2020-03-16, 19:15
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Tja det dog 19 färre idag. Det är mycket positivt. Särskilt när man förväntar sig att dödsfallen bara ska öka och öka. Deras åtgärder börjar nu att ge effekt.

Ja, visst, men de har som sagt inte peakat enligt egen utsago. Så bli inte förvånad om det ligger däromkring eller stiger lite också närmaste dagarna. Men jag hoppas också, alla små poitiva besked är bra i det här läget.
Citera
2020-03-16, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Jag reagerade på att du skrev:
"0 procent av bekräftat smittade under 40 har dött."
Men det går att läsa:
Age (years ) Deaths [n (%)] CFR§
0-9 0 (0%) 0%
10-19 0 (0%) 0%
20-29 0 (0%) 0%
30-39 4 (0.2%) 0.2%
40-49 9 (0.5%) 0.3%
50-59 46 (2.7%) 1%
60-69 144 (8.5%) 3.2%
70-79 602 (35.5%) 11.8%
80-89 727 (42.8%) 18.8%
>=90 165 (9.7%) 21.6%
Not reported 0 (0%) 0%
Total 1697 (100%) 6.8%

Källa:
https://www.epicentro.iss.it/coronavirus/bollettino/Infografica_16marzo%20ENG.pdf

Hur som helst, endast ett fåtal, men ändå liten korrigering :-)
Ok då men utan decimaler så blir det 0.
Vi kan väl ha rätt båda två då.
Gör som Eddie nu.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Corona - Slutet för EU

Den svenska regeringen har plockat bort EU-flaggan vid sina presskonferenser. De är upprörda eftersom de beställt skyddsutrustning, betalt för dem men inte fått de levererade. Många av dessa beställningar rör svenska företag med fabriker i Frankrike och Tyskland, vars regeringar infört exportstopp.

Så som jag förstått det har det öppnats upp möjligheter att få leveranser från de svenska företagen. Men det hsr krävts ettelefonsamtal från vår minister i enskilda fall. helt sjukt.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrodynamik
Folk tjatar om att man inte stänger skolorna. Min institution kör nu på distans "utefter givna direktiv".
Har man nu stängt skolorna i landet och jag har bara missat det? Blir ju bara skrämd utav allt det här! hade varit bättre om de höll öppet och om folk skulle kunna sluta köpa så himla mycket toalettpapper!

Man borde ha stängt skolorna för länge sedan.
Jag är då iaf inte skyldig till uppköpen av toalettpapper. Har haft ett rätt stort lager sedan tidigare.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Lägg sakerna i karantän i 10 dagar så skall det vara säkert. Max överlevnadstid för corona-virus på olika sorters material/ytor är tydligen 9 dagar.

https://www.journalofhospitalinfection.com/article/S0195-6701(20)30046-3/fulltext

Det är många bud nu! Kanske får börja spruta Klorin på allting i alla fall...
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Effekter kommer ändå, då vi alla ska vara hemma om vi har de minsta symtom öht.
Om vi istället ligger lågt och får på
plats ett testsystem (som tex USA gör) och sedan masstestar kan ekonomin hållas igång betydligt mer effektivt. Kan dock redan vara
för sent.

Din sista kommentar visar att du behöver informera dig bättre och förstå allvaret.

Vi vet för lite om viruset i dagsläget samt har för oförberedda system för att satsa på flockimmunitet som strategi.

Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Finska egeringen utlyste undantagstillstånd – läs vad som sades på presskonferensen
https://www.hbl.fi/artikel/hameen-sanomat-finland-stanger-skolor-tills-vidare/

Beredskapslagen sätts in

Mer tester

Inte bara skolor stängs, man undviks röra sig på offentliga platser

Nu får Sverige agera!

Och det är konstigt att svensk media har knappast rapporterat om detta trots att det bor så många finländare här.
Citera
Medlem
Hydrodynamiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Har de sagt något om tentor?

