2020-03-16, 09:45
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Precis så är det. Regeringen skiter i gamla och sjuka vilket man även gjorde innan pandemin, man säger att man bryr sig dessa grupper men sedan agerar dom tvärt emot vad dom tidigare sagt.

Läpparnas bekännelse är vad en sosse klarar av.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Nu pratar jag om inte om mig själv. Jag pratar om att skolor hålls öppna, och många känner sig pressade att ha kvar barnen i skolan (skolplikt osv). Igen, varför får inte alla som vill möjlighet att låta barnen stanna hemma, samt jobba hemifrån om de kan?

Om målet nu är att stoppa smittan?

Du kan stanna hemma. Barn smittar inte. Varför skulle de stanna hemma? De får stanna hemma om de är sjuka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
All forskning visar på att dessa masker ökar smittspridningen. Vad är det du vet som inte världens forskare vet?
Forskarna (inom myndigheterna) vill att munskydden skall räcka till de som behöver de mest, alltså de inom sjukvården. Jag gick själv på denna myt. Sen måste man kunna hantera skyddet på ett bra sätt så man inte kontaminerar sig själv.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Att skicka hem alla är att isolera.

Jag har ingen aning om hur det förhåller sig, men kan du visa ett enda exempel på någon som bevisligen har dragit på sig Covid-19 en andra gång?

Om inte, så säger logik och empiri att man blir immun , frågan är hur länge.

Vad gäller SARS som är ett likartat coronavirus så finns studier som visar på antikroppar, jag tror det var 6 år, efter genomgången infektion. Länk till studien postades av NurseRatched inatt, sök i tråden.

Jag är dock inte 100 på att det var 6 år, läs studien och rätta mig om jag har fel.

Jag tänker inte leta på en studie du hänvisar till.

Du vet mycke jävla väl att ingen har påvisat immunitet, så länge har du varit i tråden.
Citera
2020-03-16, 09:46
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Hamstring och stängda gränser är två helt skiljda saker. Propagandisterna på SVT förnekar sig aldrig.

På vilket sätt är det "hamstring" att saker vi beställt och betalat för inte kan ta sig fram?
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Tegnell förstår inte engelska forskningstermer.

Det skrevs likadant i en debattartikel från en mängd forskare i Sverige. Tegnell var besatt av ”tajming” men har missade att ”tajming” i Kinas studie handlar om att sätta in det så fort man bara kan.

Det säger väl sig själv att helt klyva kedjan när vi har 1000 fall ger oss ett bättre utgångsläge än när det finns 10.000 fall.

Tegnell är så jävla dum i huvudet. I ena stunden vet vi ”för lite om viruset för att säga något” och i andra stunden så är han helt övertygad om att man inte smittar utan symptom trots forskning säger motsatsen.

I efterhand är han självkritisk till att man inte satte resenärer i karantän men använder inte den nyvunna kunskapen till att ta extra höjd i nuvarande åtgärder utan fortsätter köra minimum.

Han är sjuk, på riktigt.
Det är så otroligt korkat av regeringen, som säger den ena grodan efter den andra medans absolut inget görs åt Corona.
Bara hoppas att ingen glömmer hur handlingsförlamade och tafatta dom är nu, när det blir val 2022! Då är det sannolikt kört för S och deras allierade.
Citera
Medlem
Min arbetsgivare (en av de större i Sverige) går ut med att man ska vara på jobbet så länge man inte har tecken på luftvägsinfektion. Känns inte helt bra.
Citera
Medlem
tomyhockeys avatar
368 döda igår bara på söndag i italien
Citera
2020-03-16, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phu2Zeex
Ingen kan stoppa smittan. Den måste fördröjas från veckor till att dras ut över 2-3 månader.

Självklart går smittor att stoppa, det beror på åtgärderna. Jag frågar igen. Varför får inte alla som VILL isolera sig, ta barnen ur skolan och jobba hemma om de kan?

Varför måste alla (utom elitens barn) gå i skolan om man nu vill fördröja smittspridningen????
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Jag tänker inte leta på en studie du hänvisar till.

Du vet mycke jävla väl att ingen har påvisat immunitet, så länge har du varit i tråden.
https://thelincolnite.co.uk/2020/03/two-cases-of-coronavirus-in-lincolnshire-and-one-in-north-lincolnshire/

Lika mkt påvisat som att man inte får immunitet. Så att lyfta fram det som att man inte får immunitet är lika fel som motsatsen
Citera
Medlem
Då det förekommit en del olika siffror om hur många som dör i Sverige av vanlig säsongsinfluensa så kommer här officiell data, 451 personer dog i Sverige av följdsjukdomar till influensa (säsongen 2018/2019 ansågs generellt som en medelsvår/genomsnittlig säsong)

https://svenskfarmaci.se/apotek/arets-influensasasong-ser-ut-att-kunna-bli-mild/

https://www.icuregswe.org/globalassets/dokument/influensasasongen-2018-2019-sasongssammanfattning-190620.pdf
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stayloose
Jag är inte epidemiolog och spekulerar bara. Min gissning är att karantäner är effektivast om de sätts in vid rätt tillfälle och i lokala kluster. Spekulerade om det i det här inlägget: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Rätt tillfälle är så snabbt som möjligt, samtidigt som man testar i mängd. Sverige har helt medvetet släppt smittan fritt.
Hade vi haft en sjukvård som kunnat skala upp IVA-platserna från 500 till 10.000 st och färdiga smittsjukhus. Då hade ett sådant experiment möjligen kunnat försvaras. Nu låter man det bara rulla på. FHM och regeringen har blod på sina händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in