2020-03-16, 13:04
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogrum
Din inställning grundar sig inte att så få som möjligt ska dö utan att det ska bli så billigt som möjligt oavsett hur många dör. Facit kan man få av hur man hanterar samma situation utomlands. Andelen döda i andra länder ska jämföras med antal döda i sverige om några veckor, vilket kommer visa FHMs ansvar.

Du har ett alldeles för kort perspektiv. Antal döda, och samhällskostnad, kan jämföras först om 18-24 månader. Inse att det här inte handlar om något vi kan fixa den här veckan/månaden.

Rätt perspektiv är att se det här på lång sikt.
Senast redigerad av Skilly 2020-03-16 kl. 13:19.
Citera
2020-03-16, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Jo det gör det!

helgen skrev 431 vetenskapsmän och medicinska experter ett öppet brev till regeringen där de kritiserade handlingsplanen.
”Att satsa på en flockimmunitet vid detta stadie är inget hållbart alternativ eftersom detta kommer att öka pressen på sjukvården och riskera fler liv än nödvändigt,” skrev de.
”Genom att införa social distansering (att minska sätt folk träffas på, reds anm) nu kan spridningen bromsas drastiskt och tusentals liv kan skonas.”

Men du kanske vet bättre än alla dessa 431 vetenskapsmän

Det brev du refererar till skrevs inte till den svenska regeringen och det handlar inte om svenska vetenskapsmän. " införa social distansering ......" är ju precis de råd som FHM utfärdar.
Citera
2020-03-16, 13:07
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Vad är det som ligger till grund för den i många stycken oförtjänta kritik som FHM och Tegnell får i denna tråd? Alla borde vid det här laget ha förstått att vi befinner oss i en mycket svårhanterlig situation som dessutom förändras från dag till dag. Många beslut skall tas under stark press av en grupp experter inom FHM och framför allt inte av Tegnell personligen. För att klara detta krävs förutom kunskap och erfarenhet en god analytisk förmåga och framför allt ett väl utvecklat konsekvenstänk. Tegnell och hans kollegor har dessa egenskaper dokumenterade. Att det sedan görs annorlunda bedömningar i andra länder och av andra inhemska "experter" hör till bilden. Det är dock mycket oprofessionellt av dessa "experter" att i rådande situation kritisera i media. Vid varje framträdande trycker representanter för FHM på hur viktigt det är att var och en tar sitt ansvar och 1. stannar hemma när man har sjukdomssymptom 2. undviker större folksamlingar 3. håller avstånd till andra människor 4. håller god hygien framför allt efter att varit ute bland människor. Detta är klassiska råd som gäller vid all risk för smittspridning som alla borde förstå. Att stänga gränser eller skolor ger definitivt inget mervärde i detta läge.

Helt rätt. Snabba "lösningar" av folk som inte har en aning om vad de gör är inte vad vi behöver. Eller själviska uppmärksamhetstörstande opportunister som Rocklöv.
Citera
2020-03-16, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Det spelar ingen roll om han är en expert och det är det bästa beslutet. Min tjej har astma, så om han vill smitta ner 5 miljoner för ngn hävla flockimmunitet så är ju chansen GIGANTISK att hon kommer dö. Det spelar väl ingen roll om han har rätt? Eller om jag t.om har fel? Tycker du att mördare som får dödstraff inte har rätt att vara arga, rädda, panikslagna, etc? Ska dom likt robotar tolka allting utefter lagen och effektivitet som ngn jävla robot.

Låt det sjunka in lite att om vi ska köra på flockimmunitet så är chansen Rasande stor att du kommer förlora väldigt många nära och kära.

Sen att du i dina vanföreställningar tror att svenska folket har disciplinen att hosta i armveck, inte ta sig i ansiktet, tvätta händer, och sjukanmäla sig i rätt tid, det får stå för du. Du är totalt orealistisk. Kineser har miljoner gånger mer disciplin än vad svenskar har, dom kunde inte fingrarna borta från att bryta karantän o alla regler. Va för dig o tro att svenskar då, ett slappt jävla fjoll-folk skulle ha disciplin?

Otroligt många kommer dö i detta. Vi kommer se massgravar i Sverige.

Var har du läst "flockimmunitet" i det jag skrev?
Citera
2020-03-16, 13:09
Medlem
Citat:
Var har du läst "flockimmunitet" i det jag skrev?

Jag tolkade det som du sympatiserar med tegnell, och han sitter ju o smeker Englands kuk. Han verkar definitivt sikta på flockimmunitet.

Försvarar du tegnell så står du per automatik för flockimmunitet eftersom det är det han vill ha.
Citera
2020-03-16, 13:13
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Jo det gör det!

helgen skrev 431 vetenskapsmän och medicinska experter ett öppet brev till regeringen där de kritiserade handlingsplanen.
”Att satsa på en flockimmunitet vid detta stadie är inget hållbart alternativ eftersom detta kommer att öka pressen på sjukvården och riskera fler liv än nödvändigt,” skrev de.
”Genom att införa social distansering (att minska sätt folk träffas på, reds anm) nu kan spridningen bromsas drastiskt och tusentals liv kan skonas.”

Men du kanske vet bättre än alla dessa 431 vetenskapsmän

Igen.. du missrepresenterar vilka som skrev under medvetet. De är labassistenter, matematiker och systemutvecklare. Inte läkare, virologer eller smittospårare. Vilket är de kompetenser som betyder något i det här sammanhanget.