Min tenta som är redan i övermorgon är nu ändrad till en hemtenta (ändrades för nån timme sedan). Vet inte hur det är i Lund dock...
Citera
2020-03-16, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag såg just Boris Johnsons presskonferens.

Det är helt uppenbart att Tegnell kopierar och synkar med britternas åtgärder.

Yes:

Strategin: Låt många smittas i lagom takt
Folkhälsomyndighetens strategi är att låta så många svenskar som möjligt smittas av coronaviruset, utan att samtidigt belasta vården för mycket. Det säger Annika Linde, före detta statsepidemiolog.

Gerda Annika Linde, född 26 februari 1948 i Skövde,[1] är en svensk läkare och virolog

Till en början arbetade hon mestadels med herpesvirus, men har därefter i större utsträckning ägnat sig åt influensa och luftvägsvirus. Som forskare har Linde medverkat i drygt 200 vetenskapliga artiklar.[7]
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinybits
Kan inte förstå att det skrivs så lite i etablerad media om det här med att de kommer sluta rapportera antalet smittade. Det är ju för fan rena sovjetmetoder. Var är namninsamlingarna, den undersökande journalistiken och allt sånt. De enda som är på offensiv verkar vara alternativmedia och Wolodarski.

Nej blev också chockad när de började göra det. Även deras "nya" testningar som ska börja göras nu snarast är så otydlig.

Citat:
Citat:
Sentinelövervakningen vecka 10 (12 mars 2020 kl. 15.40)
Från och med vecka 10 inkluderas covid-19 analys för prover som tas inom sentinelövervakningen på Folkhälsomyndigheten. För vecka 10 har 42 prover analyserats varav 1 prov var positivt för covid-19. Analys för prover som inkommer under vecka 11 pågår.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/aktuellt-epidemiologiskt-lage/
Citera
Medlem
Aston-Martins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av depian
Någon som har aftonbladet + och kan delge denna artikel som är bakom betalvägg

Bo Liu är läkare och bosatt i Sverige sedan 30 år. Redan 24 januari försökte han varna Folkhälsomyndigheten för coronaviruset.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/g7AGPL/vill-skanka-40-000-munskydd--mots-av-tystnad

Givetvis!

Citat:
Bo Liu svarar i bilen på väg ut till Arlanda. Han ska hämta ett paket med 500 testkit för Corona. Det är det fjärde kollit han köpt för att skänka till Folkhälsomyndigheten.

2000 testkit har han skaffat för egna pengar. 110 000 kronor har han lagt ut.

Hoppas du få tillbaka pengarna? säger jag.

Det får jag nog inte. Jag vill hjälpa till, säger han.

Bo Liu är läkare, bosatt i Sverige sedan 30 år, driver egen klinik i Upplands-Väsby. Han är också en av de ledande i Kinesiska riksförbundet i Sverige. Redan 24 januari skrev han till Folkhälsomyndigheten och erbjöd sina tjänster. Det dröjde flera påminnelser och tio dagar innan han fick svar.

24 januari inträffade det kinesiska nyåret, årets största helg då människor far kors och tvärs över det hyperaktiva landet för att hälsa på släkt och vänner.

De flyger in från utlandet också.

Därför skrev Bo Liu på Kinesiska riksförbundets vägnar till Folkhälsomyndigheten. Ty de kineser i Sverige som flyger hem för att fira nyår kommer tillbaka, och de kan de bära på smittan.

Det finns risk för att smittan sprider sig i Sverige, skrev Bo Liu till Folkhälsomyndigheten.

Det var alltså den 24 januari.

Han varnade för att många tog sig ut ur Wuhan trots att staden var stängd. Han kände personligen till en person boende i Sverige som sagt att hon skulle försöka ta sig till hit trots avspärrningen.

Bo Liu föreslog att Kinesiska riksförbundet och Folkhälsomyndigheten gemensamt kunde ta fram ett informationsblad riktat till återvändande kineser. Kinesiska riksförbundet erbjöd sig att dela ut informationsbladen på Arlanda när planen landade.

