2020-03-16, 13:51
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Bullshit! Jag bor här i Kina, och har nog bättre koll på detta. De testade barnen först av alla.

Hahaha! Läs rapporten istället din mytoman.
Citera
2020-03-16, 13:51
Medlem
mrtassles avatar
Strategin med flockimmunitet har aldrig någonsin prövats utan det är bara en teori som forskare har.Att sätta ett helt land på prov för det borde vara brottsligt.Enda landet i hela världen med denna strategi då England ändrade strategi idag till WHO uppmaningar.
Tegnell kommer att få avgå inom kort och regeringen kommer skylla på FHM när all kritik från andra länder börja strömma in
Citera
2020-03-16, 13:52
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Förhållandet mellan 6 döda och EN frisk är lite anmärkningsvärt.. ingen som reagerar på de siffrorna ?

Definitivt. Det är något som inte stämmer med de officiella siffrorna vi får Staten.
Citera
Medlem
FashionMonsters avatar
NAPROXEN / PRONAXEN?

Med tanke på smärtan i leder o.s.v?
Mitt dåliga knä & vrickade fotled t.ex känns ganska ömma och även typ en ond tand brukar bli värre nu emellanåt.

Några få rapporter säger att det hindrar kroppens egna försvar helst gällande Ipren då.
Treo?
Naproxen - låg dos (250x2ggr dygn)?
Citera
Medlem
Skadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratgirl234
Okej, tack för rakt svar. Är hypokondriker så kan inte sluta noja
Med andra ord så kan jag ju säga att jag förstår att dom äldre, speciellt dom med andra sjukdomar, inte klarar av influensan och coronaviruset. Verkligen mördarsymptom
Citera
Medlem
I Finland talar man 20-30 ggr fler smittade än de konstaterade fallen.

"Antalet finländare med coronasmitta kan vara 20- eller 30-faldigt jämfört med det antal man känner till, säger generaldirektör Markku Tervahauta vid Institutet för hälsa och välfärd, THL.
Tervahauta intervjuades på måndagsmorgonen av Yles finskspråkiga nyhetsredaktion. Han förklarar att antalet smittade kan vara mångfaldigt eftersom alla med misstänkt smitta inte testas.
På måndagsmorgonen fanns drygt 240 kända smittofall i Finland."

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/16/thl-chefen-tervahauta-de-smittade-kan-vara-mangfaldigt-fler-an-vi-kanner-till
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mejj1
Denna tråden framhåller det sämsta med flashback. Maken till konspirationsteorier, falsarier och ryktesspridning får man leta efter.

.........

Att stänga ner ett samhälle ger ganska allvarliga konsekvenser och som många har pekat på skulle det leda till en betydligt högre arbetslöshet. Det här är inte enbart att ställa ekonomi mot sjukdomen. Utan det handlar om att hålla samhället igång så vi kan hantera sjukdomen. Att se till så att varor produceras, att transporter fungerar, att personal kan fortsätta att arbeta. Det finns också en dimension som innebär att när folk blir arbetslösa så försämras deras hälsa vilket också innebär en ökad dödlighet.

Att låta samhället totalt krascha för att förhindra spridningen av viruset riskerar alltså att få allvarliga konsekvenser på annat håll.

Därför är jag benägen att hålla med FHM i de övergripande dragen att det bästa inte är att sätta samhället i stort i karantän, utan att fokusera på riskgruppernas isolering. En majoritet kommer att bli smittade förr eller senare, och för denna majoriteten är det lätta symptom som blir följden.
Det kommer absolut att vara tufft. Det kommer absolut att ske dödsfall - något som kommer vara extremt tragiskt. Men att stänga ner allt har konsekvenser också, som myndigheterna i dagsläget bedömer som värre.

Jag är tacksam att regeringen lyssnar till experterna på FHM som sannolikt är den institution med mest utbildade och pålästa personer i ämnet i landet. Även om det visar sig, i efterhand, att deras beslut inte var optimala så menar jag att chansen att de fattar rätt beslut jämfört med politiker med gymnasieutbildning är väldigt mycket större. Jag föredrar också att regeringen fattar sina beslut baserat på FHM än flaskbackexpertisen av samma anledning.

(( Sen finns det ABSOLUT skäl att påtala att den nedmontering som skett av samhället innan den här händelsen och hur det också kommer påverka utgången av den samma. Jag anser dock att detta är en separat diskussion som inte riktigt berör hur FHM och regeringen hanterar den _pågående_ krisen. ))

Väl mött. glöm inte att tvätta händerna nu.

Första inlägg och för en gångs skull ett vettigt inlägg.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Region Stockholm funderar på att mörklägga hur många som behöver intensivvård.
Citera
2020-03-16, 13:53
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Fransmännen röker väldigt mycket. Därför blir det så. Immunitet utvecklas, men det tar tid. Så är det även hos kineser. Men här i Kina är det flera olika influensor som går just nu, corona, svininfluensan och fågelinfluensan. Det gör att en del som skulle klarat coronan stryker med av andra influensor pga ett försvagat och utsatt immunsystem.

Citat:
Ursprungligen postat av Arnold15
Fel.

Samhället kollapsar NU med dessa åtgärder som görs.

Isolera dem som tillhör riskgruppen.
Resten bygger upp en flockimmunitet.

Jag tror inte det kommer att fungera, kanske om alla länder har samma strategi men nu verkar det bara vara Sverige och England.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Kommer allt återgå till det vanliga när allt är över tror ni? Eller kommer vi vara märkta i folksjälen även efter den här stormen?

Viktigast är ändå att vi inte svärtas ner i vårt kollektiva medvetande av det här, utan att vi kan återgå till folkhemskänslan så småningom.

Sverige ska för alltid förknippas med trygghet, vänlighet och lugn tycker jag.

Just nu förknippad vid med nativitet idioti och oförmåga till handlande
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vilka definerar du som unga och friska? Tex astmatiker räknas inte som friska?

Astmatiker som är friska och relativt unga i övrigt är ingen riskgrupp enligt Agnes Wold. Deras immunförsvar ska stöta bort viruset. Det finns däremot en grupp med kronisk luftvägssymptom som klassas som en riskgrupp och har förmodligen ett annat immunförvar.

Allergiker har INTE dåligt immunförsvar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skadan
Jag är inte kvalificerad till att svara på frågan, men svarar ändå. Är du ung och med ett fungerande immunförsvar bör du inte ha några problem att klara sjukdomen. Det betyder dock inte att symptomen kommer vara lindriga. Du kan ju fortfarande ha hemska symptom. Aftonbladet publicerade lite grafik angående detta. Har själv haft influensa (vet dock inte 100% om det var det) och det var en vecka ett total tortyr. Nu verkar ju corona-sjukan vara lindrigare enligt grafiken, men ändå. Jag skulle iallafall verkligen inte vilja vara med om influensan igen, och jag är ung och frisk.
Tack för svar!
Jag är också fullt frisk i övrigt. Jag och i princip alla mina vänner har blivit sjuka nu på senaste, med feber, torrhosta, snuvig näsa och andfåddhet. Jag har varit dålig nu i ungefär två veckor, med mina ups and downs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in