2020-03-16, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sqrt25
Liknande situation i Nederländerna, Schweiz, Norge, Danmark och Belgien.
Nederländerna Belgien och Norge rapporterar betydligt fler fall i allvarligt tillstånd.

Precis, dom har kommit längre i kurvan. Snälla alla som läser här. Inse att Sverige inte på något sätt kommer skilja sig från andra länder beträffade dödlighet. Inte åt det positiva hållet iallafall. Allt beroende på hur många platser vi har i sjukvården. När dom är slut kommer dödstalen skena
Citera
Medlem
Jack-Ryans avatar
Regeringen har två (2) medlemmar med akademisk examen. Det märks tyvärr nu under Coronakrisen. De är inte förmögna att hantera komplexitet, vilket är något man tvingas lära sig på ett universitet i en normalt komplex disciplin. Alltså klarar de flesta i regeringen inte att sortera frågor i stort och smått, viktigt och oviktigt. Allt hamnar högst upp i högen och resultatet är handlingsförlamning, vilket är precis det vi ser nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuckerandDale
Andningsmask och andningsskydd skyddar visst.

Hazmat i kombination med fullständigt utrustad sanitetsutrymme fungerar. Har du det?
Citera
2020-03-16, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Hur gör folk när de är varit ute och handlat för att inte smittas? Jag var ute idag, och jag var den enda som hade plasthandskar och höll mig på avstånd. Medelstor stad, ganska gles stormarknad. Är nu orolig att jag fått virus på jacka, skor, matvaror, påsar, bildörren, handtag, kylskåp, kranar, golvet. Det är ju omöjligt att sanera rubbet helt perfekt! Går det ens i ett vanligt hem? Hur gör ni andra?
Matvaror = skölj av i badkaret, ev desinficera förpackningar som inte går att skölja av med en trasa med desinfektionsmedel.. Gör rent badkaret efteråt.
När livsmedlen är desinficerande kan du ställa in dem i skåp och kylskåp. Bildörren och liknade får du rengöra med en trasa och desinfektionsmedel. Släng trasan efteråt alt tvätta i 90 grader. Jag har lagt en filt över sätet (även ryggstöd) och om jag varit och handlat vilket jag kommer göra väldigt sällan tar jag även filten in och tvättar den.
Påsar plockas ut direkt vid ytterdörren och slängs alt får stå ute i minst nio dagar. . Vid ytterdörren tar du även av dig kläderna som läggs direkt i tvättmaskinen. Lycka till, hoppas du håller dig frisk.
Senast redigerad av Schwedenland 2020-03-16 kl. 13:57.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtassle
England och Sverige var dom enda länderna i Världen som trodde det skulle fungera med att låta stora delar av befolkningen bli smittade helt emot vad WHO har uppmanat.
Nu har England idag gått ut med att det var ett misstag och att dom nu kommer följa WHO igen som resterande världen.
Så nu är det bara Sverige kvar i världen att ha den här strategin.Undra hur lång tid det tar innan Sverige erkänner sitt misstag som England.
https://www.youtube.com/watch?v=nEKADZMHQpk

Det är inget misstag. Det motsvarar en retroaktivvaccinering utan bieffekter om rätt grupper exponeras tidsmässigt.
Senast redigerad av Internetkrigaren1 2020-03-16 kl. 13:49.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
6/1043.....0,6% döda hitintills i Sverige, betydligt lägre än många andra länder å då är det nog många fler som har corona eftersom inte alla testas....nåt bra kanske vi gör?

De som först smittades i Sverige var i övrigt friska människor. Människor med gott om pengar eftersom de hade råd att åka iväg med familjen till Italien på sportlov. När allmänsmittan når ut över hela landet så smittas alla - även de som tillhör riskgrupperna eller är gamla. Då ökar dödstalen. Just nu finns det vita fläckar på kartan där allmänsmitta inte är känd.

