2020-03-16, 13:45
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Vadå 10 år? Kina har kört på utegångsförbud i ungefär 1 månad nu och redan har dom börjat öppna igen. Skolor har börja öppna igen där eftersom dom verkar ha effektivt dränkt stora delar av smittan.

Du tror inte att smittan kommer att poppa upp igen så snart de släpper på restriktionerna?
Citera
2020-03-16, 13:48
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Jag har följt bevakningen av coronautbrottet noga och känner inte igen något av de citat från Tegnell som du refererar till. Har inte sett allt i alla media så du får gärna skicka en länk till resp uttalande så är jag beredd att göra en bedömning om du möjligtvis har missuppfattat något.
Inte för så läng sen:

De senaste dagarna har antalet smittade i Sverige stigit till 94 personer. Under onsdagen konstaterades 24 nya fall bara i region Stockholm.
Men statsepidemiolog Anders Tegnell på Folkhälsomyndigheten tror att antal fall i Sverige kan ha nått sin kulmen nu.

Yep, nått sin kulmen. Anders T tycks ha koll på läget

Detta var ett smakprov...
Citera
2020-03-16, 13:52
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Sympatiserar och sympatiserar. Jag vet att Tegnell har en dokumenterad kunskap i aktuellt ämne och dessutom har dokumenterad god analytisk förmåga. När du själv kan visa detsamma är du välkommen att återkomma.
Om han har dessa kunskaper och denna förmåga så leder Rikstomten Tegnell medvetet Sverige in längs en väg som kommer innebära hundratals om inte tusentals dödsfall som kunnat undvikas. Plågsamma vidriga dödsfall. Vi har sett i land efter land hur spridningen är exponentiell till flera dagar efter en nedstängning. Antalet synliga fall laggar flera dagar efter antalet synliga sjuka, och då smittan verkar dubblas varannan dag har vi i dagsläget säkert tiotusen som kommer bli sjuka varav kanske 50 kommer behöva intensivvård. 50 platser kanske vi kan skaka fram. Om vi fortsätter skicka ungarna (och tonåringarna!) till skolan, låter nöjesinrättningar hålla öppet och överlag låter alla som inte visar eller inte tycker sig visa symptom blandas fritt, och avvaktar en vecka kommer läget vara mycket mycket tråkigare.

Gamla människor dör, jag fattar, men ska de behöva dö i plågor av andnöd bara för att Rikstomten inte vill ... verka för impulsiv? ... skydda vinster? ... vill fan vet?

Varje dag vi väntar innebär exponentiellt fler dödsfall om några veckor. Vi behöver agera nu.
Citera
2020-03-16, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Inte för så läng sen:

De senaste dagarna har antalet smittade i Sverige stigit till 94 personer. Under onsdagen konstaterades 24 nya fall bara i region Stockholm.
Men statsepidemiolog Anders Tegnell på Folkhälsomyndigheten tror att antal fall i Sverige kan ha nått sin kulmen nu.

Yep, nått sin kulmen. Anders T tycks ha koll på läget

Detta var ett smakprov...

Länk till det uttalandet? Eller är det citerat från någon av kvällstidningarna?
Citera
2020-03-16, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Om han har dessa kunskaper och denna förmåga så leder Rikstomten Tegnell medvetet Sverige in längs en väg som kommer innebära hundratals om inte tusentals dödsfall som kunnat undvikas. Plågsamma vidriga dödsfall. Vi har sett i land efter land hur spridningen är exponentiell till flera dagar efter en nedstängning. Antalet synliga fall laggar flera dagar efter antalet synliga sjuka, och då smittan verkar dubblas varannan dag har vi i dagsläget säkert tiotusen som kommer bli sjuka varav kanske 50 kommer behöva intensivvård. 50 platser kanske vi kan skaka fram. Om vi fortsätter skicka ungarna (och tonåringarna!) till skolan, låter nöjesinrättningar hålla öppet och överlag låter alla som inte visar eller inte tycker sig visa symptom blandas fritt, och avvaktar en vecka kommer läget vara mycket mycket tråkigare.

Gamla människor dör, jag fattar, men ska de behöva dö i plågor av andnöd bara för att Rikstomten inte vill ... verka för impulsiv? ... skydda vinster? ... vill fan vet?

Varje dag vi väntar innebär exponentiellt fler dödsfall om några veckor. Vi behöver agera nu.

Du är medveten om att "rikstomten Tegnell" är språkrör för en grupp experter i ämnet? Och du har helt rätt i att "Vi behöver agera nu". Med vi menar jag du och jag. Dvs följa de uppmaningar som FHM ger dagligen.
Citera
2020-03-16, 14:15
Medlem
Citat:
Du är medveten om att "rikstomten Tegnell" är språkrör för en grupp experter i ämnet? Och du har helt rätt i att "Vi behöver agera nu". Med vi menar jag du och jag. Dvs följa de uppmaningar som FHM ger dagligen.

