2020-03-16, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania
På Lunds universitet, åtminstone institutionen jag går på, så har man i största möjliga mån börjat lägga seminarier och föreläsningar online istället. Dock påpekar de att detta inte är möjligt att göra med allt. En liten anpassning, även om det är långt ifrån "stänga ner skolan".

Har de sagt något om tentor?
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Tycker du det är dåligt att ta höjd för att väldigt många kommer smittas? Eller tycker du det är bättre att stoppa huvudet i sanden och hoppas på det bästa?

Både och. Nog ska man vara försiktig men att utgå från worst case scenario och t.o.m. värre än så är inte bra. Det skapar kaos. Inte en chans att Finland har 10.000 dödsfall innan 1:a juni. Har jag fel så loggar jag ut från Flashback för gott.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Boris Jonsson säger nu att folk i UK bör undvika att besöka restauranger och pubar.

Han säger också att det inom kort blir aktuellt att stänga skolor. Även Finland har ju nu stängt högstadier och gymnasier.

Så om jag räknar rätt, så måste nu Sverige vara helt unikt bland drabbade länder, att bara förhindra folksamlingar >500 pers, och att man ska tvätta händerna då och då.

Finns det något land som är drabbat som Sverige, och har flatare "regler" än oss?
Men hur tröga kan folk bli.

Sverige sa redan för en vecka sen att det kunde bli aktuellt med skolstängningar men inte förrän det skulle ge störst effekt. Man är förberedd att stänga så fort man trycker på skolstängningsknappen.

Samma strategi som UK har.
Citera
2020-03-16, 19:14
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Har du 4 plusgrader i din lägenhet? Jag diskuterade hur länge jag måste lägga saker i hörnen och inte röra vid dem, i min bostad.

Lägg sakerna i karantän i 10 dagar så skall det vara säkert. Max överlevnadstid för corona-virus på olika sorters material/ytor är tydligen 9 dagar.

https://www.journalofhospitalinfection.com/article/S0195-6701(20)30046-3/fulltext
Citera
Medlem
Nu stänger Canada sina gränser också.
Citera
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Hur gjorde Kina för att bromsa corona?
Jag försökte få en bild av detta. Jag hittade då den här videon som försöker sammanfatta svaret på frågan. Är beskrivningen korrekt? Är det någon som vet mer?

https://www.youtube.com/watch?v=5TZkkCpK-rs

Intressant, helt klart. Har inte kollat på länken men frågan är superviktig. Hur lyckas Kina?
Citera
Medlem
tinybitss avatar
Kan inte förstå att det skrivs så lite i etablerad media om det här med att de kommer sluta rapportera antalet smittade. Det är ju för fan rena sovjetmetoder. Var är namninsamlingarna, den undersökande journalistiken och allt sånt. De enda som är på offensiv verkar vara alternativmedia och Wolodarski.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noidea2k8
Alltså, nu får väl ändå gruppboendet stänga av datorn åt dig och du får ta en promenad.
Har du ens läst nyheterna alls?
Har du sett hur det ser ut i omvärlden just nu?
Skönt endå att så dumma människor som dig aldrig lär klura ut hur man fortplantar sig.

Nu tar du slutsatser alldeles för hastigt.
Du får "endå" ta och läsa om det jag skrev. Eller åtminstone förklara vad du tror jag menade med det jag skrev.
Citera
Medlem
Precis gått över 7000 döda i världen nu.. ca 1000 om dan alltså?!

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2020-03-16, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Tja det dog 19 färre idag. Det är mycket positivt. Särskilt när man förväntar sig att dödsfallen bara ska öka och öka. Deras åtgärder börjar nu att ge effekt.

100+ lär dö varje dag ett tag till men ökningen lär ha avstannat nu.
Jag tror också att vi är nära toppen på kurvan för Italiens del.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Nog kan man fundera på om det inte behövs? Förmodligen en låst artikel. Hände i helgen i Luleå.

"Nu visar det sig att alla anhöriga inte tagit förbudet till sig.
Ett antal personer har vistats på äldreboenden samtidigt som de visat symtom på förkylning. Trots att personalen påtalat det olämpliga i detta har de valt ignorera uppmaningen.
Vid ett annat tillfälle har en person inte lämnat allmänna utrymmen trots att personalen påpekat besökförbudet."

https://nsd.se/nyheter/snuviga-personer-besokte-aldreboende-nm5320833.aspx

Jag har arbetat på äldreboende för länge sedan. Jag tror att svårigheten ligger i, att i normala fall så ska man tvärtom uppmuntra anhöriga att komma på besök. Ofta kommer de alldeles för sällan... trots att det betyder SÅ mycket för den gamle/den gamla! Därför är det nog svårt att ställa om nu, och säga åt de anhöriga att de inte ska komma...
Citera
Medlem
Slashkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Mörkar Sverige hur många som är allvarligt, kritiskt sjuka?
Misstänker det. Känns jävligt konstigt att vi plötsligt har 4 nya dödsfall som gått direkt från smittad till död, utan att hamna i "Kritiskt/allvarligt" tillstånd innan... Iaf om man går efter worldometers statistik, vilket jag mer eller mindre gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in