2020-03-16, 17:36
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Blockeras VPN?
Som sagt, det är inget fel på sidan. Jag har testat med fem olika Tor-identiteter nu. Du kan ju testa den vägen själv.
Citera
2020-03-16, 17:37
Medlem
Ridgebacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Exakt,

tyvärr så är alla så jävla hysteriska.

Vi kommer titta tillbaka på den här tråden och skratta en dag. Man kommer göra forskning på denna tråd. Kom ihåg vilka ni är som hetsade.

Du som inte bryr dig, varför skriver du samma svammel hela tiden? Alla här vet din ståndpunkt till det hela nu!
Sitter du i karantän eller har du inget roligare att göra?

Att den där arnold är sur förstår jag då han inte kan åka och köpa hor längre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Någon som vet hur många respiratorer vi producerar per dygn?

ca 40 per dygn i BREAS i Mölndal. Alla går på export.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Kolla upp antalet astmatiker, hjärt-kärlsjuka, infektionskänsliga, äldre (de som är utsatta på arbetsplatser, var fjärde 70-åring arbetar enl. SvD), m.m kommer du nog upptäcka att de utgör en stor del av Sveriges befolkning. 499 300 (2017, diabetesförbundet) personer uppskattas ha diabetes i Sverige, 10% av alla barn och vuxna är drabbade av astma (astma-och allergilinjen) bl.a. Lägg till alla med lindriga förkylningssymptom så betyder detta att kanske hälften av befolkningen (har inte räknat på detta) måste stanna hemma och isolera sig. Och om deras anhöriga ingår i isoleringen blir det ju en otroligt stor procent av alla svenskar.

Man får sätta en gräns vid de man tror ligger i högst risk.
Citera
2020-03-16, 17:38
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsanhoppsans1
Vem tror på vad som förmedlas utåt i Sverige?
Är ju så uppenbart att vi inte får reda på allt..

Kan är det för att inte skapa panik jag vet inte.
Men låt säga att det utåt är 1050 smittade och 7 döda nu..
Vad tror ni riktiga siffran ligger på? 3000 kanske?

Bekräftade är 1103. Smittade som ännu inte uppvisat symptom, 2000 kanske? Smittade som har milda symptom som vården inte vill ta emot ännu, ytterligare 1500 men det kan vara betydligt fler beror på hur milda de är. Personer som inte tror att just dom kan åka på det företrädesvis unga.

Först ska det gå 1 vecka innan de smittade börjar få känningar. Sedan 1 vecka till innan symtomen blir tydliga och 1-2 veckor innan vården lyssnar på dem och låter dem komma in. De som sedan aldrig kommer i kontakt med vården utan tillfrisknar själva.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Jag syftar mer på att vi hittills har få dödsfall samt relativt många smittade. Dessa dödsfall måste ju trots allt öka sett till statistiken.

Allt tyder på att dödsfall inträffar först efter sjukdomen utvecklats till framförallt pneumoni. Detta tar några veckor efter insjuknande och händer inte alla.

Kastar du en tärning har du teoretiskt 1/6 chans att få den visa 6, det betyder inte att den garanterat visar 6 på 6 kast, det kan lika gärna ta 20 kast eller 1.

Och sen beror det ju också på åldersgruppen som blev infekterad först, det var förmodligen inte många pensionärer som var och nöjes åkte rullstol i alperna, de blev troligtvis smittade senare än den första gruppen så det kan vara ytterligare en faktor till att det kommer ta lite längre tid innan vi får samma utveckling i Sverige. Men det finns absolut ingenting som tyder på att det inte skulle ske, annat än naivitet och önsketänkande.
Citera
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBeaky
Fast det har du ju ingen aning om, hur kan du veta det? Vi har ju uppenbarligen blivit immuna mot X-antal virus & annan skit genom historien. Hade vi inte blivit det så hade vi ju inte funnits här.

Om så inte vore fallet så hade ju inte X-antal miljoner Indianer dött av alla de sjukdomar som Conquistadorerna drog med sig till den nya världen för Conquistadorerna hade ju själva dött av det dom bar på, vilket dom uppenbarligen inte gjorde.