Att lita blint på politiserade myndighetspersoner som Tegnell, som bevisligen har haft fel i varje fråga han uttalat sig - visst gör du det!

Jag säger som min italienska kollega, som med egna ögon ser Corona-kaoset på plats på sjukhus där nere: "Lita inte på myndigheterna."

Och jag kan meddela att på vårt sjukhus är det få som lägger någon vikt vid Tegnells ord. Kritiken mot honom är blytung, både från inhemska och utländska experter.
Citera
2020-03-16, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Du tror inte att smittan kommer att poppa upp igen så snart de släpper på restriktionerna?

Jo, men poängen var ju att sakta ner smittan inte vinna över den. Sätter du karantän så kan smittan ”ploppa upp” igen, men den kommer inte exponentiellt komma dyka upp Lavinartat som den gör nu.

Jag förstår verkligen inte hur viruset ska kunna sakta ner när vi inte inför några andra restriktioner än ”tvätta händerna”.

Utegångsförbud, och distans-utbildning i skolorna borde man ha.
Citera
2020-03-16, 14:18
Medlem
Citat:
Jag har följt bevakningen av coronautbrottet noga och känner inte igen något av de citat från Tegnell som du refererar till. Har inte sett allt i alla media så du får gärna skicka en länk till resp uttalande så är jag beredd att göra en bedömning om du möjligtvis har missuppfattat något.

En liten lista på tomten Tegnell och övriga "experters" fullständiga hjärnsläpp
2 februari:
Experten Tegnell: "Ingen risk att svenskarna kan sprida Corona-viruset. Risken är obefintlig".
8 februari:
Experten Tegnell: "När det gäller sportlovsresor finns det absolut inget anledning att oroa sig för Corona-viruset. I Alperna och södra Europa finns ingen spridning över huvudtaget.
26 februari:
Experten Tegnell: " Tror inte alls på någon stor spridning i Sverige".
29 februari:
Sydsvenskan:
"Varför ägna sig åt sådana här frågor, när vi har viktigare saker att skriva om än virus."
1 mars:
"Folkhälsomyndigheten: "Barn sprider inte viruset".
Vilket motsägs av senaste forskningen med många beskrivna fall av just barn som spridare.
3 mars:
Sydsvenskan: "Rapporteringen om Corona är överdriven, populistirk och överdriven.
5 mars:
Experten Tegnell: "Den värsta tiden är över. Ingen anledning att tro att fallen kommer att öka".
5 mars:
Experten Tegnell: "Kommer inte se några fler importfall."
5 mars:
"Experten Agnes Wold: "Kommer bli en stor minskning av fall närmsta dagarna:
Facit: Antalet nyrapporterade fall ökade med över 600.
Inte undra på att utländska och inhemska experter skrattar åt denne tomte!
Senast redigerad av blueberrycake 2020-03-16 kl. 14:21.
Citera
2020-03-16, 14:19
Medlem
Citat:

Men enligt experten tegnell skulle ju viruset inte ens komma till Sverige? 🤔
Citera
2020-03-16, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Att lita blint på politiserade myndighetspersoner som Tegnell, som bevisligen har haft fel i varje fråga han uttalat sig - visst gör du det!

Jag säger som min italienska kollega, som med egna ögon ser Corona-kaoset på plats på sjukhus där nere: "Lita inte på myndigheterna."

Och jag kan meddela att på vårt sjukhus är det få som lägger någon vikt vid Tegnells ord. Kritiken mot honom är blytung, både från inhemska och utländska experter.

I Italien har man stängt hela regioner och städer på inrådan av just myndigheterna. Du menar alltså att din kollega tycker att dessa stängningar var fel att göra och att man skulle vara mer "öppna" som tex i Sverige?
Citera
2020-03-16, 14:25
Medlem
14 mars: Inte troligt att vi ser samhällsspridning i Sverige, säger Anders Tegnell till TT.

16 mars (nyss): "Det finns en samhällsspridning av coronaviruset i Sverige, framför allt i Stockholmsområdet, säger Tegnell"
Citera
2020-03-16, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Igen.. du missrepresenterar vilka som skrev under medvetet. De är labassistenter, matematiker och systemutvecklare. Inte läkare, virologer eller smittospårare. Vilket är de kompetenser som betyder något i det här sammanhanget.

Du hade lika gärna kunnat samla flashbacks snickare och thinnersniffande målare till en underskrift. Det hade haft ungefär lika mycket värde.

Iden om att de skulle vara "vetenskapsmän och medicinska experter" är rent bedräglig.

Ja och du är naturligtvis professor i epidemiologi. Inte för att det borgar för nån kompetens om man ser till ATs prognoser som varit fel hela tiden. Som ni sossepapegojor upprepar med en dumsäker min.

"Coolt" av dig att smitta familjen så spridningen sker lite snabbare! Iva kan behöva lite mer patienter just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in