I Italien smittades gammal som ung från första början. Friska som sjuka. Det var inte lika tydlig uppdelning och dessa isolerades inte direkt i hemmet som många av de svenskar som rest till Italien och kommit hem. Man förstod inte att det var Corona lika snabbt som i Sverige.
Citera
Medlem
sannes avatar
(Vad England gör
Människor med ihållande hosta eller feber uppmanas till självkarantän i en vecka. Resenärer som kommer från drabbade områden i Italien uppmanas till självkarantän. Regeringen har bokat ett hotell nära flygplatsen Heathrow för detta ändamål.

(Vad Sverige gör
Det finns ingen rekommendation för att man ska vara i karantän om man kommer till Sverige från Storbritannien nu.
Citera
2020-03-16, 13:48
Medlem
aina08s avatar
Finns det bevis för att man blir immun efter att ha haft Corona?
Tänker om England och Sverige nu ev vill att alla ska bli smittade för att få immunitet.
Citera
Medlem
Matärgotts avatar
Nu har jag åkt världens värsta rethosta och måste säga att det är jävligt irriterande att jag inte kan testa mig på en drop-in station som andra BÄTTRE länder kan göra. Suck.
Citera
Medlem
Denna tråden framhåller det sämsta med flashback. Maken till konspirationsteorier, falsarier och ryktesspridning får man leta efter.

.........

Att stänga ner ett samhälle ger ganska allvarliga konsekvenser och som många har pekat på skulle det leda till en betydligt högre arbetslöshet. Det här är inte enbart att ställa ekonomi mot sjukdomen. Utan det handlar om att hålla samhället igång så vi kan hantera sjukdomen. Att se till så att varor produceras, att transporter fungerar, att personal kan fortsätta att arbeta. Det finns också en dimension som innebär att när folk blir arbetslösa så försämras deras hälsa vilket också innebär en ökad dödlighet.

Att låta samhället totalt krascha för att förhindra spridningen av viruset riskerar alltså att få allvarliga konsekvenser på annat håll.

Därför är jag benägen att hålla med FHM i de övergripande dragen att det bästa inte är att sätta samhället i stort i karantän, utan att fokusera på riskgruppernas isolering. En majoritet kommer att bli smittade förr eller senare, och för denna majoriteten är det lätta symptom som blir följden.
Det kommer absolut att vara tufft. Det kommer absolut att ske dödsfall - något som kommer vara extremt tragiskt. Men att stänga ner allt har konsekvenser också, som myndigheterna i dagsläget bedömer som värre.

Jag är tacksam att regeringen lyssnar till experterna på FHM som sannolikt är den institution med mest utbildade och pålästa personer i ämnet i landet. Även om det visar sig, i efterhand, att deras beslut inte var optimala så menar jag att chansen att de fattar rätt beslut jämfört med politiker med gymnasieutbildning är väldigt mycket större. Jag föredrar också att regeringen fattar sina beslut baserat på FHM än flaskbackexpertisen av samma anledning.

(( Sen finns det ABSOLUT skäl att påtala att den nedmontering som skett av samhället innan den här händelsen och hur det också kommer påverka utgången av den samma. Jag anser dock att detta är en separat diskussion som inte riktigt berör hur FHM och regeringen hanterar den _pågående_ krisen. ))

Väl mött. glöm inte att tvätta händerna nu.
Citera
2020-03-16, 13:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Precis, dom har kommit längre i kurvan. Snälla alla som läser här. Inse att Sverige inte på något sätt kommer skilja sig från andra länder beträffade dödlighet. Inte åt det positiva hållet iallafall. Allt beroende på hur många platser vi har i sjukvården. När dom är slut kommer dödstalen skena

Jaha och vad exakt ska alla göra åt det då?
Citera
2020-03-16, 13:49
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enlitenmanniska
Iranskt nyår på fredag... Hoppas det blir smittfritt.

Herregud! Ett nytt epicentrum kommer bildas där. Iranierna var ju dem som tog hit smittan till Sverige efter att de varit på februarilov i landet de "flytt" från.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in