2020-03-16, 14:59
Medlem
HotPopcorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
FHM som är så vetenskapsbaserad, kan dom ge källa på en studie på detta? Vad är vetenskapen dom pekar på för att fördröja allt?

Nu kommer vi oavsett att kunna göra en studie: Kommer Spotify-arbetarna att krypa ut av sina boende före alla andra pga ansträngning? Om inte så tog FHM fel!

Ja, det återstår att se. Folk verkar ju i alla fall självmant ha valt att vara mycket mer försiktiga. Redan i slutet av förra veckan började det kännas tomt i Stockholm. Så det är många som har "tjuvstartat" ändå, vilket jag själv glad över, för allas skull.

Många har ju uppmärksammat vad som pågår i övriga världen och agerar på egen hand. Jag tror av den anledningen att det inte kommer bli lika illa här som i Italien, eller hoppas i varje fall. Vi har ju en del varnande exempel så att säga, och i slutändan handlar det mycket om vad enskilda individer gör.

Tegnell framstår ju som dum i huvudet för många med allt han säger, men jag tycker man skall vara öppen för tanken att han kan ha rätt också. Annars är man korkad själv.
Citera
2020-03-16, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
Hushållskarantän? Du menar att inte bara den sjuke utan alla i hushållet sätts i ca 14 dagars karantän? I min familj skulle det vara en dödligare kombo att hålla alla familjemedlemmar instängda tillsammans i 14 dagar, än om alla fick corona....klarar knappt 14 minuter utan gräl.

Hahaha, jepp exakt så. Vi lever i spännande tider på alla sätt.

Vissa skaffar fler barn, men det kanske jämnar ut sig medandra som inte kan hålla sams.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perhaps-Probably
För att sätta det hela lite i perspektiv. Detta virus är besläktat med det virus som startade SARS epidemin i Kina för ett antal år sedan. Dock så uppskattar man att detta virus inte kommer att bli lika dödligt som det tidigare. Så hur många dog i SARS epidemin? Svaret är ungefär 800 människor, vilket inte är många. Då pratar vi dessutom om ett virus som hade utbrott i Kina som är värdens mest befolkade land.

Jämför vi det viruset med exempelvis influensa så dödar influensa betydligt fler människor. Bara i Sverige så det inte ovanligt att fler människor dör av influensa under ett år än det totala antalet som dog av SARS i världen, trots vår lilla befolkningsmängd. Tittar vi på USA så är det däremot tiotusentals som dör varje år av influensa och nådde sin högsta siffra någonsin 2017-2018 då 80.000 dog. Dock så är influensan inte något som man går runt och oroar sig över, så det finns ingen anledning att börja oroa sig över just detta virus som inte visar några tecken på att bli särskilt dödlig. Dock så gillar media att skriva om det eftersom människor är lättskrämda pga bristande kunskap.

Helt golvad av din analys .. ring genast WHO och FN och meddela detta, tänk att alla haft så fel hela tiden. Nu kan alla gränser öppna igen!
Btw i Italien dör det just ni 1 person var 4 minut i corona.
Citera
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
Ja, det återstår att se. Folk verkar ju i alla fall självmant ha valt att vara mycket mer försiktiga. Redan i slutet av förra veckan började det kännas tomt i Stockholm. Så det är många som har "tjuvstartat" ändå, vilket jag själv glad över, för allas skull.

Många har ju uppmärksammat vad som pågår i övriga världen och agerar på egen hand. Jag tror av den anledningen att det inte kommer bli lika illa här som i Italien, eller hoppas i varje fall. Vi har ju en del varnande exempel så att säga, och i slutändan handlar det mycket om vad enskilda individer gör.

Tegnell framstår ju som dum i huvudet för många med allt han säger, men jag tycker man skall vara öppen för tanken att han kan ha rätt också. Annars är man korkad själv.

Håller tyvärr inte med.

Det har visat sig att allt han hittills sagt varit totalt fel.
Att då lita på idioten nåt mer, det om nåt vore korkat.
Citera
2020-03-16, 15:01
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Varför uppvisar sydkorea med sina strikta aktioner en dödlighet på 0.3%?

De ligger på en dödlighet på 6.188%......
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggsokk
Hele poenget er å DEMPE utbruddet. Slik at helsevården inte går åt )#(&¤&9. Slow curve. Inte rakt upp så at 5000 personer trenger hjelp til at andas på en gang. Fordi det smitter så vansinning FORT.

https://thehill.com/changing-america/well-being/487504-children-arent-immune-to-coronavirus-but-theyve-largely-been

“In fact, if you look at the history of what we’ve seen, children do very well,” he added. “The only problem is when they get infected, and schools can be a breeding ground for that, they go home and infect grandma and grandpa, or a relative, or someone who might be in a more vulnerable position, so that’s the rationale for shutting schools.”

