Citat:
Ursprungligen postat av
depian
Någon som har aftonbladet + och kan delge denna artikel som är bakom betalvägg
Bo Liu är läkare och bosatt i Sverige sedan 30 år. Redan 24 januari försökte han varna Folkhälsomyndigheten för coronaviruset.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/g7AGPL/vill-skanka-40-000-munskydd--mots-av-tystnad
Givetvis!
Citat:
Bo Liu svarar i bilen på väg ut till Arlanda. Han ska hämta ett paket med 500 testkit för Corona. Det är det fjärde kollit han köpt för att skänka till Folkhälsomyndigheten.
2000 testkit har han skaffat för egna pengar. 110 000 kronor har han lagt ut.
Hoppas du få tillbaka pengarna? säger jag.
Det får jag nog inte. Jag vill hjälpa till, säger han.
Bo Liu är läkare, bosatt i Sverige sedan 30 år, driver egen klinik i Upplands-Väsby. Han är också en av de ledande i Kinesiska riksförbundet i Sverige. Redan 24 januari skrev han till Folkhälsomyndigheten och erbjöd sina tjänster. Det dröjde flera påminnelser och tio dagar innan han fick svar.
24 januari inträffade det kinesiska nyåret, årets största helg då människor far kors och tvärs över det hyperaktiva landet för att hälsa på släkt och vänner.
De flyger in från utlandet också.
Därför skrev Bo Liu på Kinesiska riksförbundets vägnar till Folkhälsomyndigheten. Ty de kineser i Sverige som flyger hem för att fira nyår kommer tillbaka, och de kan de bära på smittan.
Det finns risk för att smittan sprider sig i Sverige, skrev Bo Liu till Folkhälsomyndigheten.
Det var alltså den 24 januari.
Han varnade för att många tog sig ut ur Wuhan trots att staden var stängd. Han kände personligen till en person boende i Sverige som sagt att hon skulle försöka ta sig till hit trots avspärrningen.
Bo Liu föreslog att Kinesiska riksförbundet och Folkhälsomyndigheten gemensamt kunde ta fram ett informationsblad riktat till återvändande kineser. Kinesiska riksförbundet erbjöd sig att dela ut informationsbladen på Arlanda när planen landade.
Han fick inget svar.
När jag talar med Bo Liu betonar han att han inte har någon kritik mot Folkhälsomyndighetens bekämpning av coronaepidemien. Inte när det gäller de professionella insatserna. Men det räcker inte att fatta rätt beslut, säger han. Du måste klara att kommunicera vad som sker till allmänheten också.
Du måste gå ut och möta folks frågor, säger han.
Innan jag ringer Bo Liu har jag hos Folkhälsomyndighetens registrator begärt fram hans korrespondens. På sätt och vis är den rörande. Hans brev andas dådkraft och iver – och oro.
Första februari skickar han sitt mail på nytt. En bister ton smyger sig in:
Jag skickar om eposten som jag skickade den 24/1 nedan. Hoppas jag får svar så fort som möjligt...
Han bifogar översättning av informationsblad som kinesiska läkare i Sverige har sammanställt på eget initiativ när Folkhälsomyndigheten inte svarat. Den informationen la de ut på sociala medier och Kinesiska riksförbundets hemsida:
Undvik folksamling de första 14 dagarna efter resan. Om du behöver befinna dig på offentlig plats, använd munskydd...
Undvik viss närkontakt, t.ex kyssar och kramar, med dina familjemedlemmar de första 14 dagar efter resan för att minska smittrisken inom familjen...
29 januari gick läkarna ut med kompletterande råd till kineserna i Sverige, till exempel:
Undvik folksamlingar och försök att bära munskydd och handskar. Om man måste vistas på offentlig plats bör man bära munskydd och plasthandskar, och om någon ifrågasätter detta, kan man berätta för personen att det är för att skydda sina medmänniskor från smitta.
Fortfarande inget svar från Folkhälsomyndigheten.
Efter ytterligare påtryckningar per telefon fick Bo Liu ett svar den tredje februari:
Tack för ditt mejl och vi ber om ursäkt om ditt tidigare mejl inte besvarades. Vi ser över möjligheten att översätta information om det nya coronaviruset till kinesiska, t.ex. information till hemvändande från Kina...
Då hade det gått tio dagar sedan det kinesiska nyåret och Bo Lius första brev. Hemvändande från Kina hade för länge sedan kommit tillbaka från nyårsfirandet.
Jag känner personligen ett tiotal som var där, säger Bo Liu i telefonen. Jag skulle gissa att tusen kineser i Sverige var i Kina över nyårshelgen. Vi har rekommenderat våra medlemmar att stanna hemma i två veckor. För säkerhets skull. Ingen av våra medlemmar har fört smittan vidare till det svenska samhället.
Han har kommit fram till Arlanda för att hämta paketet med testutrustning. Han vet att svenska myndigheter har upphandlingsprocesser. Vi vill skynda på, säger han. Jag beställde testutrustningen i torsdags och nu är den framme.
Han är inte den ende som vill hjälpa till. Medlemmar i Kinesiska riskförbundet har samlat in hundratusentals kronor och köpt 40 000 kirurgiska munskydd, andningsmasker och ansiktsskydd. Bo Liu har kontaktat Socialstyrelsen och frågat vem de kan överlämna gåvorna till.
När jag skriver detta har ännu ingen ringt tillbaka.