2020-03-13, 21:51
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodsnickrarn
Nu ikväll tungandad, speciellt sittande o liggande, knapp feber (37.8), ingen hosta. Ganska nästäppt.
Obehagskänsla i kroppen, man känner sig j-vligt orolig ... väldigt konstiga symptom detta.
Har aldrig känt detta tidigare.

Låter ganska precis som det jag har, sedan en vecka tillbaka. Speciellt det där med obehagskänslan i kroppen, knapp feber och tillfällig huvudvärk (framförallt i pannan/bakom ögonen).

Jag har en del slemhosta också, men det kan bero rätt mycket på rökning.

Min son har haft hosta sedan ett par veckor tillbaka, när han plötsligt fick feber.

Samtidigt som det, och en vecka innan, verkade min kollega ha ungefär samma symptom, och innan honom hade ett par andra kollegor (men i ett annat företag) ungefär samma symptom.

Tror det är samma smitta (influensa) som har smittat oss sedan någon gång i januari, och det verkar vara väldigt många andra som också har åkt på den, i stora delar av landet.

... Eller så är det Corona som vi alla har haft sen i januari. Svårt att veta utan att testa sig Men isåfall känns det ändå ganska lindrigt, måste jag säga.
Citera
2020-03-13, 22:02
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeptemberRain
Vad tror ni om mig? (bor i Stockholm)

- började hosta runt den 22-23 februari, lite blandat med nysningar men inte så mycket rinnande näsan. Kände efter någon dag att det började leta sig neråt i lungorna, men sen tillbaka upp igen sedan en vecka tillbaka och nu har jag vanlig "hosta" (inte okontrollerad hosta men skönt att hosta ibland, lite rosslig).

(obs, såg inget konstigt egentligen, hösten -18 hade jag vad jag tror är lunginflammation (hostning som letade sig långt ner i lungan, lite feber), men väntade 4-5 veckor och mådde bättre sen, ingen medicin (är 40-45 år och brukar inte vara sjuk så mycket, egenföretagare, så ställer aldrig in jobb).

Nu i lördags var jag på möte, av vana skakade jag hand med några. En sa sen att han nyss blivit sjuk. När vi snackat om Coronaviruset sa han att han slutat träna på gymmet för att några varit sjuka i stadsdelen där han bor. Det som talar emot Corona var att han hade röd näsa och såg snuvig ut. I övrigt har jag bara träffat enstaka kollegor, ingen sjuk.

Hostan är kvar och igår, för första gången i år kände jag lite feber i tisdag/onsdag. Det konstiga var att det inte var feber, kontrollerade med termometer, men det kändes så. Blev också konstigt varm när jag sparkade boll med mitt barn. Inte haft sådan känsla tidigare i livet. Inte haft andningssvårighet förutom under ca 30 minuter som jag kopplar till ångest kanske? Ingen rinnande näsa men lite snor på morgonen som är sånt där gult man kan ha när man är sjuk.

Ska träffa mina föräldrar i helgen som är runt 75 år gamla, men funderar på att ställa in. Vad tror ni, är det Coronaviruset?

Edit: hade huvudvärk (snarare spänningar) i förrgår som gick bort igår för jag började dricka mycket vatten. Det och snoret talar för vanlig förkylning, men jag kanske fått både och?

Med tanke på att du inte vet vad det är, och med tanke på att du verkar ha samma slags symptom som var och varannan människa i den här tråden (och som de flesta jag känner har drabbats av de senaste två månaderna) så verkar det vara väldigt smittsamt.

Förmodligen säsongsinfluensa.

Jag skulle rekommendera dig att ställa in, om det inte är ett helt nödvändigt besök.

Just nu skulle jag rekommendera alla att ställa in allt som inte är helt nödvändigt.
Citera
2020-03-13, 22:02
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodsnickrarn
Nu ikväll tungandad, speciellt sittande o liggande, knapp feber (37.8), ingen hosta. Ganska nästäppt.
Obehagskänsla i kroppen, man känner sig j-vligt orolig ... väldigt konstiga symptom detta.
Har aldrig känt detta tidigare.
Kom igen kompis du klarar dig! Harden the fuck up! Det måste vi alla göra nu
Citera
2020-03-13, 22:06
Bannlyst
Absolut ställa in allt om ni är sjuka just nu och se till att ni tillfrisknar innan ni går ut och träffar folk. Ni vill inte råka smitta ner alla andra. Du kommer belasta sjukvården.

