2020-03-16, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Måste vi acceptera att det är enda vägen ur det här?.

Ja. Och nu tar vi det säkra före det osäkra och går långsamt framåt med spridning: fall i fall något oförutsett skulle ske och även folk med potenta immunförsvar skulle flippa ut.

Om vi var 100% säkra på att viruset inte ändrar sig radikalt så hade vi kunnat låta spridningen gå fortare än nu. Men nu är vi inte 100% säkra på det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Alltså...du verkar ju inte använda källor alls:

https://www.epicentro.iss.it/coronavirus/bollettino/Infografica_16marzo%20ENG.pdf

Vet du var man kan hitta motsvarande siffror för vanliga influensan? Skulle vara kul att jämföra. Vissa påstår ju att det inte är farligare än en vanlig influensa...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Mittuniversitet kör hemtentor istället för salstentor samt övrigt via nätet.

Hur fungerar hemtentor? Använder man sig av internet, kursbok o.s.v?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Det undrar jag också.
Det var riktigt kraftfulla åtgärder. Inte bara en åtgärd utan hela 19 olika punkter och handtvätt nämndes inte en enda gång under presskonferensen.

Finland stänger universitet, grundskolor och gymnasier från och med onsdag. Det beskedet gav den finska regeringen idag, rapporterar finlandssvenska Huvudstadsbladet.

Istället kommer man övergå till distansundervisning så långt det är möjligt. Samtidigt kommer barn i årskurs ett till tre vars föräldrar har yrken som är viktiga för samhället att erbjudas så kallad närundervisning.

I det omfattande åtgärdsprogrammet på totalt nitton punkter förbjuder man offentliga sammankomster med fler än tio personer, stänger statliga och kommunala museer, teatrar, bibliotek och simhallar och förbereder en stängning av gränserna.

Man uppmanar folk att hålla sig borta från köpcenter och råder äldre över 70 år att hålla sig inomhus. Förskolor håller fortsatt öppet, men regeringen uppmanar de föräldrar som kan att hålla barnen hemma.

Ett förbud mot besök på vårdinrättningar och sjukhus införs.

Reglerna gäller i nuläget till och med 13 april.
(Aftonbladet)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vedträ
Trampa jag på en öm tå?

Jag ogllar generellt idioti, du representerar ohämmad idioti;
Ja, din efterblivenhet är en öm tå för mig.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Dr. Tedros Adhanom från WHO Världshälsorganisationen varnar idag länder att de måste göra tester!

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Ja, det har han sagt flera gånger. Idag var Tedros supertydlig. Det gäller alla länder även om Tegnell påstår att det inte är viktigt för sverige nu. Även UK tycks skita i vad WHO säger om detta.

Tedros said that while there’s been a rapid escalation in social distancing measures, like closing schools and cancelling sports events, testing is key in efforts to slow down the pandemic.

We have a simple message for all countries: test, test, test. Test every suspected case, if they test positive, isolate them and find out who they have been in contact with two days before they developed symptoms and test those people, too.” Tedros said.

https://thehill.com/changing-america/well-being/prevention-cures/487828-who-calls-on-nations-to-ramp-up-coronavirus, idag

Och detta är inte bara vad WHO säger det är även vad Sydkorea gjort med stor framgång. Varför påstår Tegnell att det inte är viktigt nu?
Senast redigerad av Madagascar 2020-03-16 kl. 19:26.
Citera
2020-03-16, 19:23
Medlem
Var hyfsat fullt i tunnelbanan i Stockholm idag. En del som hostar också, man får hoppas att de sjuka stannar hemma.
Citera
Medlem
DinKamrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Italien varnar att inte göra samma misstag som de gjorde. Varningen är till länder som Sverige.

Italiensk läkare: Hjälper inte att stoppa skolor måste till mycket mer!

https://www.rte.ie/news/coronavirus/2020/0315/1123338-italy-doctor/

Jag tycker det får stå för dem. Vi använder andra strategier för att bekämpa covid-19 som inte är överförbara på samma sätt. De misslyckades fatalt med att skydda den äldre befolkningen, som slukar upp enorma sjukhusresurser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
25 miljoner toarullar per vecka levererar pappersbruket i Edet ensam.

Bara ett bruk. 2,5 rulle per vecka och invånare.

Lägg då på övriga bruk och import.

Varför i helvete hamstras toapapper?

För att folk är skiträdda helt enkelt!
Citera
2020-03-16, 19:24
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
92% av alla aktiva fall i Italien är milda och 8% allvarligt/kritiskt sjuka. 1,851 aktivt allvarligt eller kritiskt sjuka.

Nu börjar det klarna snart tror jag. I takt med att allt fler testas och så vidare så upptäcker man att det inte alls är 20% av alla smittade som kräver sjukvård.

Givetvis inte, men det visste alla utom de värsta alarmisterna redan. Det är ju liksom inte det som är poängen. Poängen är att göra tillräckligt för att ge sjukvården en ärlig (nåja...) chans att ta hand om folk, så gott det går. Så länge idioter i detta land lever som vanligt kommer det bli som för Italien (fast vi är färre förstås, men relativt sett).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag har inga invändningar mot det. Det enda jag påpekade var att du måste förstå varför dom kan komma med motsägelsefulla direktiv.

Jag vet som sagt inte om deras plan är bra. Jag är lika rädd som alla andra att Anders T är en idiot, men jag hoppas att han är ett geni.
Tegnell har ju sagt "Jobba hemma" för de som bor i Stockholm. Det är en väldigt stor åtgärd(!) för att komma från Tegnell! Folk verkat missat det litet.
Och nu när Storbritanien svängt om flockimmunitet så borde Tegnell göra samma sak för att inte stå där alldeles själv med långnäsan. Han hyllar ju Storbritaniens experter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khidr
Hur fungerar hemtentor? Använder man sig av internet, kursbok o.s.v?

Ja det blir att svara på frågor och man får ta hjälp av böcker och internet, dom brukar vara väldigt hårda med källor. Brukar vara att man ska skriva 1-3 sidor (a4)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in