Att argumentera för att immunitet inte spelar någon roll för att viruset KAN mutera är ju dödfött. Det om något är ren logik.

& for arguments sake, låt säga att vi inte kan bli immuna mot Covid-19 - hur länge skall hela världen sitta i karantän? För att viruset skall självdö & därmed försvinna för evigt genom att ingen blir smittad så innebär det ju att INTE EN ENDA KÄFT i hela världen slinker undan. Hur rimligt tror du det är?

Läs artikeln jag länkade till i mitt förra inlägg. Orkar inte förklara allt när det redan förklaras bättre i artikeln än vad jag kan göra det. Corona-virus, alla hittills, är speciella.
Citera
2020-03-16, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Tror du på allvar att allt det som görs för att stoppa corona världen över är till för att skygga folk över 60 år ?

De resurser som läggs ned på detta och den ekonomiska ruin som kommer att bli efterverkningarna
lägger man inte ner på ett virus som enbart dödar 60+ och 0.5% av resterande befolkning..Viruset dödar betydligt yngre och fler..Annars skulle dessa massiva åtgärder runt om i världen inte göras.. helt enkelt.

Finns inga siffror som tyder på 0.5% på resterande del av befolkningen eftersom alla som får viruset inte testas.

den stora delen av folk som testas är ju dom som uppsökt sjukvård och är i behov av vård.

dom stora problem vi ser i Wuhan och italien är ju vad som sker när 70+ patienter överbelastar sjukvården och smittan sprids bland övriga patienter.
Senast redigerad av painkiler 2020-03-16 kl. 17:41.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Du är alltså en mördare. Ok.

Hälften av de med milda symtom får lunginflammation. Det är väldigt jobbigt och påfrestande och tar veckor att hämta upp sin ork igen, ibland månader. Och det här smittar otroligt mycket.

Får hälften lunginflammation. Låter väldigt mkt. Var har du läst det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Bekräftade är 1103. Smittade som ännu inte uppvisat symptom, 2000 kanske? Smittade som har milda symptom som vården inte vill ta emot ännu, ytterligare 1500 men det kan vara betydligt fler beror på hur milda de är. Personer som inte tror att just dom kan åka på det företrädesvis unga.

Först ska det gå 1 vecka innan de smittade börjar få känningar. Sedan 1 vecka till innan symtomen blir tydliga och 1-2 veckor innan vården lyssnar på dem och låter dem komma in. De som sedan aldrig kommer i kontakt med vården utan tillfrisknar själva.

De testar ju bara de som vårdas på sjukhus och alltså bara de som har symtom.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Jag undrar också. Nu har den gått en månad sen larmet gick på riktigt, och inte mycket tycks hända utöver enskilda entreprenörers goda vilja. Makalöst. jag hoppas jag i efterhand får säga "Ok, ni hade koll bakom kulisserna, my bad. Men inte ser jag några tecken på det inte.

"...se över möjligheterna för att skyndsamt få igång en egen produktion av material i Sverige"

- Johanna Sandwall på presskonferensen FHM kl 14
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/se-hela-presstraffen-med-folkhalsomyndigheten/

Det var de bästa nyheterna på länge !!
Citera
Medlem
undercover-racists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Han har inte speciellt mycket utbildning. Vanlig läkarutbildning utan någon specialitet om man ska tro på Wikipedia. Jämför med till exempel med Björn Olsen som har en gedigen utbildning.

Tegnell blev läkare 1985 samt avlade filosofie doktor-examen[2] vid Linköpings universitet[3] 2003 och Master of Science-examen 2004.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Anders_Tegnell

Björn Olsen
Björn Olsen, född 1958, är överläkare och professor i infektionssjukdomar sedan 2007 vid Uppsala universitet och Akademiska sjukhuset. Han är ornitolog och expert på fågelinfluensa. Han disputerade 1995 med avhandlingen "Birds and Borrelia" och blev docent i infektionssjukdomar vid Umeå universitet 1997. Björn Olsens forskning är i huvudsak inriktad på att studera hur olika djurburna och främst fågelburna smittämnen och infektioner förekommer i naturen och hur de kan spridas till människa.

Jag fann hans cv och såg flera utbildningar, bl.a. Phd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in