2020-03-16, 10:30
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stayloose
Chefsläkaren i Agenda förklarade igår att Stockholm inom kort kommer utöka IVA-platserna med 50%. Och därefter ännu mer, oklart hur mycket.

Lär bli många dödsfall i huvudstaden då..

Folk som bor i mindre orter där det fortfarande finns sjukhus kan komma att bli vinnare då de förmodligen blir färre som måste dela på en respiratorplats..
Citera
2020-03-16, 10:31
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AleksejRomanov
Nja, tror nog mer att de går strikt på överlevnadschans fast å andra sidan där har väl kvinnor en fördel antar jag.

Så Alla friska kommer få vårdplatserna då dom har 100% överlevnadschans?
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stayloose
Chefsläkaren i Agenda förklarade igår att Stockholm inom kort kommer utöka IVA-platserna med 50%. Och därefter ännu mer, oklart hur mycket.
Dvs 40 st till
Citera
Medlem
Hydrodynamiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Nyligen på "malou efter tio" kom det fram att Sverige högst kan få fram 540 intensivvårdsplatser varav 90st i Stockholm)

Även den mest korkade lär inse att detta INTE kär räcka till och att vissa icke önskvärda människor kommer sorteras bort för att dö.

Nu antar jag att folk inser att vi lagt pengarna på att ta hit bidragstagare från andra länder istället för att satsa på inhemsk infrastruktur..

Borde vi priotera bort miljöpartister och batikhäxor i vården ?

Många inom vården sympatiserar med SD efter alla nedskärningar som gjorts av andra partier..På frugans arbetsplats så är de flesta SD aktiva och väljare..(senast gick de i grupp och röstade)

Kommer folkets vrede att jämna ut och häämnas på de som röstat hit eländet ?

Nu är det ju överläkarna som tar prioriteringsbesluten över sängplatserna och min gissning är att få av dessa läkare är MP vänliga vore det SR/SVT som prioriterade vilka som skulle få dessa sängplatser så skulle väget vara ett annat..

Nej och nej. Det kommer högst sannolikt ske samma sak som i Italien, man prioriterar unga och de som har högst chans att överleva. Kanske blir folk som kommer aggressivt protestera om det faktiskt händer, men vad ska man göra liksom?

Hur ska man bevisa att någon är miljöpartist egentligen? haha
Citera
Medlem
Helt ofattbart att UK och Tegnell håller fast vid strategin att långsamt låta en majoritet av folket bli sjuka. Förutom att det är fruktansvärt inhumant så fungerar det inte i praktiken.
Idén är att man skall ha så långsam spridning så att sjukvården hinner med de allra värsta fallen. Men med den takten som folk kommer igenom vården idag kommer det att ta åratal. Det finns ju bara ett fåtal vårdplatser. Vi skall alltså leva med en allt sjukare befolkning i flera år med alla de konsekvenser som det innebär. I stället för att vidta kraftfulla åtgärder som man har gjort i Asien och sedan slippa skiten.

Det känns i alla fall som helt meningslöst att satsa på gruppimmunitet när vi vet så lite om de långsiktiga effekterna av viruset. Vad gruppimmunitet har för innebörd om 1 år har vi ingen aning om. Kanske muterar viruset, kanske blir man inte immun, kanske bär man på viruset livet ut. Så varför satsa på det i stället för ett virusfritt samhälle.
Citera
2020-03-16, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Men vad bra, en knegare på Flashback vet hur det förhåller sig.

Ska utgå från vad du TROR från och med nu.
Jag TROR innebär "att det sannolikt är så men att jag inte orkar gräva fram en källa"
https://edition.cnn.com/2020/03/14/health/coronavirus-asymptomatic-spread/index.html

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/prepare/transmission.html
Can someone spread the virus without being sick?
-People are thought to be most contagious when they are most symptomatic (the sickest).
-Some spread might be possible before people show symptoms; there have been reports of this occurring with this new coronavirus, but this is not thought to be the main way the virus spreads.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Jag vet inte hur vi kan sätta diabetiker som arbetar i karantän?
Tegnell vill inte stänga ner samhället = ekonomin för att rädda liv, är min tolkning.

Nej, Tegnell anser att det endast är flockimmunitet som kan stoppa en pandemi.

Vaccin är det enda som kan förebygga en pandemi enligt Pandemrix-Anders. Pandemrix-Anders är en störd jävel.

Tegnell har medvetet inte gjort något, han tror dogmatiskt att alla måste bli nedsmittade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Jag vet inte hur vi kan sätta diabetiker som arbetar i karantän?
Tegnell vill inte stänga ner samhället = ekonomin för att rädda liv, är min tolkning.

Om Tegnell stängde ner samhället, då skulle diabetiker inte ha något arbete att gå till..

Tegnell kanske önskar att gamlingarna som inte har något arbete skulle isolera sig frivilligt. Läsa böcker, titta på tv, äta hälsosamt, umgås med barnbarnen via Skype, beställa hemleverans för matinköp.

På det sättet skulle sjukvården kunna ge vård till de människor i arbetsför ålder som av någon anledning behöver hjälp med att andas.

Det är inte "hemskt" att stanna hemma låt och säga 4månader i sträck. Det är inte alls samma sak som ett fängelse. Men svenskarna "mår dåligt" om de inte få åka till Kanarieöarna som de har sett fram emot att göra - varje år..
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Lär bli många dödsfall i huvudstaden då..

Folk som bor i mindre orter där det fortfarande finns sjukhus kan komma att bli vinnare då de förmodligen blir färre som måste dela på en respiratorplats..

Ja Stockholm är rätt rökt. Vilket nog ses som positivt för Regeringen, massor av gamlingar som sitter på fina lägenheter i innerstaden.
Citera
2020-03-16, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Att bekämpa virus har de dock erfarenhet av.

Att bygga hus har de även längre erfarenhet av. Ändå lyckas de inte..

När kollapsade ett hus sist i Sverige?
Citera
2020-03-16, 10:34
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Eftersom regeringen och smittskyddsstyrelsen bestämt sig för att att viruset sakta, men säkert skall smitta ner så många som möjligt i landet, sk. "herd immunity", eller flockimmunitet, så undrar jag vilken siffra de satt på svenskens hufvud? Dvs. hur många räknar man skall dö och hur många är en "acceptabel" summa för de styrande? Minst 60% måste smittas för att viruset skall immuniseras.

Sjukt att de vågar spela med våra liv på detta sätt - vad med om viruset muterar och ALLA smittade dör?

Regeringen räknar med ca 100 000 dödsfall.
Citera
2020-03-16, 10:34
Medlem
Hydrodynamiks avatar
Fattar egentligen inte varför man just nu prioriterar vårdplatser då de som dör här i Sverige hinner ju inte ens få vård innan de dör? Provtestning borde vara prio 1 just nu...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in