2020-03-16, 10:18
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Sveriges vård är bra så länge det finns plats och resurser. Problemet är att den är väldigt underdimensionerad och att det inte finns några reserver tillgängliga. Den senaste tidens starka folkökning pga invandring har heller inte gjort situationen bättre.

Misstänker att alla 80+ som blir smittade kommer att dö här i Sverige av brist på plats för dem. Samma gäller yngre med någon kronisk sjukdom, de sorteras bort efter något system. Den som har störst chans går före till respiratorn.

Den tredje döingen kom ju in dåligt skick så jag utgår från att den aldrig ens kom till intensivvården utan dog på en utredningsavdelning Sannolikt det första fallet som ansågs hopplöst eller för dyrt att ta hand om.
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
För det första, du är ju skadad själv som resonerar så.

För övrigt har inte EU-länderna särskilt stor glädjer av EU i denna krisens stund, som väntat. Enskilda EU-länder inför exportförbud på viktiga sjukvårdsprodukter, Italien får inte mycket hjälp från EU, men mer från Kina. EU är ett korthus, en papperstiger som bara är fullt av överbetalda och handlingsförlamade byråkrater. Jag tror tvärtom att man de flesta i UK känner sig rätt nöjda över att ha lämnat denna kostsamma och meningslösa koloss.
Fast det är ju just detta EU kliver in för att fixa till. Men vi får nog diskutera EUs förträfflighet i nån annan tråd.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag anser att den begränsade mängd data som finns, dessutom i ett krisläge, saknar all relevans att dra några som helst slutsatser ifrån.
Jag håller med.
Tyvärr har media spridit fake-news, och då får vi sådana här diskussioner där människor drar snabba slutsatser själva med bristande underlag.

Vi vet väldigt lite om detta virus. De styrande borde kommunicera just att vi vet väldigt lite.
Citera
Medlem
Beethovanias avatar
https://ifpnews.com/tehrans-representative-in-assembly-of-experts-dies-of-covid-19

Högt uppsatt, Ayatollah (?) har nu dött. Antar att Allah inte var på hans sida.
Citera
2020-03-16, 10:19
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Vem säger att viruset inte smittar asymtomatiskt?

Men din getknullare, man sprider smittan främst genom att hosta och nysa = ergo genom att ha SYMTOM.

Har du låg IQ eller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Masken är inte till för att skydda dig utan andra om du själv är sjuk vilket många idioter inte verkar har förstått.

Förövrigt lever jag på som vanligt och hoppas att jag får skiten för att få de överstökat.

Men masken kommer inte skydda andra. Tvärtom rikerar den att smitta fler, vilket den har gjort i Kina.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Tackar, vi har upp till 1.5 år här

Skillnaden är väl att i Italien så får du tre månaders fängelse på riktigt medan du i Sverige får max villkorligt och en klapp på huvudet. Troligen skulle det aldrig ens gå till åtal om det inte är en Sverigedemokrat som är skyldig.
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
CNN rapporterar nu att man på satellitbilder utanför staden Qom har upptäckt vad som verkar vara enorma massgravar.

Man har även lyckats intervjua folk som varit med att gräva dessa, och de hade fått direktiv att gräva långt bort och extra djupt. Brevid massgravarna ser man på satellitbilderna högar av ett vitt pulver, som CNN beskriver som någon form av disinfektionsmedel som man gräver ner med kropparna.

Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Tegnell förstår inte engelska forskningstermer.

Det skrevs likadant i en debattartikel från en mängd forskare i Sverige. Tegnell var besatt av ”tajming” men har missade att ”tajming” i Kinas studie handlar om att sätta in det så fort man bara kan.

Det säger väl sig själv att helt klyva kedjan när vi har 1000 fall ger oss ett bättre utgångsläge än när det finns 10.000 fall.

Tegnell är så jävla dum i huvudet. I ena stunden vet vi ”för lite om viruset för att säga något” och i andra stunden så är han helt övertygad om att man inte smittar utan symptom trots forskning säger motsatsen.

I efterhand är han självkritisk till att man inte satte resenärer i karantän men använder inte den nyvunna kunskapen till att ta extra höjd i nuvarande åtgärder utan fortsätter köra minimum.

Han är sjuk, på riktigt.

Han är så dum att han inte fattar att han är dum.
Titta på Wikipedia hans meriter och jämför med till exempel med Björn Olsen.

Det finns också på Tegnels Wikipedia en länk till någon slags skrivelse om pandemier som ser ut som att en tioåring har författat och när man läser den så förstår man hur nonchalant han är.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Trams, jag står för fakta. Du låter snarare som en outbildad getknullare.
Länka till dina påståenden annars blir det just bara... ett påstående!
Citera
2020-03-16, 10:20
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Nyligen på "malou efter tio" kom det fram att Sverige högst kan få fram 540 intensivvårdsplatser varav 90st i Stockholm)

Även den mest korkade lär inse att detta INTE kär räcka till och att vissa icke önskvärda människor kommer sorteras bort för att dö.

Nu antar jag att folk inser att vi lagt pengarna på att ta hit bidragstagare från andra länder istället för att satsa på inhemsk infrastruktur..

Borde vi priotera bort miljöpartister och batikhäxor i vården ?

Många inom vården sympatiserar med SD efter alla nedskärningar som gjorts av andra partier..På frugans arbetsplats så är de flesta SD aktiva och väljare..(senast gick de i grupp och röstade)

Kommer folkets vrede att jämna ut och häämnas på de som röstat hit eländet ?

Nu är det ju överläkarna som tar prioriteringsbesluten över sängplatserna och min gissning är att få av dessa läkare är MP vänliga vore det SR/SVT som prioriterade vilka som skulle få dessa sängplatser så skulle väget vara ett annat..

Svensken är ju i regel väldigt glömsk. Men förhoppningsvis kommer gemene man ihåg den här krisen när de går till valurnorna 2022.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad????

Om du i stället för att komma med filosofiska floskler skulle hålla ditt svar till det jag skrev vore det enklare att få en meningsfull diskussion.

Men då vet jag att du förebådar massdöd. Då finns det inget mer att diskutera.
Nej din idiot, jag skriver om 30-40-50 åringar och du börjar svamla om spädbarn( som du dessutom hade fel om).
Givetvis löper unga en betydligt mindre risk, men det insjuknar personer i den gruppen med och som får livshotande lunginflammationer.
Varför det blir så vet man inte än, men det är ett faktum.
Att du inte klarar av att diskutera det faktumet för att du inte vill att det skall vara så. Ledsen men verkligheten bryr sig inte om dina känslor.
Citera
Medlem
shponglads avatar
jag förstår inte iden med " flockimmunitet" kan någon förklara det?

Om man sprider smittan medvetet genom att låta allt stå öppet kommer ju vården bli överbelastad väldigt snabbt?

Och hittills vet ingen om man ens blir immun mot den här sjukdomen efter man fått den, tvärtom så säger ju kineserna motsatsen.

Sen så säger tengnell att folk i riskgrupper kan hållas isolerade under den här tiden låter ju bra, men jag såg siffror på att över 50% som låg under intensivvård i frankrike va under 60år gamla och bör då inte ingåi någon riskgrupp.

Det hela känns som ett extremt farligt spel man chansar på här och att MÅNGA kommer duka under när vi endast har 550 respiratorer.

Vi har framgångsexempel i asien, varför inte kopiera deras modell? visst att vi liger lite efter i kurvan men deras väg är BEVISAD framgångsrik?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in