Citat:
Ursprungligen postat av
halvfestligt
Hur gör folk när de är varit ute och handlat för att inte smittas? Jag var ute idag, och jag var den enda som hade plasthandskar och höll mig på avstånd. Medelstor stad, ganska gles stormarknad. Är nu orolig att jag fått virus på jacka, skor, matvaror, påsar, bildörren, handtag, kylskåp, kranar, golvet. Det är ju omöjligt att sanera rubbet helt perfekt! Går det ens i ett vanligt hem? Hur gör ni andra?
Matvaror = skölj av i badkaret, ev desinficera förpackningar som inte går att skölja av med en trasa med desinfektionsmedel.. Gör rent badkaret efteråt.
När livsmedlen är desinficerande kan du ställa in dem i skåp och kylskåp. Bildörren och liknade får du rengöra med en trasa och desinfektionsmedel. Släng trasan efteråt alt tvätta i 90 grader. Jag har lagt en filt över sätet (även ryggstöd) och om jag varit och handlat vilket jag kommer göra väldigt sällan tar jag även filten in och tvättar den.
Påsar plockas ut direkt vid ytterdörren och slängs alt får stå ute i minst nio dagar. . Vid ytterdörren tar du även av dig kläderna som läggs direkt i tvättmaskinen. Lycka till, hoppas du håller dig frisk.