2020-03-16, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Finland räknar med att 30-35% av befolkningen kommer smittas och 10.000 döda sa reportern på SVT.

Då borde man väl kunna skala upp det hela till Sverige? Skulle innebära minst 17000-18000 döda i Sverige. Då ska man komma ihåg att Finland har en bättre beredskap än Sverige vilket är internationellt bekräftat.
Citera
2020-03-16, 16:45
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är dags att svänga igen Anders!:

Niklas Svensson
@niklassvensson
FLASH: EU inför inreseförbud till hela Schengenområdet för resten av omvärlden de kommande 30 dagarna
https://twitter.com/niklassvensson/status/1239573298222116864?s=20

Du kanske skall verifiera en twitterkälla............
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det hela kan t.o.m vara välkommet även från Rysslands sida så det kan kanske bli bevakning även från rysk sida eller att de delar på uppgiften.

Visst och det har ju aldrig varit fri rörlighet mellan Finland och Ryssland. Utan pass och visum tar man sig inte över. Länderna har haft bra gränssamarbete i decennier.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr B
Här i Taiwan var vi bland de första som drabbas, då vi är granne med Kina och många taiwaneser har kinesiska släktingar som åker skyttel trafik över sundet. I skrivande stund har vi haft totalt 67 bekräftade fall och ingen inhemsk spridning råder, de fall som kommit senaste veckan har varit på grund av utlänningar som tagit med det in i landet, man har nu istället infört nya hårda direktiv att stoppa dessa utlänningar att sätta sin fot här. Ett annat exempel är Singapore, med samma förutsättningar och genomförde i stort sätt samma åtgärder som Taiwan. Så visst går det att stoppa med kompetens vid rodret, alltså inte politiskt ryggdunkande sossar likt Tegnell.

Taiwan hade ju en enorm tur då Kina strax innan utbrottet inte tillät resanden från fastlandet i ett patetiskt försök att bojkotta Taiwan.
Citera
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CliviaMiniata
Just det. Bland det värsta tycker jag är att de tror att vårdpersonal ska riskera livet och jobba med bristfällig skyddsutrustning. Eller att lärare skall jobba. Börja med att stänga skolorna. Alla som har barn vet att de smittar sina familjer hel tiden med olika infektioner.

Sedan kan jag informera alla viktigpettrar politiker om att även utanförskapsområdena har koll på hur regeringen sköter det här. Förtroendet existerar inte längre.
En svart doktor på WHO tror de mera på för han är afrikan och högt uppsatt i världen.
Om någon skulle råka höra FHM så tror de att svenskarna konspirerar för att mörda invandrare och stjäla deras barn. Eller liknande dumheter. Men annars gäller det att hålla igång affärerna överallt.

Jag är 60+ och håller mig hemma ensam. Spyr på regeringen och FHM. De vill att vi pensionärer ska dö, helt klart. Men jag tänker f@n inte göra dem till viljes.

Jag tror inte att sjukvårdspersonalen riskerar livet i någon större omfattning pga bristande skyddsutrustning. Däremot kommer de att bli sjuka i parti och minut och måste därför stanna hemma och det kommer inte att bli så bra, det kan man vara helt säker på.
Citera
Medlem
SneakyBeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Nu ska du ta det lilla lugna här skulle jag tex ta mig till Kenya så är det karantän 14dagar DIREKT innan du ens får beträda landet, Dem har satt jävligt tuffa regler för dem vill inte ha in detta virus på ngt sätt så det är stopp vid gränsen totalt!
Du får ursäkta min skepsis angående U-länders förmåga att förhindra pandemier.
Citera
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr B
Här i Taiwan var vi bland de första som drabbas, då vi är granne med Kina och många taiwaneser har kinesiska släktingar som åker skyttel trafik över sundet. I skrivande stund har vi haft totalt 67 bekräftade fall och ingen inhemsk spridning råder, de fall som kommit senaste veckan har varit på grund av utlänningar som tagit med det in i landet, man har nu istället infört nya hårda direktiv att stoppa dessa utlänningar att sätta sin fot här. Ett annat exempel är Singapore, med samma förutsättningar och genomförde i stort sätt samma åtgärder som Taiwan. Så visst går det att stoppa med kompetens vid rodret, alltså inte politiskt ryggdunkande sossar likt Tegnell.

Det är bara att gratulera och beundra Taiwan, men även Singapore. Jag är avundsjuk på er som har rätt män & kvinnor vid makten. Även Sydkorea verkar få bukt med utbrottet. Ryssland och också varit skickliga med att bekämpa antalet smittade individer.
Citera
2020-03-16, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Och samtidigt fick cookien Cecilia "instruktioner" i örat. "Nej! Lägg inte ut detta!"

Ja reaktionen var påtaglig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Det vi vill se nu är siffrorna i italien. Vi vill se att karantänen/lockdown har effekt. Hittils har siffrorna bara fortsatt öka exponentiellt.
Har någon läst något specifikt om detta Italienska dilemma och när insatserna borde synas i statestiken?
Någonstans man kan följa enbart Lombardiet?

Jag tror det kommer att dröja innan vi ser effekterna av det, det tog ju några veckor innan smittan i Wuhan lugnade ner sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Det vi vill se nu är siffrorna i italien. Vi vill se att karantänen/lockdown har effekt. Hittils har siffrorna bara fortsatt öka exponentiellt.
Har någon läst något specifikt om detta Italienska dilemma och när insatserna borde synas i statestiken?
Någonstans man kan följa enbart Lombardiet?
Man kan ju tänka ut det själv. De har haft karantän i lite över en vecka. 2-14 dagars inkubationstid och 1 vecka + till allvarligt sjuk. Om en vecka 10 dagar borde man kunna se effekt.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
I Danmark får de sjuksköterske studerande ledigt och kan anmäla som frivilliga på sjukhusen. Borde göra liknande i Sverige!

Välkommen till den svenska sjukvården alla studenter...
1. Så har gör du en ansiktsmask av din behå.......
Citera
2020-03-16, 16:47
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Hur trafikerade är dessa gränser då? Gränsen Haparanda-Tornio lär väl vara rätt trafikerad men knappast de andre norrut. Tycker det är en icke-diskussion. Härligt att finnarna visar vart skåpet ska stå. Medan vår regering sitter och kliar sina huvuden.
Alla gränser är hårt trafikerad av dels person bilar men mest är det lastbilar som transporterar fisk från Nord Norge till Tyskland, Sedan så vi behöver inte stänga ned gränserna de andra gör det så bra åt oss....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in