Du hade lika gärna kunnat samla flashbacks snickare och thinnersniffande målare till en underskrift. Det hade haft ungefär lika mycket värde.

Iden om att de skulle vara "vetenskapsmän och medicinska experter" är rent bedräglig.
Citera
2020-03-16, 13:14
Medlem
Citat:
Jag tolkade det som du sympatiserar med tegnell, och han sitter ju o smeker Englands kuk. Han verkar definitivt sikta på flockimmunitet.

Försvarar du tegnell så står du per automatik för flockimmunitet eftersom det är det han vill ha.

Sympatiserar och sympatiserar. Jag vet att Tegnell har en dokumenterad kunskap i aktuellt ämne och dessutom har dokumenterad god analytisk förmåga. När du själv kan visa detsamma är du välkommen att återkomma.
Citera
2020-03-16, 13:17
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Det spelar ingen roll om han är en expert och det är det bästa beslutet. Min tjej har astma, så om han vill smitta ner 5 miljoner för ngn hävla flockimmunitet så är ju chansen GIGANTISK att hon kommer dö. Det spelar väl ingen roll om han har rätt? Eller om jag t.om har fel? Tycker du att mördare som får dödstraff inte har rätt att vara arga, rädda, panikslagna, etc? Ska dom likt robotar tolka allting utefter lagen och effektivitet som ngn jävla robot.

Låt det sjunka in lite att om vi ska köra på flockimmunitet så är chansen Rasande stor att du kommer förlora väldigt många nära och kära.

Sen att du i dina vanföreställningar tror att svenska folket har disciplinen att hosta i armveck, inte ta sig i ansiktet, tvätta händer, och sjukanmäla sig i rätt tid, det får stå för du. Du är totalt orealistisk. Kineser har miljoner gånger mer disciplin än vad svenskar har, dom kunde inte fingrarna borta från att bryta karantän o alla regler. Va för dig o tro att svenskar då, ett slappt jävla fjoll-folk skulle ha disciplin?

Otroligt många kommer dö i detta. Vi kommer se massgravar i Sverige.

Så vad är ditt förslag? Att alla låser in sig i 10 år? Har du fattat att detta är en droppsmitta i allmän spridning? Fattar du vad det innebär? Om inte.. avstå kommentarer tills du lärt dig mer.

Jag förstår att du är hysterisk och orolig över din tjej men att vara panikslagen eller korkad kommer inte att hjälpa henne.
Citera
2020-03-16, 13:24
Medlem
Citat:
Sympatiserar och sympatiserar. Jag vet att Tegnell har en dokumenterad kunskap i aktuellt ämne och dessutom har dokumenterad god analytisk förmåga. När du själv kan visa detsamma är du välkommen att återkomma.

Som i fråga publiken,99 av 100 säger en sak Tegnell påstår något annat!
Citera
2020-03-16, 13:25
Medlem
Citat:

Mannen, som för en dryg vecka sedan, sa att smittan inte kommer till Sverige - och att svenska familjer gott kan resa till Italien för skidsemester.

Och som sa att "toppen är nådd" när antalet fall här i Sverige låg på drygt 30.

Mannen som anser att folk inte ska stanna hemma för att "det är ojämlikt" och "ojämställt".

Jag jobbar inom det medicinska och kan säga att läkarkårens kritik mot Tegnell är massiv och blytung. Vilket vi även får höra från kollegor i utlandet.
Citera
2020-03-16, 13:32
Medlem
Citat:

Jag behöver inte en analytisk förmåga, WHO har redan den förmågan och dom har uppmanat länder att sätta strikta restriktioner/karantän etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Så vad är ditt förslag? Att alla låser in sig i 10 år? Har du fattat att detta är en droppsmitta i allmän spridning? Fattar du vad det innebär? Om inte.. avstå kommentarer tills du lärt dig mer.

Jag förstår att du är hysterisk och orolig över din tjej men att vara panikslagen eller korkad kommer inte att hjälpa henne.

Vadå 10 år? Kina har kört på utegångsförbud i ungefär 1 månad nu och redan har dom börjat öppna igen. Skolor har börja öppna igen där eftersom dom verkar ha effektivt dränkt stora delar av smittan.

Klarar inte Sverige ett kvartal i karantän? Isåfall ploppar ju en helt ny fråga upp och det är ju varför världens rikaste välfärdsland är fattigt för.
Citera
2020-03-16, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Mannen, som för en dryg vecka sedan, sa att smittan inte kommer till Sverige - och att svenska familjer gott kan resa till Italien för skidsemester.

Och som sa att "toppen är nådd" när antalet fall här i Sverige låg på drygt 30.

Mannen som anser att folk inte ska stanna hemma för att "det är ojämlikt" och "ojämställt".

Jag jobbar inom det medicinska och kan säga att läkarkårens kritik mot Tegnell är massiv och blytung. Vilket vi även får höra från kollegor i utlandet.

Jag har följt bevakningen av coronautbrottet noga och känner inte igen något av de citat från Tegnell som du refererar till. Har inte sett allt i alla media så du får gärna skicka en länk till resp uttalande så är jag beredd att göra en bedömning om du möjligtvis har missuppfattat något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in