2020-03-15, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Ja, så blir det i alla länder, i Sverige kan man ta hela befolkningen på en gång men i ett land som Kina, som har flera tätbefolkade storstäder i storlek med Sverige, måste man dela upp förloppet genom masskarantän för att inte åter kollapsa sjukvården.
Snart kan det bli Shanghais eller Beijings tur att aktivera total karantän.

Det blir inte så. Dom har koll på läget i dom länder där dom har erfarenhet av SARS och MERS.

FHM ljuger och säger dom är vetenskapsbaserad när länder med empiri kring epidemi och agerar efter empiri klarar av containment. Typ Hong Kong, Taiwan, Singapore, Sydkorea.

FHMs agerande är inte vetenskapsbaserad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vi MÅSTE inte göra nåt bara för att andra gör det. Det är fårflocksbeteende som ska undvikas i paniksituationer.

Om alla äter bajs - gör du det också då?
Du påstod att vi skulle lita på experisen och jag påpekade att merparten av expertisen håller inte med vår.
Jag kan också meddela att vår expertis i praktiken kommit fram till att vi alla ska äta bajs.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest

Svenskarna: Vem är du?
Tegnell och SARS-CoV-2: Jag är döden!
Svenskarna: Kommer du för att hämta mig?
Tegnell och SARS-CoV-2: Jag har redan länge gått vid din sida.
Svenskarna: Det vet jag!
Tegnell och SARS-CoV-2: Är du beredd!?

Lyssnade du på Public Service P1 idag?
Citera
2020-03-15, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Men är du helt jävla dum i huvudet eller?

Går vi in i ekonomisk depression av det här larviga viruset som dödar 90-åringar så är vi alla KÖRDA.

Barn, unga, medelålders > gamla Gösta 90 år med underliggande sjukdom som levt sitt liv och är en grönsak.

Svårt att förstå?

Går vi in i ekonomisk depression pga rädsla och panik och politikers idioti så kommer vi få MASSARBETSLÖSHET, ökat antal MORD, VÅLDTÄKTER, VÅLD, DEPRESSION, SJÄVLMORD osv osv.

Mortalieteten och morbiditeten av ekonomisk depression är LÅNGT VÄRRE än detta jävla virus.

Folk härinne är ju för fan helt jävla hjärndöda.

Finns gott om bittra misslyckade människor som inte önskar något annat. De har inte åstadkommit ett skit så de önskar att det ska gå åt helvete för alla andra. Det är sådana som sprider desinformation och hittepå.

Men jo paniken är lång värre än själva viruset. Plötsligt har alla börjat bry sig om pensionärer. Jag undrar hur dessa samariter ens har tid att skriva på Flashback, de borde väl vara ute och handla åt 90-åringar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Imorgon måndag fortsätter allt som vanligt i Sverige, blir intressant och se förloppet nu under veckan.

Nej det blir ingen vanlig måndag, besöksförbud på sjukhus, förstag stänger sin kundreception, de flesta stoppar all kundkontakt irl, bara via tel och Mail. Hamstringen slår alla rekord, etc
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Genialiteten i följande är inte självklar...
Anpassa sjukvård till exponentialfunktionen.
Vänta med åtgärder mot exponentialfunktionen.

Jag säger till dig som jag sade till en kille som jobbar med det här för brittiska regeringen; det är helt jävla hjärndött och de kommer få backa på det inom en vecka eller två när antalet smittade/döda stiger till "oacceptabla" proportioner.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Japan rapporterar idag 1000 nya smittade. Vilket ger totalen 1800. Dvs på en dag fick Japan 125% fler konstaterat smittade.

- Worldometeters

Vad har hänt? Har japan just nu insett att den sydkoreanska strategin med massiv testning är den bästa!?

Jag antar, att de som blivit testade, blev det för några dagar sedan och fått resultatet idag. Såå..

-antal människor som testas har blivit fler ?

Eller..

-antalet positiva provsvar har ökat ?
Citera
2020-03-15, 11:50
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Visst men det är fortfarande bara gissningar både från dig och experterna.
Givetvis, och mina gissningar kan vi ju bortse från men dum är den som tror sig stå över våra myndigheter som jobbar konstant med att finna lösningar och sitter med en mängd fakta på handen som vi vanliga dödliga inte har en aning om.

Sen ska man naturligtvis kunna ifrågasätta och förvänta sig rimliga förklaringar till varför vi gör som vi gör.

Att köra över sina experter i tron att ens egna känsla är bättre är bara riktigt korkat.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag antar, att de som blivit testade, blev det för några dagar sedan och fått resultatet idag. Såå..

-antal människor som testas har blivit fler ?

Eller..

-antalet positiva provsvar har ökat ?

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag tror & hoppas det. Önskar de kunde lära oss ett o annat.
Jag misstänker att det är fel på worldometers. Den angivna källan säger inget om 1000 nya smittade i japan.

Har de snurrat ihop det med iran??
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
Nu har tydligen länken till studien om skador på testiklarna tagits bort.

https://www.scmp.com/news/china/society/article/3074945/coronavirus-hubei-government-deletes-report-claiming-covid-19

Verkar dock som att man inte kan utesluta att det kan leda till skador på testiklarna.
Detta är intressant. Har vi fått någon ny information kring detta?

Artikeln pratar ju om teoretiska skador, och det saknas evidens.

Men absolut intressant, och väldigt oroande om det skulle komma fram fall där testikelskador faktiskt inträffar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Inget av det du skrev var relevant överhuvudtaget. Föreslår att du går in och läser artikeln i The Guardian själv. Där finns utlåtanden från forskare och källor. Tyvärr, din hysteriska dystopi är inte verklig. Faktum kvarstår, färre än 1% av alla under 9 år blir smittade. I princip samma siffra gäller för de under 19 år. Med andra ord tyder allt på att dessa åldersgrupper till stor del är immuna.

Det gör det väl inte...?
https://lararnastidning.se/ny-coronastudie-barn-smittas-lika-latt-som-vuxna/
Citera
2020-03-15, 11:51
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Innebär det att om man går in i en hiss tex där någon just hostar/ nyst kan man bli smittad?

Om du är i hissen samtidigt som personen kan du ju bli smittad. Men ifall du kommer in lite efter finns det inget som tyder på att du skall kunna andas in det. Däremot kan du bli smittad av att tex trycka på samma hissknapp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in