2020-03-16, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lesgurus15
https://nypost.com/2020/03/13/coronavirus-survivors-may-suffer-from-reduced-lung-function/

Det finns uppgifter om nedsatt lungfunktion - till 20-30%. Vet inte om datan överhuvudtaget stämmer.

"Lung scans of nine infected patients at the hospital suggested they had suffered organ damage."

För tidigt att säga ännu. Även lunginflammation orsakar fibros som däremot läker ut efter 6 månader-1 år.
Citera
2020-03-16, 20:44
Medlem
YouNailedIts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Beställde testkit idag, ska tydligen bara vara 80-90% säkra och måste tas efter det brutit ut.
Ngn som provat?
https://www.dentalclinicsweden.com/product-page/covid-19-test-kit-2-pack
Borde dra iväg en beställing att ha i beredskap. Tack för tipset.
Citera
2020-03-16, 20:46
Medlem
En sak som är säker är att man inte behöver feber för att ha Corona.
Citera
2020-03-16, 20:49
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Är det nån av er som har tjockt gröngult snor och tjockt slem i halsen som inte går att hosta upp?
Är det gröngult så är det nästan garanterat en bakterieinfektion, snoret är död bakterier. Det är i alla fall vad jag lärt mig. Ofärgat slem kan vara från virus. Drick mycket vatten.
Citera
2020-03-16, 20:56
Medlem
SveaBaners avatar
Fattar att folk är oroliga. Och det är så som jag förstått det att det tar ett par dagar innan man får symtomen efter man blivit smittad. Men när väl symptomen kommer bör man inte rimligtvis känna det? Hosta väldigt mycket och må skit? Eller har vissa så bra immunförsvar att de bara känns som en lite tyngre förkylning?
Citera
2020-03-16, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBaner
Fattar att folk är oroliga. Och det är så som jag förstått det att det tar ett par dagar innan man får symtomen efter man blivit smittad. Men när väl symptomen kommer bör man inte rimligtvis känna det? Hosta väldigt mycket och må skit? Eller har vissa så bra immunförsvar att de bara känns som en lite tyngre förkylning?

Det är väl den svenska sjukvården, eller brist på den man är rädd för.

SKulle man plötsligt få andnöd så är hjälpen ca 6h bort.
Telefon kö 1h
Vänta på personal som tar dig till sjukhus 1h
Skjuts till sjukhus 1h
väntetid på sjukhus 2h
omplacering på sjukhus 1h
Citera
2020-03-16, 21:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
En sak som är säker är att man inte behöver feber för att ha Corona.

Källa?
Citera
2020-03-16, 21:16
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBaner

Det är uppenbart från de som varit sjuka kan i andra länder att styrkan i sjukdomen är individuell. En del drabbas lätt, andra hårt. Hos vissa kommer den och går i styrka.

Så här säger Folkhälsomyndigheten om inkubationstiden:

Citat:
Tiden från det att man smittas till man blir sjuk (inkubationstiden) bedöms vanligtvis vara 2–14 dagar, de flesta insjuknar efter ca 5 dagar. Enstaka fall kan möjligen avvika från dessa mönster.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2020-03-16 kl. 21:19.
Citera
2020-03-16, 21:19
Medlem
Det slog mig just.
I januari vart jag ordentligt sjuk.
38-39 grader feber med en sinnessjuk hosta.vaknade på natten av hostan. Fick sådan jävla hosta att jag flåsade efter en trappa. Kippade efter andan typ. Promenaden med hunden var ett maratonlopp. Var tvungen att sätta mig och vila för att få luft.
Kände inte igen symtomen. Det var fan ingen vanlig influensa. Hade varken halsont, snuva eller huvudvärk vilket jag annars alltid får.
Jävligt långdraget var det, 2-3 veckor var förloppet ca.

Vet inte om jag någonsin i livet varit så allmänpåverkad. Blev fan orolig själv.

En anhörig som är överläkare ville få mig till sjukhus vilket jag vägrade, dum gubbe som man är.

Smittade ner precis alla i min närhet inklusive kollegor. Hade varit på arbetsplatsen någon tinne på måndagen och fikat och babblat innan jag kände mig dålig och gick hem.
Vissa fick milda symtom, andra riktigt allvarliga.

Träffade en kinesisk leverantör från shenzhen 5 dagar innan jag och sambon insjuknade.

Tänk på att absolut ingen i Sverige pratade om Corona då. Hade inte ens fått bli testad.

Kan det varit Corona?
Senast redigerad av Orkanuz 2020-03-16 kl. 21:23.
Citera
2020-03-16, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Det slog mig just.
I januari vart jag ordentligt sjuk.
38-39 grader feber med en sinnessjuk hosta.vaknade på natten av hostan. Fick sådan jävla hosta att jag flåsade efter en trappa. Kippade efter andan typ. Promenaden med hunden var ett maratonlopp. Var tvungen att sätta mig och vila för att få luft.
Kände inte igen symtomen. Det var fan ingen vanlig influensa. Hade varken halsont, snuva eller huvudvärk vilket jag annars alltid får.
Jävligt långdraget var det, 2-3 veckor var förloppet ca.

Vet inte om jag någonsin i livet varit så allmänpåverkad. Blev fan orolig själv.

En anhörig som är överläkare ville få mig till sjukhus vilket jag vägrade, dum gubbe som man är.

Smittade ner precis alla i min närhet inklusive kollegor. Hade varit på arbetsplatsen någon tinne på måndagen och fikat och babblat innan jag kände mig dålig och gick hem.
Vissa fick milda symtom, andra riktigt allvarliga.

Träffade en kinesisk leverantör från shenzhen 5 dagar innan jag och sambon insjuknade.

Tänk på att absolut ingen i Sverige pratade om Corona då. Hade inte ens fått bli testad.

Kan det varit Corona?

Förmodligen ja. Grattis till att ha varit smittspridare. Kina borde fan ha stängt sina jävla gränser när epidemin bröt ut så inga smittbärare fick lämna landet.
Citera
2020-03-16, 21:26
Medlem
Det är en vanlig missuppfattning att gul/grönt slem beror på bakterier, eller att det är bakterierna som färgar det, detta är alltså felaktigt.

Det färgade slemmet som man harklar eller hostar upp när man är sjuk får denna färg pga. en tillströmning av vita blodkroppar till området som en reaktion på en pågående infektion/inflammation i kroppen, bland annat. Detta alldeles oavsett om det är en bakteriell infektion eller virusinfektion.

Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Är det gröngult så är det nästan garanterat en bakterieinfektion, snoret är död bakterier. Det är i alla fall vad jag lärt mig. Ofärgat slem kan vara från virus. Drick mycket vatten.
Senast redigerad av charlie80 2020-03-16 kl. 21:41.
Citera
2020-03-16, 21:27
Bannlyst
Flickvännen är gravid, hon blev kass idag. Hon har halsont, hosta, rinnande ögon, ont i kroppen, feber. Hon blir hemma från jobbet nu. Jag kände av något denna veckan, feber och ont i kroppen med viss hosta. Det har dock kommit och gått på mig, lite som att immunförsvaret håller skiten i schack. Dock inga bevis på att det är Corona.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in