2020-03-16, 13:53
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Han är avskyvärd. Sverige och UK sticker inte alls ut på något positivt sätt statistiskt. Det är de länder som har valt motsatt väg som sticker ut positivt. Kina, Sydkorea, Taiwan, Singapore och nu Italien som börjar för ner spridningen.
För Sverige och UK väntar ett fruktansvärt år med ständigt fler smittade och en vård som går på knäna. Priset blir skyhögt i både pengar och människoliv, till ingen nytta eftersom man inte kommer att uppnå gruppimmunitet.

Nej och inga länder kommer ju vilja få oss dit om du nu vill få igång ekonomin efter vi blivit friska. Det kommer bli tunga månader för svensk ekonomi. Och även människoliv som är det mest tragiska i allt. EU som ska vara så sammanhållande i kristider, lyser med sina direktiv för alla länder. Det är bara en shimär.
Citera
2020-03-16, 13:53
Medlem
SneakyBeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Finns det bevis för att man blir immun efter att ha haft Corona?
Tänker om England och Sverige nu ev vill att alla ska bli smittade för att få immunitet.
Det var en person här som påpekade att personer som hade smittats med SARS 1 (Covid-19 är att likställa med SARS 2, dom är nära besläktade) & överlevt hade resistans mot viruset även 6 år efter att dom hade smittats. Lägg ihop det med att typ endast ett halvt dussin fall av över hundratusen där det hävdas att dom har blivit smittade igen, varav samtliga icke är bekräftade huruvida det var en andra infektion eller om det har att göra med att dom blev utskrivna innan dom var helt & hållet friska får mig att känna mig ganska säker att du troligtvis kommer att vara immun mot viruset om du redan har fått det.
Citera
2020-03-16, 13:54
Medlem
Skadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtassle
Strategin med flockimmunitet har aldrig någonsin prövats utan det är bara en teori som forskare har.Att sätta ett helt land på prov för det borde vara brottsligt.Enda landet i hela världen med denna strategi då England ändrade strategi idag till WHO uppmaningar.
Tegnell kommer att få avgå inom kort och regeringen kommer skylla på FHM när all kritik från andra länder börja strömma in
Största problemet är väl ändå att allt dom andra länderna gör kastas i sjön när Sverige inte gör likadant. Flockimmunitet kanske fungerar, men svenskar kommer då bara att sprida det vidare igen när dom öppnar gränserna igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja men han menar ju att man skall ha en långsam spridning hur man nu reglerar det. I vilket fall som helst innebär ju en långsam spridning att vi måste leva med detta i minst ett år. Sedan får vi se resultatet och det kommer inte att bli trevligt.

Tegnell har nämnt 6-12 månader för flockimmunitet.

Hur rimligt är det egentligen att konstant ha hundratusentals sjuka varav kanske 10.000-20.000 vårdbehövande? Det kanske är "långsamt", men för mig låter det som en situation fullt jämförbar med den Norra Italien ser just nu. Har de ens mer än 10.000 vårdbehövande i nuläget?
Citera
Medlem
-nickname-s avatar
200 personer dör årligen i Sverige av influensa. Om coronaviruset nu är 35 gånger mer smittsamt
så kommer 7000 dö. Om dödligheten är 3,4 % så borde det innebära att 200 000 blir smittade.

Då utgår vi från det, 200 000 sjuka, 7000 döda. Jobba efter det.

Rikta alla resurser för vård till gamla, tester till gamla och sjuka, tester till sjukvårdspersonal.

Informera folk att vara renliga, stanna hemma vid minsta symptom, och ge fan i att besöka äldre.

Stäng inte landet (danmark har redan hjälpt oss vid den södra gränsen mot tyskland.) Minimera skador för ekonomin genom hjälp till företag.

Låt alarmister avreagera sig lite på olika forum och bunkra toapapper och skit i några veckor sedan kanske dom sansar sig.

Vid vanlig influensa är folk generellt ganska dåliga på renlighet, smittspridning och skickar ungar till dagis osv. Nu får vi hopppas att folk kan lära sig lite vett.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jaha och vad exakt ska alla göra åt det då?
Leva, gå på bio, teater, restaurang, fika, handla, jobba osv. Dvs hålla ekonomin igång då gott det går.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Hahaha! Läs rapporten istället din mytoman.

Ok, fram med rapporten. Och skriv inte "sök på google"
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Kommer allt återgå till det vanliga när allt är över tror ni? Eller kommer vi vara märkta i folksjälen även efter den här stormen?

Viktigast är ändå att vi inte svärtas ner i vårt kollektiva medvetande av det här, utan att vi kan återgå till folkhemskänslan så småningom.

Sverige ska för alltid förknippas med trygghet, vänlighet och lugn tycker jag.

Folkhemskänslan försvann för flera år sedan
Citera
2020-03-16, 13:55
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Definitivt. Det är något som inte stämmer med de officiella siffrorna vi får Staten.

Sverige rapporterar inte in "tillfrisknade" då man inte har tid/resurser att följa upp det. Folk har vittnat om att de i början blev tillsagda att de skulle testas två gånger innan de blev bekräftade friska. Sedan så fick de höra att det inte behövs, utan att de efter de varit symptomfria i två dagar ska anses som tillfrisknande. I vissa fall sas även att man måste vara symptomfri i 5 dagar.
Citera
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Hur gör folk när de är varit ute och handlat för att inte smittas? Jag var ute idag, och jag var den enda som hade plasthandskar och höll mig på avstånd. Medelstor stad, ganska gles stormarknad. Är nu orolig att jag fått virus på jacka, skor, matvaror, påsar, bildörren, handtag, kylskåp, kranar, golvet. Det är ju omöjligt att sanera rubbet helt perfekt! Går det ens i ett vanligt hem? Hur gör ni andra?

Ett alternativ är att beställa hemkörning av matvaror. Om den möjligheten finns i din stad dvs. Om du är väldigt orolig rekommenderar jag detta. Varorna måste förstås rengöras ändå men du slipper väldigt många potentiella virusbärare.

Enda nackdelen är att det inte finns någon garanti för att du får allt du beställer.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Jag kan hålla med dig i stora drag.
Dock har våra ledare tyvärr jobba ät hårt på att förbruka sitt förtroende redan innan detta.
Varför ska man i detta läge tro att Sverige vet bättre än andra länder?
I sakfrågan så kan väl minsta amatör begripa att spridningen ökar om skolan är öppen.

Upp till var och en att söka information om de ansvariga kompetens, och också bilda sig en egen uppfattning om hur skickliga de är.

Jag tycker inte att det är ett bra argument att påtala att Sverige inte gör som alla andra gör, det finns ett otal historiska exempel på att majoriteten inte alltid har rätt.

Det kan vara så, att Folkhälsomyndigheten inte gör vad som borde göras, för min egen del anser jag att det ännu inte finns något som talar för att myndigheten är ute och seglar.

Situationen är komplex, åtgärder bör sannolikt vidtas i rätt läge så att säga, inte omöjligt att även Sverige stänger skolor eller annat, men det sker då utifrån läget i Sverige och inte samtidigt som när alla andra gör det.

Jag tittar på Danmark och Norge, med dagens siffror har Danmark fler avlidna per capita, och igår hade även Norge det om jag inte har sett fel. Det kan vara så att de ligger längre fram i spridningen än vad Sverige gör, således kommer deras åtgärder också tidigare, det är dock bara en hypotes, jag vet inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Region Stockholm funderar på att mörklägga hur många som behöver intensivvård.

Det kommer nog ut på något sätt ändå, oavsett mörkläggning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in