Det är inte värt det.
Citera
2020-03-13, 22:16
Medlem
Hejsan !
Hennes skola är stängd pga smittad lärare från italien..
Detta är i kouvola finland.
Vi båda varit väldigt konstiga senaste veckan
Natt svettningar och allmänt illamående/yrsel?
Aldrig upplevt sådana symptom som vi har just nu.
Funderar på vad man skall göra ? Vi e 20-30 års åldern och vill inte vara fast i gammal Sovjet kouvola när karantänen kommer. Hela kroppen säger åk till stugan i norr å gömma sig men ja vette fan. Om man är smittad utan riktiga symtom å tar bilen genom hela Finland använder mask vid tankning eller handling är vi en smittorisk? Detta e jobbigt vet inte riktigt vad man ska göra. Lita på magen ? Fan
Citera
2020-03-13, 22:22
Medlem
1c9r5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Det är uppenbart att många har viruset utan att ha symptom.

Vad är då vitsen med tråden? Jag har inga symptom, har jag corona?
Citera
2020-03-13, 22:42
Medlem
Salcinns avatar
Jag hade 38 graders feber,illamående och huvudvärk förra veckan samt ett tryck över bröstet. Febern gick ner och mår bättre nu men trycket över bröstet sitter kvar fortfarande dock lite bättre samt att det fortfarande känns lite tungt att ta ett djupt andetag. Hade inte någon vidare hosta några enstaka torrhostningar kom. Det har dock släppt lite men har läst att "tightness in chest" och bröstsmärta med kan vara symptom på covid19. Tjejen mår med dåligt men har huvudvärk och torrhosta.

Det känns som man får gå till internationella medier för att få de riktiga symptomen. Lär finnas tusentals som har det eller haft det men nu testas knappt någon... Vore skönt för många att få ett svar men i sverige så testas allt för få..
Citera
2020-03-13, 22:45
Medlem
Kebbabturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faustik-Funk
Alltså, det finns ju olika grad av kontaminering. Tvål och vatten plus handsprit på det är finemang när man pratar om att undvika smitta i det offentliga. Typ tagit på ett räcke i en offentlig trappa eller ett dörrhandtag på jobbet. Då är det självklart att tvagning och handsprit hjälper när man kommer hem för att det inte ska spridas till din mun eller liknande. Precis som vid en vanlig influensaspridning.

När det kommer till vården handlar det om att sjukvårdspersonal arbetar intimt och nära svårt sjuka personer med hög grad av smittspridning. Det är skillnad på spår av smitta och direktkontakt. Då är det ju inte så konstigt att det i sjukvården inte räcker med bara handsprit.

Jag använde handsprit och tvål. Nu ligger jag i karantän på sjukan. Frågor på det?
Citera
2020-03-13, 22:48
Medlem
black_devils avatar
Jag inbillar mig att jag inbillar mig att jag har corona vad gör man åt det?
Citera
2020-03-13, 22:55
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faustik-Funk
Alltså, det finns ju olika grad av kontaminering. Tvål och vatten plus handsprit på det är finemang när man pratar om att undvika smitta i det offentliga. Typ tagit på ett räcke i en offentlig trappa eller ett dörrhandtag på jobbet. Då är det självklart att tvagning och handsprit hjälper när man kommer hem för att det inte ska spridas till din mun eller liknande. Precis som vid en vanlig influensaspridning.

När det kommer till vården handlar det om att sjukvårdspersonal arbetar intimt och nära svårt sjuka personer med hög grad av smittspridning. Det är skillnad på spår av smitta och direktkontakt. Då är det ju inte så konstigt att det i sjukvården inte räcker med bara handsprit.
Handsprit är bara placebo. Tvättar man händerna ordentligt med tvål så gör handsprit ingen skillnad. Men tvätta ordentligt gör man inte på 5 sekunder. Det tar så stund och tummen är något som många missar. Ett räcke på en trappa är nog inte så farligt, att slå in koden vid kortbetalning eller ta emot kontanter vid ett kontantköp är att be om att bli smittad om du inte tvättar händerna direkt efter.
Citera
2020-03-13, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
Jag hade 38 graders feber,illamående och huvudvärk förra veckan samt ett tryck över bröstet. Febern gick ner och mår bättre nu men trycket över bröstet sitter kvar fortfarande dock lite bättre samt att det fortfarande känns lite tungt att ta ett djupt andetag. Hade inte någon vidare hosta några enstaka torrhostningar kom. Det har dock släppt lite men har läst att "tightness in chest" och bröstsmärta med kan vara symptom på covid19. Tjejen mår med dåligt men har huvudvärk och torrhosta.

Det känns som man får gå till internationella medier för att få de riktiga symptomen. Lär finnas tusentals som har det eller haft det men nu testas knappt någon... Vore skönt för många att få ett svar men i sverige så testas allt för få..

Årets influensa var så, jag o tjejen gick på coccillana i 2v innan hostan gav med sig.
Citera
2020-03-13, 23:07
Medlem
SvampDamp.s avatar
Covid-19 är fettlöslig och således fungerar intvålning (i minst 30sekunder) av händerna under varmt vatten lika bra som handsprit.

Viktigt att komma ihåg är att viruset räknas som droppsmitta och ha därför med en handsprit när ni går ut om möjligt, eller använd det som finns på flesta ställen numera när tvål och vatten inte finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in