2020-03-16, 10:11
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Till er som tycker stängda gränser är en bra grej just nu.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stangda-granser-stoppar-sjukvardsutrustning

Det tror jag mera på att är en lögn. Sverige vaknade sist och skyller på andra, lättare så..

Märkligt nog har Norge "köpt och fått levererat" två nya testmaskiner. Den andra skall installeras idag.

Ny test: Kan teste 2.800 for covid-19 hver dag

Nye maskiner som nå tas i bruk i Helse Sør-Øst gjør at testkapasiteten kan tidobles.

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/03/13/ny-test---kan-teste-2.800-for-covid-19-hver-dag/
Citera
Medlem
Bra att regeringen visar handlingskraft nu med massiva åtgärdspaket för att stötta ekonomin och stävja smittspridningen.
Citera
Medlem
Aciess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Du skrev flertalet. Det betyder mer än hälften. Du påstår något då får du bevisa det. Annars tror jag inte på det.

Vad betyder flertal?
många, åtskilliga; majoritet

Oj, jo det kan såklart betyda fler än hälften, men det kan även betyda åtskilliga eller många, så hur många menar jag?
Citera
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Du har inte svarat på min fråga. Vad är det du vet som inte världens forskare vet?

För det första så vet världens forskare långt ifrån allt om viruset. Den svenska regeringen har på inrådan av FHM och Tegnell beslutat sig för att följa brittiska forskares linje om att skapa flockimmunitet. Den linjen företräds inte av några andra länder och immuniteten är inte bevisad.

Viruset smittar under inkubationstiden innan symptom även om det är som mest smittsamt första tiden när symptom börjat dyka upp. Detta innebär att tusentals smittade som arbetar inom hemtjänst och sjukvård kommer att smitta ned gamla och svaga innan de uppvisar symptom. Barn kommer smitta ned vuxna. Hemtjänstpersonal kommer att smittas hemma av sina barn. Vi har en katastrof här om en månad.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
"tendenserna" att antyda detta kommer från kinesiska rapporter om att 14% av tillfrisknade återinfekterats.
Somliga hävdar att det måste bero på att testerna varit missvisande och personerna aldrig egentligen tillfrisknat.
Själv anser jag att den lilla data vi har indikerar att immunitet inte erhålls, åtminstone inte för någon längre tid. Med betoning på "lilla", dvs vi vet inte än.

Jag anser att den begränsade mängd data som finns, dessutom i ett krisläge, saknar all relevans att dra några som helst slutsatser ifrån.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Nej, det finns inget som tyder på det såvida du inte har flera andra sjukdomar som smittar. Hitta inte på.
Varför detta trams? försök att hålla tråden hyffsat seriös istället för att bete dig som en barnunge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
I Italien hade de fungerande sjukvård innan Corona. Det har inte Sverige. Redan efter 2 intensivfall kollapsar sjukvården. Vad händer när 10 000+ behöver intensivvård samtidigt?

Hur har den kollapsat? Vart har du läst att den kollapsat? För att 1177 inte kan ta emot samtal för att 7 miljoner människor ringer och frågar om dom har Corona för att dom är förkylda? För att Aftonbladet har en artikel om en person som citerats berätta att deras mottagning inte har förberedelser? Räkna in:
1. Tidningar profiterar på klick.
2. Människor profiterar på uppmärksamhet.
3. Man tror på vad man vill tro på.
Citera
2020-03-16, 10:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vilket innebär att du lik förbannat inte vet vem som är smittad då du kan vara smittad trots att testet visar negativt. Kan bli så om man testar en nysmittad till exempel.

Den som testades negativt igår kan visa symptom idag.

Bara lägg ner, karantän och testning fyller ingen funktion vad gäller spridning i den fas vi befinner oss i.
Klart som fan att du vet det? Då får du koll på smittade och de förstår att hålla sig isolerade även om de bara har en lite rinnande näsa.
Citera
Medlem
Citat:
Nej, det finns inget som tyder på det såvida du inte har flera andra sjukdomar som smittar. Hitta inte på.

Viruset smittar cirka två dagar innan symptom. Senast visat av en tysk studie men även flera innan. Googla om du är intresserad vilket jag tvivlar på att du är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Kina hade en betydligt större vårdapparat i Wuhan än det finns i Sverige. Antagligen 10–15 gg så många IVA platser. Speciella testmottagningar, särskilda smittsjukhus.
Allt du skriver är bara massa svammel.

Jag bor själv i Kina, så jag vet att du snackar skit. De hade inte ens möjligheter att testa personer för smitta innan Japan, USA och Tyskland skickade utrustning för att testa smittade. Det gäller att ha fakta innan man rapar ut sig en massa skit.
Citera
2020-03-16, 10:13
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Sveriges vård är bra så länge det finns plats och resurser. Problemet är att den är väldigt underdimensionerad och att det inte finns några reserver tillgängliga. Den senaste tidens starka folkökning pga invandring har heller inte gjort situationen bättre.
Vilket gör att Svensk sjukvård med tanke på problematiken inte längre tillhör världens främsta inom sjukvård.
Citera
2020-03-16, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Kina körde total lockdown, deras förståelse var betydlig bättre än svenskens.
Det var de idioter som vägrade lyda som blev insvetsade och arresterade.
De flesta lydde lugnt och lydigt.

Jaha. Var du på plats alltså? Antar att du såg detta ske, för enligt andra källor så har vetskapen om Corona funnits mycket längre än de månader som Kina kämpade mot det. Enligt videos jag såg (för alla videos på internet är av hög sanningshalt - OBS IRONI) så grävde invånare av vägar, myndigheter grep personer med för hög kroppstemperatur med håvar. Släpp sargen! Kina är ett land som läcker ut den information som dom vill att DU ska få läsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in