Han fick inget svar.

När jag talar med Bo Liu betonar han att han inte har någon kritik mot Folkhälsomyndighetens bekämpning av coronaepidemien. Inte när det gäller de professionella insatserna. Men det räcker inte att fatta rätt beslut, säger han. Du måste klara att kommunicera vad som sker till allmänheten också.

Du måste gå ut och möta folks frågor, säger han.

Innan jag ringer Bo Liu har jag hos Folkhälsomyndighetens registrator begärt fram hans korrespondens. På sätt och vis är den rörande. Hans brev andas dådkraft och iver – och oro.

Första februari skickar han sitt mail på nytt. En bister ton smyger sig in:

Jag skickar om eposten som jag skickade den 24/1 nedan. Hoppas jag får svar så fort som möjligt...

Han bifogar översättning av informationsblad som kinesiska läkare i Sverige har sammanställt på eget initiativ när Folkhälsomyndigheten inte svarat. Den informationen la de ut på sociala medier och Kinesiska riksförbundets hemsida:

Undvik folksamling de första 14 dagarna efter resan. Om du behöver befinna dig på offentlig plats, använd munskydd...

Undvik viss närkontakt, t.ex kyssar och kramar, med dina familjemedlemmar de första 14 dagar efter resan för att minska smittrisken inom familjen...

29 januari gick läkarna ut med kompletterande råd till kineserna i Sverige, till exempel:

Undvik folksamlingar och försök att bära munskydd och handskar. Om man måste vistas på offentlig plats bör man bära munskydd och plasthandskar, och om någon ifrågasätter detta, kan man berätta för personen att det är för att skydda sina medmänniskor från smitta.

Fortfarande inget svar från Folkhälsomyndigheten.

Efter ytterligare påtryckningar per telefon fick Bo Liu ett svar den tredje februari:

Tack för ditt mejl och vi ber om ursäkt om ditt tidigare mejl inte besvarades. Vi ser över möjligheten att översätta information om det nya coronaviruset till kinesiska, t.ex. information till hemvändande från Kina...

Då hade det gått tio dagar sedan det kinesiska nyåret och Bo Lius första brev. Hemvändande från Kina hade för länge sedan kommit tillbaka från nyårsfirandet.

Jag känner personligen ett tiotal som var där, säger Bo Liu i telefonen. Jag skulle gissa att tusen kineser i Sverige var i Kina över nyårshelgen. Vi har rekommenderat våra medlemmar att stanna hemma i två veckor. För säkerhets skull. Ingen av våra medlemmar har fört smittan vidare till det svenska samhället.

Han har kommit fram till Arlanda för att hämta paketet med testutrustning. Han vet att svenska myndigheter har upphandlingsprocesser. Vi vill skynda på, säger han. Jag beställde testutrustningen i torsdags och nu är den framme.

Han är inte den ende som vill hjälpa till. Medlemmar i Kinesiska riskförbundet har samlat in hundratusentals kronor och köpt 40 000 kirurgiska munskydd, andningsmasker och ansiktsskydd. Bo Liu har kontaktat Socialstyrelsen och frågat vem de kan överlämna gåvorna till.

När jag skriver detta har ännu ingen ringt tillbaka.
Citera
Medlem
3zas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stolypin
Länken är död och WHO:s data är ny.

Sorry!
Här är länken igen (hoppas jag):
https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/documents/social-distancing-measures-in-response-to-the-COVID-19-epidemic.pdf
Citera
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinybits
Kan inte förstå att det skrivs så lite i etablerad media om det här med att de kommer sluta rapportera antalet smittade. Det är ju för fan rena sovjetmetoder. Var är namninsamlingarna, den undersökande journalistiken och allt sånt. De enda som är på offensiv verkar vara alternativmedia och Wolodarski.

Man vet att det är illa på riktigt när Wolodarski kritiserar det som händer.
Finns kanske nån på Expressen som kan ställa nån halvkritisk fråga..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in