2020-03-16, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag såg just Boris Johnsons presskonferens.

Det är helt uppenbart att Tegnell kopierar och synkar med britternas åtgärder.
Kolla in det här
(FB) Folkhälsomyndigheten & Anders Tegnell
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slashken
Misstänker det. Känns jävligt konstigt att vi plötsligt har 4 nya dödsfall som gått direkt från smittad till död, utan att hamna i "Kritiskt/allvarligt" tillstånd innan... Iaf om man går efter worldometers statistik, vilket jag mer eller mindre gör.

Mer troligt att vi inte vet, delvis så testar vi inte alla längre och delvis så är en del hemma
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Som sagt, dom vill försöka hålla smittan i en viss takt. Den får absolut inte skena iväg för fort men den får inte gå för långsamt heller. Om det är rätt eller inte har inte jag kunskapen att säga men detta är ju deras plan. Därför kan dom komma med helt motsägelsefulla direktiv från vissa dagar till andra.

Jag har kunskapen. Jag har utbildningen, och jag har underlaget.

Det har redan accelererat för fort. Det kommer vi få se om 2 veckor ungefär. Dom agerade inte adekvat i rätt tid. Dom ligger en månad efter viruset.

Men dom flesta i Sverige kommer aldrig att fatta det.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Corona - Slutet för EU

Den svenska regeringen har plockat bort EU-flaggan vid sina presskonferenser. De är upprörda eftersom de beställt skyddsutrustning, betalt för dem men inte fått de levererade. Många av dessa beställningar rör svenska företag med fabriker i Frankrike och Tyskland, vars regeringar infört exportstopp.

Ja EU funkade när det var nåt enstaka land som behövde hjälp men när alla behöver hjälp så går vi till egoismen
Citera
Medlem
Haloumis avatar
25 miljoner toarullar per vecka levererar pappersbruket i Edet ensam.

Bara ett bruk. 2,5 rulle per vecka och invånare.

Lägg då på övriga bruk och import.

Varför i helvete hamstras toapapper?
Citera
Medlem
Trogskalles avatar
En sak som denna pandemi har lärt mig. Ingen flashbackare verkar ha gått ut skolan med godkända betyg i matematik.
Ena uträkningen värre än den andra i den här tråden.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Jag tror också att vi är nära toppen på kurvan för Italiens del.

Det trodde jag i förrgår också när det sjönk till 175 döda.
Senast redigerad av trazke 2020-03-16 kl. 19:20.
Citera
2020-03-16, 19:18
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Men menar du att det går att stoppa på något sätt, om det är så att så många blir smittade?

OM vi tvingas acceptera att 60% smittas, är det inte då en rimlig strategi?
Måste vi acceptera att det är enda vägen ur det här? Vi vet ännu inte om gruppimmunitet fungerar som strategi på det här viruset eller för den skull om "långsam spridning" är en möjlighet, vi talar om ett oerhört smittsamt virus.

Är det inte rimligt att titta på andra länder - ex Sydkorea som lyckats vända andel smittade till en sjunkande kurva, vi har förutsättningar att skapa en svensk modell där vi genom att följa WHO:s riktlinjer och testa-testa-testa och med alla medel hålla detta tillbaka i hopp om att man finner antivirala droger (eller andra läkemedel) som ser ut att fungera eller t om ett vaccin?

Man ska också ha klart för sig att mina siffror är glädjesiffror - vården kommer att kollapsa i delar av Sverige och dödstalen betydligt mycket högre.
Citera
Medlem
Beethovanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Har de sagt något om tentor?

Ja, de menar att "...det kan hända att formerna för dessa ändras för att fungera bättre" samt att "salsskrivningar kan bli till hemskrivningar".

Slutligen så kan man också försöka lösa eventuell salstenta med läraren om man känner olust för att göra en salstenta i dagens läge.

Jag har viss tur då jag är uppe i masteruppsatsskrivandet, så jag har mycket hemmatid. Sen är det såklart tråkigare att snart bege sig ut i arbetslivet som ekonomin pekar just nu.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Varför tvättar och torkar du inte bara av dem med diskmedel eller tvål? Förutom kläder funkar väl det på allt.

För att mina händer börjar bli nariga av allt tvättande...
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har arbetat på äldreboende för länge sedan. Jag tror att svårigheten ligger i, att i normala fall så ska man tvärtom uppmuntra anhöriga att komma på besök. Ofta kommer de alldeles för sällan... trots att det betyder SÅ mycket för den gamle/den gamla! Därför är det nog svårt att ställa om nu, och säga åt de anhöriga att de inte ska komma...

Det behöver kompletteras med många digitala möten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har arbetat på äldreboende för länge sedan. Jag tror att svårigheten ligger i, att i normala fall så ska man tvärtom uppmuntra anhöriga att komma på besök. Ofta kommer de alldeles för sällan... trots att det betyder SÅ mycket för den gamle/den gamla! Därför är det nog svårt att ställa om nu, och säga åt de anhöriga att de inte ska komma...

Jojo, jag förstår problematiken men det är inte personalens fel i detta fall utan de besökande som inte fattar simpla instruktioner. I det här läget krävs det skärpning på alla fronter och fungerar det inte med vanligt folkvett så måste man ta itu problematiken med andra grövre metoder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in