redovisar 2 inom kritisk vård är jävligt konstigt då det bara idag dött 4 pers, och siffran 2 aldrig reglerats.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Fel, de allra flesta universitet och högskolor kör via web och hemtentor

Bullshit. Enstaka högskolor har gått över till onlineundervisning. Vet du hur många lärosäten vi har i Sverige?
Citera
Medlem
hjärtansfröjds avatar
Jag har pga en 14-månaders unge inte hunnit läsa på riktigt så mycket som jag hade velat om detta virus, men jag misstänker att ni är många här som sitter på massa info, så kanske kan någon besvara min fråga:

Nu är det sju som har dött i Sverige, är det mycket eller lite med tanke på var i viruscykeln vi befinner oss? Om man jämför med t ex Italien och Spanien, hur många döda hade de på motsvarande dag i deras cykler?
Citera
Medlem
Ducadreams avatar
Det vi borde vara mer rädd för är effekterna av COVID-19 på ekonomin och samhällen än hur många som blir smittade. Sanningen är att majoriteten kommer bli smittade. Det går inte att komma undan.

Mitt första inlägg sedan juni 2019 förresten.
Citera
2020-03-16, 21:20
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Nederländerna verkar ta samma spår som Sverige och UK..

Nederländerna har haft samma stil som Italien fram tills Italien fick problem, jag vet inte om de fortfarande är lika nonchalanta men om de är det, så är de betydligt värre än Sverige.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Viruset har upp till 14 dagars inkubationstid.
Möjlighen asymptomatisk spridning.
Smittsamt vid små symptom svåra att koppla till corona.
Detta är ingen spridning man slår av/på efter behov.
Vi riskerar med vår taktik en fullkomlig störtflod av svårt sjuka till våra sjukhus.
Tanken med taktiken är fortfarande att försöka få ett jämnt flöde istället för att riskera översvämning genom att försöka stoppa allt på en och samma gång.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Där håller jag definitivt inte med dig.

Sprint till sjukhuset och smitta alla så får vi Italien-scenarion.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Finns det ingen möjlighet för distansundervisning då eller är eleverna för unga?

Nej detta handlar inte om eleverna. Skolans uppgift är att vakta barnen när föräldrarna arbetar. Det är därför som politikerna är livrädda för att stänga skolan. Det kan skada ekonomin. Dessutom är de rädda att det blir mest kvinnor som stannar hemma vilket är ojämlikt.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Bra text. Men jävla skum sida den publiceras på.

Den där texten la jag ut för typ 5 dagar sen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Ja det är hemskt. Katastrof. Värre är det att vi inte har så många ecmo maskiner heller. Jag menar vissa som inte klarar sig med respirator men kanske skulle klara sig med ecmo kommer ändå dö. Men förhoppningsvis bättrar man på det här på något sätt genom att köpa in mer.

Det jag skulle vilja veta är också om det är möjligt att klara sig helt själv hemma även om man går in i den kritiska fasen.

Du orkar inte göra någonting. Det är tomt i skafferiet och i kylskåpet och du ligger i sängen eller sitter i fåtöljen, försöker andas och somnar om och vaknar och somnar om tills du aldrig vaknar mer. Ska du leva lite längre krävs hjälp, någon som handlar och någon som matar dig och tvättar dig. Har du tur klarar hjärtat av detta och du börjar tillfriskna.
Citera
Bannlyst
Finns det möjlighet att ta sig till Finland nu i dagarna? Tänkte bosätta mig där ett tag.

Eller är det omöjligt att komma in? Måste ju finnas någonstans att köra in med bil?
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Kommer Sverige kunna ändra på ex. Somaliers kultur och lyckas få dem att tvätta händerna mer än 1 gång per dag ? Folk från bergen i Afghanistan ? eller från öknarna ? Dessa grupper har onekligen HELT annan syn på handtvätt än vad de flesta vita har..

Funderade själv lite och räknade efter på dagens handtvättar det är hitills 32 gånger
Då typ
När jag gick upp i morde efter morgonpissandet
Innan jag fixade frukost..
efter att ha städat bort frukosten och disken..
Innan jag gick ut..efter att jag kom hem till fika vid 9 tiden. osv osv..

Tror ni folk där ute att en Somalier eller Afghan kan få detta beteende i ryggmärgen så att det sitter automatiskt ? Knappast..många människor tvättar inte ens händerna efter ett toa besok. och än färre innan de brer en macka har jag noterat.. Dessutom anses det "fult" att påpeka detta speciellt för invandrare..Då är man rasist igen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in