2020-03-16, 10:42
Medlem
roffe69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
Ni kan räkna med minst halverade priser kommande året

.
Fan, jag som bara var belånad till ca 20%.
Vad tror ni om räntorna nu när bankernas säkerhet sjunker i värde?
2020-03-16, 10:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av roffe69
Fan, jag som bara var belånad till ca 20%.
Vad tror ni om räntorna nu när bankernas säkerhet sjunker i värde?
Oväsentligt vad räntorna blir när 30% arbetslöshet, armageddon

.
2020-03-16, 11:05
Medlem
roffe69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
Oväsentligt vad räntorna blir när 30% arbetslöshet, armageddon
.
Vad ska 70% jobba med under armageddon? Är räntan oväsentlig om man fortfarande kan betala?
2020-03-16, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
bostadspriserna borde väl åtminstone närma sig nivån för 10 år sedan?

Hahaha, kul när folk är ironiska
2020-03-16, 11:53
Medlem
Imnshos avatar
Men har vi en bubbla då? Hur mäter man upp den? Svenskarna var ju rikare än någonsin, vilket motiverar höga bostadspriser. Det sa ju Alpha.

Jag saknar Alphas optimism! Kanske kan vi få lite tröst från Kurt- Sune, Svenne i Banan eller liksom FB.

Vi behöver optimism! Bostadspriser går alltid upp, och jag sitter hellre arbetslös i karantän och gråter i en högbelånad tvåa, än i en hyresrätt!
2020-03-16, 12:46
Medlem
Jag har planerat länge på att köpa en etta i stockholmsområdet, ska man slå till nu när börsen är så låg?
2020-03-16, 12:57
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim
Jag har planerat länge på att köpa en etta i stockholmsområdet, ska man slå till nu när börsen är så låg?

Alldeles för tidigt tror jag. Folk måste börja få rejält ont om pengar först. Bostadsägarna idag är vana vid dippar och hittills har det lönat sig att "vänta" med att sälja om man inte får det man vill ha. Jag tror således att det kommer att dröja lite innan vi ser några större nedgångar. Vi kommer först gå in i en period av stiltje.

// CC
2020-03-16, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Alldeles för tidigt tror jag. Folk måste börja få rejält ont om pengar först. Bostadsägarna idag är vana vid dippar och hittills har det lönat sig att "vänta" med att sälja om man inte får det man vill ha. Jag tror således att det kommer att dröja lite innan vi ser några större nedgångar. Vi kommer först gå in i en period av stiltje.

// CC

Jag tror du har rätt, men det lär vara mycket mindre budgivning nu eftersom folk inte vill sälja sina tillgångar, och om coronakrisen inte blir långvarig blir det bara som du säger, en temporär dipp.
2020-03-16, 13:56
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim
Jag tror du har rätt, men det lär vara mycket mindre budgivning nu eftersom folk inte vill sälja sina tillgångar, och om coronakrisen inte blir långvarig blir det bara som du säger, en temporär dipp.

Det stämmer. Det är nog lugnare på visningarna och budgivningarna nu men jag tror inte folk kommer sälja om de inte får det som de minst vill ha. Du kan säkerligen undvika en hetsig budgivning nu men något rejält rabatterat pris, tror jag blir svårt idag. Har du möjlighet så vänta lite. Jag tror du kan göra en bättre affär längre fram. Dock, som alltid gäller att hittar du ditt drömobjekt, slå till.

// CC
2020-03-16, 17:45
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
jag tror inte folk kommer sälja om de inte får det som de minst vill ha. // CC

Det som "de minst vill ha" förändras när folk ser svart på vitt att priserna är fallande. Många tror fortfarande att de är osårbara. Men när prisfallet blir ett faktum blir det ett självförstärkande system. Precis som när de stiger. Den mekanismen är anledningen till att priserna på sina håll är/var dubbelt så höga som 2015. Nu vänds den i sin motsats. Som väntat. Det kunde ha utlösts av vad som helst, ett krig, handelskonflikter eller liknande. Nu blev det detta.

Men hoppet är det sista som lämnar människan.
2020-03-16, 18:16
Medlem
Trillskes avatar
2017/2018 fungerade det ju utmärkt att springa runt söder om Stockholm och kasta ut skambud till höger och vänster. I sådana tider (och ännu mer dessa) är det ju också en viss överrepresentation av folk som faktiskt "måste" sälja pga skilsmässa, dödsfall osv, annars avvaktar de flesta. Förr eller senare biter någon på 20-25% under utgångspriset.
2020-03-16, 18:37
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Det som "de minst vill ha" förändras när folk ser svart på vitt att priserna är fallande. Många tror fortfarande att de är osårbara. Men när prisfallet blir ett faktum blir det ett självförstärkande system. Precis som när de stiger. Den mekanismen är anledningen till att priserna på sina håll är/var dubbelt så höga som 2015. Nu vänds den i sin motsats. Som väntat. Det kunde ha utlösts av vad som helst, ett krig, handelskonflikter eller liknande. Nu blev det detta.

Men hoppet är det sista som lämnar människan.

Absolut att det förändras och skulle vi se att priserna under en tid går ner så blir det säkert så men det kommer att ta lite tid. Jag tillhör de som trott på dipp flera ggr men det har hittills bara inneburit en tröghet innan priserna sakta börjat röra sig uppåt igen. Nu kan säkerligen priserna gå ned men jag tror trögheten kommer först. Vi får se hur länge denna tröghet varar men att den fortfarande finns idag, det är jag övertygad om, trots borstas och stora permiteringar.

// CC

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in