2020-03-16, 13:49
Medlem
Skadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratgirl234
Okej, tack för rakt svar. Är hypokondriker så kan inte sluta noja
Jag är inte kvalificerad till att svara på frågan, men svarar ändå. Är du ung och med ett fungerande immunförsvar bör du inte ha några problem att klara sjukdomen. Det betyder dock inte att symptomen kommer vara lindriga. Du kan ju fortfarande ha hemska symptom. Aftonbladet publicerade lite grafik angående detta. Har själv haft influensa (vet dock inte 100% om det var det) och det var en vecka av total tortyr. Nu verkar ju corona-sjukan vara lindrigare enligt grafiken, men ändå. Jag skulle iallafall verkligen inte vilja vara med om influensan igen, och jag är ung och frisk.
Senast redigerad av Skadan 2020-03-16 kl. 13:54.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Tack!

Så att fler män blir sjuka kan alltså vara en kombo av detta:

Genetik = Fler receptorer för viruset att binda sig till.
Livsstil = Röker mer
Beteende = Sämre på att tvätta händerna.

Plus säkert några fler faktorer.

Jag tänker att det även ur ett evolutionärt perspektiv verkar rimligt att svaga män slås ut i större utsträckning. Om man ser till the basics så krävs det endast några få starka, och genetiskt gynnade män, för att betäcka en större mängd kvinnor.

Just virus borde väl ändå vara Darvinism i sin yttersta förfining.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Det räcker väl med att man drabbas av en vanlig förkylning/feber där immunförsvaret försämras så hamnar man i riskgruppen?
Ja, jobbigt om man får en vanlig influensa först och direkt därefter smittas med Corona med nedtryckt immunförsvar.
Citera
2020-03-16, 13:50
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matärgott
Nu har jag åkt världens värsta rethosta och måste säga att det är jävligt irriterande att jag inte kan testa mig på en drop-in station som andra BÄTTRE länder kan göra. Suck.

Tänk hellre att du är smittad än tvärtom, och ring sjukskriv dig. Sov mycket drick mycket, och ring 112 om du får problem med andningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
6/1043.....0,6% döda hitintills i Sverige, betydligt lägre än många andra länder å då är det nog många fler som har corona eftersom inte alla testas....nåt bra kanske vi gör?

Bra räknat där broshan
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Finns det bevis för att man blir immun efter att ha haft Corona?
Tänker om England och Sverige nu ev vill att alla ska bli smittade för att få immunitet.

Ja, coronavirusets mutering har grundligt analyserats och visat sig ske väldigt blygsamt. Det är inom ramarna för att immunitet ska gälla i många år.
Citera
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ungern stänger sina gränser från och med i natt.

Man inför även restriktioner på restauranger, kaféer och matbutiker, som kommer att ha öppet fram till 15.00 på dagarna.

Andra platser som pubar och biosalonger stängs.

Och i Sverige:

Citat:
För att minska risken för spridning av coronaviruset inför Södersjukhuset ett generellt besöksförbud. Det meddelar sjukhuset på sin hemsida idag. Besöksförbudet gäller alla sjukhusets verksamheter.

Undantag görs för BB, då partnern till den födande kvinnan får följa med. Undantag görs också för de patienter som av olika skäl behöver en anhörig med sig, till exempel om patienten är kritiskt sjuk, har en kognitiv funktionsnedsättning eller demens. Även vårdnadshavare till minderåriga undantas förbudet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold15
Du är felinformerad.
Corona är ofarligt för hälsosamma unga och friska personer.

Farligt för 85-åriga multisjuka.
Vilka definerar du som unga och friska? Tex astmatiker räknas inte som friska?

Hur många rör det sig om totalt, som är "unga och friska"?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Nej, jag tror inte heller att man gör det för då skulle man nog höra det i SVT dygnet runt, men om man då ställer sig frågan: Varför görs det inte?

Är det sån sjuk brist på handlingskraft inom det offentliga i Sverige?

Citat:
Ursprungligen postat av Jack-Ryan
Regeringen har två (2) medlemmar med akademisk examen. Det märks tyvärr nu under Coronakrisen. De är inte förmögna att hantera komplexitet, vilket är något man tvingas lära sig på ett universitet i en normalt komplex disciplin. Alltså klarar de flesta i regeringen inte att sortera frågor i stort och smått, viktigt och oviktigt. Allt hamnar högst upp i högen och resultatet är handlingsförlamning, vilket är precis det vi ser nu.

Jag vill hävda att det snarare beskriver alla hysteriska psykfall i den här tråden än regeringen som försöker hantera krisen med rimliga åtgärder baserat på utlåtanden från experter inom området.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Att den arroganta mannen får hatmejl har jag full förståelse för.

Han är avskyvärd. Sverige och UK sticker inte alls ut på något positivt sätt statistiskt. Det är de länder som har valt motsatt väg som sticker ut positivt. Kina, Sydkorea, Taiwan, Singapore och nu Italien som börjar för ner spridningen.
För Sverige och UK väntar ett fruktansvärt år med ständigt fler smittade och en vård som går på knäna. Priset blir skyhögt i både pengar och människoliv, till ingen nytta eftersom man inte kommer att uppnå gruppimmunitet.
Citera
2020-03-16, 13:51
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Hur gör folk när de är varit ute och handlat för att inte smittas? Jag var ute idag, och jag var den enda som hade plasthandskar och höll mig på avstånd. Medelstor stad, ganska gles stormarknad. Är nu orolig att jag fått virus på jacka, skor, matvaror, påsar, bildörren, handtag, kylskåp, kranar, golvet. Det är ju omöjligt att sanera rubbet helt perfekt! Går det ens i ett vanligt hem? Hur gör ni andra?
Är försiktig och skiter i resten.
Slutat äta ute sedan slutet på Januari däremot.
Citera
2020-03-16, 13:51
Medlem
Belavias avatar
Kommer allt återgå till det vanliga när allt är över tror ni? Eller kommer vi vara märkta i folksjälen även efter den här stormen?

Viktigast är ändå att vi inte svärtas ner i vårt kollektiva medvetande av det här, utan att vi kan återgå till folkhemskänslan så småningom.

Sverige ska för alltid förknippas med trygghet, vänlighet och lugn tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in