2020-03-16, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korvknarkaren
Flockimmunitet är strategin av galna imbeciller, inget annat.

För det första kan man fortfarande inte vara säker på att det ens fungerar.

För det andra betyder det att man offrar ett okänt antal människor.

För det tredje så vvet vi inte vad långtida effekter på tillfrisknade blir.

Det enda rätta såhär tidigt är att hålla ned antalet smittade så lågt som möjligt, genom karantäner och andra metoder, samtidigt som man jobbar mot ett vaccin. Under tiden får man dessutom reda på mer om virusets effekter på oss människor, och man får mer tid att förbereda sjukvården, genom att till exempel börja nödproducera respiratorer.

De som nu hyllar "flockimmunitet" kommer att bli extremt hårt dömda av både historien och av de människor som har anhöriga som dör i denna pandemi.

Tror själv inte att "flockimmunitet" kommer gå igenom. Inbillar mig att smittspridningen i Sverige redan är ganska låg och när väl något av de Europeiska länderna som drar åt tumskruvarna på viruset kan uppvisa ordentliga resultat så kommer Sverige att följa i deras fotspår.

Summa: 100-200 döda och Löfven kommer att hyllas som landsfader trots att han försökte leda oss åt ett betydligt värre öde.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-03-16 kl. 12:25.
Citera
Medlem
Någon som känner någon som känner någon på intensiven p.g.a. corona? Man är nyfiken på sjukdomsbilden för dessa men framförallt ålder.
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Men snälla nån, det måste ju var och en bedöma vad som är desinformation.
Jag vet att vi har olika åsikter om det, vi har inte varit överens om någonting alls faktiskt, men jag tyckte du var rolig och trevlig ändå.
Du var så glad och uppåt, och bjöd på en massa skratt mitt i allt elände.
Jag blir bekymrad när du låter sådär?
Var och en får tycka och tänka fritt men vad har mest trovärdighet? En studie publicerad i en ansedd vetenskaplig tidsskrift, gjord av utbildade forskare, eller lösa rykten på twitter som sprids av folk som sett någon som hört något av en som har en kompis som faktiskt sett att miljoner dör i drivor någonstans?

Jag är fortfarande optimistisk vad gäller corona i Sverige. Historiskt sett har vi klarat oss från det värsta tänkbara under liknande förhållanden. Vi har 6 dödsfall och över 1000 smittade. Men jag är inte korkad. Jag inser ju självklart att Sverige tillsammans med resten av världen står inför det absolut största hotet mot folkhälsan på 100 år. Även om antalet döda här förhoppningsvis och troligtvis blir betydligt lägre än i exempelvis Italien så kommer vår sjukvård att belastas mycket hårt. Situationen är ILLA SOM DEN ÄR, och behöver inte förstoras upp och virusets faror ej bör ej överdrivas. Allt har precis börjat och det finns inte ens toalettpapper att köpa längre. Man får nöja sig med ett paket blöjor. Hur tror du det kommer att bli om vi fortsätter att skrämma upp varandra? Vi behöver hålla huvudet kallt nu och faktagranska all information noggrant, samt så bör vi vara kritiska mot allt vi hör från tvivelaktiga källor just nu.
Citera
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Har de gått ut med ålder på dem?

ALLA äldre med underliggande sjukdom.
Citera
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
De har redan levt sina liv. Att 85-åringar dör är helt okej.

Att däremot förstöra livet för miljontals produktiva svenskar och sätta de i ett absolut helvete i form av massarbetslöshet, ökad depression, ökat antal självmord, mord, våld, våldtäkt, social isolering. Ja där har du den riktiga tragedin.

Ni som förstorat detta och politikerna som gav efter er HETS har miljontals unga svenskars liv på ert samvete.

Vi kan inte bara bry oss om våra pengar på börsen. Människoliv bör alltid komma först.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Spanskan var väl dödlig mest för att den ledde till komplikation i form av bakteriell infektion som man på den tiden inte hade antibiotika mot. Om jag minns historielektionerna rätt.

Nja, det stämmer nog bara till en liten del, virsuet satte sig i lungorna, det var den främsta dödsorsaken.
Citera
2020-03-16, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Spanskan var väl dödlig mest för att den ledde till komplikation i form av bakteriell infektion som man på den tiden inte hade antibiotika mot. Om jag minns historielektionerna rätt.

Visst var det så, men att viruset blev mer dödligt i andra vågen är bekräftat enligt de källor jag läst.
Citera
2020-03-16, 12:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
ALLA äldre med underliggande sjukdom.
Jaha, men vad är äldre? 60+? 80+?
Citera
Medlem
noidea2k8s avatar
[quote=Tzatzikin|70736814]Mina händer är spruckna av allt tvättande. Hoppas få tips på lämplig handkräm på pressträffen. [/QUOTE Har samma problem som dig, köpte en tub fenuril, fungerar utmärkt.
Citera
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
De tre nya dödsfallen rör patienter på tre olika sjukhus: Danderyd, Södersjukhuset och Karolinska i Huddinge.

Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
De tre nya dödsfallen rör patienter på tre olika sjukhus: Danderyd, Södersjukhuset och Karolinska i Huddinge.
https://www.expressen.se/nyheter/nyheternya-tre-nya-dodsfall-i-sverige/

Tackar.
Inläggning på HS (=Karolinska i Huddinge) imorgon. Känns som en utmaning. Men risken är liten.
Citera
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Hehe, ja iofs, men det måste finnas alternativ - som att kväsa viruset genom isolation. I alla fall försöka i ett par månader - går inte detta, ja då är det ju bara att låta det hela gå sin gång, men att som vår regering göra och ge upp, direkt, är bara för djävligt och visar på deras cyniska inställning till våra liv... Man har absolut INGENTING att förlora på att försöka, som de flesta andra länder gör. Ekonomin kommer ta stryk ändå...
De kommer sätta in hårdare åtgärder. Men det är för tidigt. Vår regering har inte gett upp på något sätt. Men vi kan inte sätta folk i isolering redan, det funkar inte som i Kina här. Massa gäng kommer gå ut och härja efter några månader ändå. Vi har liksom inte samma muskler som i Kina när det gäller social kontroll. Vi behöver lite krigsrubriker i tidningarna för att folk verkligen ska stanna hemma sen. Och vi behöver flockimmunitet om vi inte ska gå tillbaka till stenåldern igen.
Citera
2020-03-16, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korvknarkaren
Jag uppmanar alla att läsa på följande sida:
https://www.endcoronavirus.org/

Utformad av forskare som förstår sig på komplexa system och hur man faktiskt minskar spridning inom dessa.

Hjälp gärna till genom att trycka på "sign up" också, och gör det ni kan för att hjälpa kämpa emot detta virus. För myndigheterna har nästan övergett oss!

Du la möjligen inte märke till att det som sägs där är precis samma saker som våra myndigheter sagt en tid nu?
Bra saker iofs, och självklara....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in