Many schools have canceled classes all across the country in an effort to curb the outbreak.

Du slår in öppna dörrar med din predikning, du måste inte försöka övertala mig om något som jag redan är övertygad om.

Om alla elever isoleras från viruset, vad händer den dagen alla elever, minst 1 miljon, åter släpps in i skolan, tror du att vi får se en andra våg av stor spridning eller inte, det är frågan?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Vem har sagt att den information du fått till dig är den sannaste informationen.
Vem är de riktiga domedagsprofeterna. Media.
Det är friskare att se på saken allvarligt men kanske inte bli livrädd och bete sig irrationellt.
Men inte ens det kan du eller jag styra över.
Individer reagerar alla olika. Jag tex är inte rädd för viruset och det i sin tur kan visa sig vara dödligt. Vi vet inte ännu. Ingen vet.
Har du levt mitt i smitthärden har du vetat om det och skyddat dig utgår jag ifrån. Eller klarat dig undan, tror du, eller kommer att klara dig. Varenda människa på jorden dog heller inte utav pesten.

Även jag har befunnit mig i smitthärdar och klarat mig undan.
Jag är immun mot caliciviruset tex. Kan befinna mig i värsta utbrottet och klara mig.
Tacksam för det, inte hånfull he, he, he

Information kan vara svårt att ta till sig ibland. Men när man tar twitterflöden för sanning, när man påstår att FHM ljuger, när man påstår att forskare ljuger, då är man snett ute. Och att få den sannaste versionen är ganska lätt. Ta citat från forskare, sök upp detta citat i flera av varandra oberoende medier, då kan du vara säker på att det är den sannaste informationen. Sen kan saker hända på vägen som ändrar villkoren. Men att påstå att dödligheten är 87% eller 10% är helt enkelt inte sant.

Vidare debunkar jag myter om Kina då mycket om Kina som skrivs här är falskt. Jag bor i Kina och har ganska hyfsad koll. De som inte dog av pesten var de som skötte det hela korrekt, även om de inte visste om att de gjorde det korrekt.
Citera
Medlem
Varje gång det vankas presskonferens så hoppas man på att dom ska meddela om beslut att stänga skolorna. Men det enda dom säger varje gång är:
”Hej. Vi tänker fortfarande INTE stänga skolorna, glöm inte att tvätta händerna förresten. Hej då!”

Vi kan inte titta på längre, vi måste göra något! Tegnell är Sveriges största fiende, vi måste bekämpa honom med ALLA medel!
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Uppdatering från Dr. John Campbell.

100 million locked down in Europe, 16 March
Citera
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det är svårt att utöka platser när det inte finns material att tillgå.
Det var ju precis det frågan handlade om:
Citat:
Hur ser det ut med inköp av exempelvis respiratorer, är det någon som vet om landstingen har något på gång?

I ett sånt här läge kanske det inte heller räcker att skicka ett mail till nån tillverkare och fråga om de har något i lager och sen nöja sig med ett nej, utan man får nog ligga på lite och vara lite påhittig.

Uppenbarligen har vi produktion av respiratorer i Sverige, var tar dessa vägen? Skickar vi samtliga utomlands fast andra länder stoppar det vi har beställt av dem?
Citera
2020-03-16, 15:02
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Föräldrar smittar andra om de inte stannar hemma vid symptom.
Enligt många flashbackare så smittar man ej utan symptom.
Det har konstaterats att man smittar utan att ha symptom. Nämns på flera ställen i tråden. Det var bland det första man kunde konstatera om viruset.

Den antagligen första europe som smittats var en tysk. Han smittades av en kinesisk affärskontakt som var symptomfri. Kinesen uppvisade symptom först på hemresan.
Citat:
Transmission of 2019-nCoV Infection from an Asymptomatic Contact in Germany
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2001468
Citera
2020-03-16, 15:02
Medlem
Diskuterarns avatar
Är det någon som fattar vad Tegnell sysslar med?

"Det finns nu en allmän smittspridning i samhället, främst i Stockholmsområdet. Det säger statsepidemiolog Anders Tegnell på dagens presskonferens om coronaepidemin i Sverige."

"https://www.svt.se/nyheter/inrikes/folkhalsomyndigheten-det-finns-en-allman-smittspridning

Varför väntar han tills att saker sker för att ta till åtgärder. Fattar han inte att de ska göras innan faran är ett faktum?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in